کابینه سیزدهم؛ از وزیر زن خبری نیست؟/«مطالبه‌ای تکراری و دور از دسترس»

طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس و سیمین کاظمی، جامعه‌شناس می‌گویند، در کابینه رییسی زنی در راس وزارتخانه‌ای نخواهد نشست.

الهه محمدی: چهار سال پیش همین موقع‌ها خبری امیدوارکننده منتشر شد؛ «احتمال حضور دو یا سه وزیر زن در کابینه دوازدهم». خبر را شهیندخت مولاوردی، معاون وقت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری داده و گفته بود «زمینه مهیاست»؛ اما «خواستیم و نشد»؛ جمله‌ای که از سوی حسن روحانی بیان شد و دیگر هیچ وقت توضیح کاملی در این باره نداد.

دیروز قطار دولت دوازدهم به ایستگاه آخر رسید و حالا ابراهیم رییسی دو هفته وقت دارد تا هیات وزرایش را روانه بهارستان کند. هر روز یک لیست گمانه‌زنی از چینش نیروها در کابینه سیزدهم منتشر می‌شود و البته حتی در این گمانه‌زنی‌ها هم اسمی از زنان نیست. رییس‌جمهور جدید هم گرچه در مناظره‌های انتخاباتی امسال، زمانی که حرف انتخاب وزیر زن از سوی نامزدها به میان آمد، قولی در این زمینه نداد اما اردیبهشت‌ماه در گفتگویی گفت که در دولت کار و کرامت، وزیر زن خواهد داشت. گرچه آن را موکول به داشتن میدان برای زنان کرد و گفت نمی‌خواهد کار نمادین کند.

اما طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس و سیمین کاظمی، جامعه‌شناس در گفتگو با خبرآنلاین می‌گویند، در کابینه رییسی زنی در راس وزارتخانه‌ای نخواهد نشست و امیدی هم به گام برداشتن دولت جدید در جهت رفع نابرابری‌ها علیه زنان نیست.

از اولین وزیر زن تا آمارهای ۲۵ درصدی

هرچند قبل از انقلاب، دو زن نام «وزیر زن» را برای خودشان ثبت کرده بودند ولی نخستین‌بار در سال‌های بعد از انقلاب، این کابینه دولت دهم بود که یکی از صندلی‌های وزارتش، یک زن را به خود دید؛ «مرضیه وحیددستجردی» را به‌عنوان وزیر بهداشت. بعد از رأی اعتماد ناباورانه مجلس اصولگرا به او و عملکردش دراین وزارتخانه، نظر خیلی‌ها درباره حضور زنان در رأس وزارتخانه‌ها عوض شد. هرچند او در دولتی با ریاست «محمود احمدی‌نژاد» به وزارت رسید اما بعد از برکناری‌اش توسط او در دی ۹۱ و بعد از آن، انتقادهایی که به عملکرد رئیس دولت نهم و دهم مطرح شد، چندان دامن او را نگرفت و خیلی‌ها او را وزیر موفقی دانستند. بعد از آن و با روی کارآمدن دولت یازدهم، هرچند از ابتدا برای زنان گزینه‌ای درحد و اندازه وزارتخانه درنظر گرفته نشد اما دراین دولت بیش از دولت‌های پیشین، از زنان برای مقام‌های معاونت رئیس‌جمهوری، فرمانداری و بخشداری و مدیرکلی درشهرهای مختلف استفاده شد.

کابینه سیزدهم؛ از وزیر زن خبر نیست؟/«مطالبه‌ای تکراری و دور از دسترس»

طبق آمار منتشر شده از سوی معاونت زنان، در سال ۱۳۹۲ درحالیکه ۴۱ درصد کارکنان دولت را زنان تشکیل می‌دادند، حدود ۵ درصد مدیران پایه، میانی و عالی دولت از میان زنان بودند. در دولت یازدهم این رقم به حدود ۱۲.۷ درصد رسید و الان درحالیکه براساس قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی باید به زنان واگذار شود، معصومه ابتکار معاون سابق رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اعلام کرده که تعداد مدیران زن از حدود ۵ درصد در سال ۹۲ به بیش از ۲۵ درصد رسیده و با این شرایط، به گفته او دیگر مشکلی از نظر انتصاب مدیران زن در حد وزیر وجود ندارد.

طبق گزارش معاونت، ۱۷۰۲۲ مدیر پایه، ۳۴۹۸ مدیر میانی و ۱۰۳ مدیر عالی زن در پایان دولت حسن روحانی مشغول به کار بوده‌اند.

نه خبری از وزیر زن هست نه رفع تبعیضات

اما آنطور که از گمانه‌زنی‌ها بر می‌آید، به نظر این افزایش آمارها تغییر چندان خاصی در چینش کابینه به نفع زنان نخواهد داشت. «زهرا شجاعی»، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب و رییس مرکز زنان در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، به برنا گفته که وزیر زن معرفی نخواهد شد و اگر بشود هم مجلس به وزیر زن برای رییسی رای اعتماد نمی‌دهد؛ «بعید می دانم از مجلس تایید بگیرد این مساله نگرشی است. شاید در جاهایی همراهی با دولت باشد ولی باور به مدیریت زنان در جامعه نهادینه نشده بخصوص در ذهن طیفی که امروز اکثریت را در مجلس دارند. اما در سطح معاونان می توانند و چاره ای ندارند و باید از زنان استفاده کنند.»

طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس هم معتقد است ابراهیم رییسی در اظهارات پیشاانتخاباتی‌اش وعده و وعیدی درباره وزارت زنان نداده و قاعدتا در کابینه او خبری از وزیر زن نخواهد بود؛ او به خبرآنلاین می‌گوید: «خیلی بعید است که رییسی از وزیر زن در کابینه‌اش استفاده کند. احتمال دارد او از نیروهایی که قبلا مسئولیتی داشته‌اند برای پست‌های میانی بهره ببرد. در تمام لیست‌های احتمالی هم خبری از وزیر زن نبوده است.»

کابینه سیزدهم؛ از وزیر زن خبر نیست؟/«مطالبه‌ای تکراری و دور از دسترس»

او ادامه می‌دهد: «الان در شرایطی نیست که فکر کنیم حضور یک وزیر زن در کابینه باعث ایجاد یک وضعیت متفاوت شود؛ چون این مطالبه به قدری تکرار شده و کسی به آن توجهی نکرده که الان خیلی دیگر دور از دسترس است و حتی در صورت وقوع هم نمی‌تواند خیلی برای جامعه زنان تاثیرگذار باشد. موضوع مهم این است که زنان پاکدست‌تر هستند و به همین دلیل ترجیح همه ممالک پیشرفته برای ایجاد توسعه پایدار این است که از جمعیت زنان هم در سیاست‌گذاری‌ها استفاده کنند. اما متاسفانه چون این رویه در کشور ما وجود نداشته، یک وزیر زن اتفاق خاصی را در کشور رقم نخواهد زد. علیرغم اینکه معتقدیم همیشه باید از نیم دیگر جمعیت استفاده می‌شد اما چون این چشم‌انداز تا به حال وجود نداشته بنابراین نمی‌توانیم متصور شویم که به وزارت رسیدن یک زن بتواند تغییرات اجتماعی اقتصادی خاصی را به وجود بیاورد.»

او می‌گوید: «با تلاش‌هایی که خانم‌ها مولاوردی و ابتکار انجام دادند، مدیران زن به خوبی مسئولیت‌دار بوده‌اند و این زنان می‌توانند پست‌های کلیدی را عهده‌دار شوند. الان این بهانه دیگر وجود ندارد که بگویند ما زن مدیر نداریم که بخواهیم به آن سمت بالاتر دهیم. در برخی استان‌ها معاونت برنامه‌ریزی را زنان بر عهده دارند و در وزارتخانه‌ها دو یا سه زن معاون وزیر داریم و می‌توانند به مقام‌های بالاتر برسند.»

سیاوشی همچنین ببه گام برداشتن دولت جدید در جهت رفع تبعیضات علیه زنان امیدوار نیست؛ «من خیلی کم امیدوارم که تبعیضات علیه زنان در دولت بعدی رفع شود. چون تبعضیات فرهنگی، ساختاری و حقوقی است و یک شبه حل و فصل نمی‌شود. نیاز به یک زمان طولانی برای تربیت از بعد فرهنگی، قانونگذاری، اجرا و بودجه‌بندی جنسیتی داریم. باید در لوایح دولت بودجه‌بندی به نفع زنان صورت گیرد. در عرصه آموزش عالی و آموزش و پرورش و بحث مهریه زنان هم نیاز به توجه بیشتر وجود دارد.»

انتصاب وزیر زن و کمک به ارتقای شاخص نابرابری جنسیتی

سیمین کاظمی، جامعه‌شناس هم معتقد است با توجه به اینکه رییس دولت جدید در مناظره‌های انتخاباتی در مورد وزیر زن وعده‌ای نداده و با توجه خاستگاه فکری و پایگاه اجتماعی و سیاسی که دارد، بعید است تصمیمی به انتخاب وزیر زن داشته باشد. او به خبرآنلاین می‌گوید: «آنچه مهم است این است که زنانی که در راس تصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند چه باورها و گرایش‌هایی به خصوص در مورد مساله زن دارند. اگر قرار باشد زنانی وارد کابینه شوند که برنامه‌هایشان از همان رویکرد کلی که محدود کردن زنان به حوزه خصوصی است، تبعیت کند، بود و نبودشان چندان اهمیتی ندارد. میزان تصدی پست‌های عالی مثل وزارت بیشتر نشاندهنده رویکرد نظام سیاسی به مساله زن و شاخصی از وضعیت نابرابری جنسیتی است. وضعیت ایران از این حیث در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت نامطلوبی است و انتصاب وزیر زن می‌تواند به بهبود این شاخص کمک کند.»

کاظمی می‌گوید اگر ۵۰ درصد از کابینه زنان باشد، به لحاظ کمی مساوات رعایت شده؛ «اما مهم‌تر از تعداد محتوای فکری و عملکرد زنانی است که مقام‌های مهم را احراز می‌کنند. مثلا وقتی نمایندگان مجلس طرح‌هایی را تصویب می‌کنند که رنج زنان را بیشتر می‌کند، اینکه تعداد زنان در مجلس چقدر باشد، اهمیتی ندارد. در دولت هم به همین شکل است. وزیر زن اگر در وزارتخانه تحت تصدی‌اش برای محدودیت‌های زنان بکوشد که حضورش ارزشمند و جای امیدواری است و در غیر این صورت، زن و مرد بودن وزیر فرقی به حال توده‌های زنان ندارد.»

روحانی زنان را ناامید کرد

با اینکه معصومه ابتکار، روند به کارگیری زنان در دولت‌های حسن روحانی را روبه رشد و خوب می‌داند اما بسیاری مانند سیمین کاظمی و طیبه سیاوشی بر این اعتقادند که خلف وعده رییس‌جمهور سابق به ویژه در به کارگیری وزیر زن، باعث ناامید شدن زنان شد؛ سیاوشی در این باره می‌گوید: «بزرگترین ضربه‌ای که فقدان وزیر زن در دو دولت گذشته به نه تنها بدنه دولت که به سرمایه‌های اجتماعی وارد کرد این بود که زنان را ناامید کرد. دولت هم می‌توانست به صورت بهتری از این زنان مدیر استفاده کند که متاسفانه این فرصت را از دست داد.»

سیمین کاظمی هم معقتد است روحانی خلف وعده کرد؛ «بخش چشمگیری از رای‌دهندگان به آقای روحانی، زنان بودند که با اتکا به وعده‌های او پای صندوق رفتند، یکی از این وعده‌ها گماردن وزیر زن بود که محقق نشد. این خلف وعده باعث ناامید شدن زنان و بی اعتمادی به رییس‌جمهور شد. البته این واقعیت هم دیگر آشکار شد که انتخاب وزیر زن در اختیار رییس جمهور نیست و در صورتیکه سایر کانون‌های قدرت شامل محافظه‌کاران موافق نباشند، تعیین وزیر زن غیرممکن است. با حضور زنان در دولت انتظار می‌رود توجه به وضعیت زنان بیشتر شود، وقتی این امر (یعنی تعیین وزیر زن) محقق نشده، در نتیجه چنین توجهی کمتر صورت می‌گیرد.»

او می‌گوید در مدیریت میانی هم تعداد زنان آنقدر چشمگیر نبوده که درباره آن تبلیغات می‌شود؛ «برای برخی که به اصلاحات گام به گام و تغییرات تدریجی و کوچک باور دارند، انتخاب مدیران میانی زن، ممکن است ارزشمند و در نوع خود تحولی به حساب بیاید. من امیدوار به رفع تبعیض‌ها نیستم چون فعلا هیچ شواهد و قرائنی برای رفع تبعیض از بالا وجود ندارد. اما امیدوار هستم که زنان با کسب آگاهی به وضعیت‌شان، مطالبات‌شان را با جدیت طرح و پیگیری کنند.»

کاظمی می‌گوید ابتدا لازم است رویکرد کلی به زن تغییر کند و زن به عنوان انسان مستقل دیده شود؛ «برای استقلال هم لازم است، ابتدا زنان از نظر اقتصادی مستقل شوند و بتوانند کار کنند. در حال حاضر مشارکت اقتصادی زنان اندک است و جمعیت انبوهی از زنان بیکارند.  توجه ویژه به این مساله می‌تواند تا حدودی وضعیت زنان را بهبود ببخشد. علاوه بر این فرودستی زنان در خانواده و جامعه و قانون و سایر حوزه‌ها برطرف شود.»

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دست خدا IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    شما اصلاح طلبان اجازه هیچ نظری راندارید
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      66 22
      کسانی که شاکی هستند، میشه بگویند در دولت روحانی ، امثال خانم ابتکار که معاونت امور زنان را به عهده داشت، یا خانم ملاوردی، دقیقا چه گلی به سر ملت زدند؟ دقیقا نتیجه کارشون چی بود و چه مشکلی را از جامعه حل کردند، جز اینکه بودجه را مصرف کردند و یه مشت مصاحبه و عکس بی خود داشتند دستاورد شون چی بود؟؟ زمان احمدی نژاد وزیر زن داشتیم، خانم دستجردی در وزارت بهداشت، ایشون چه کار مشعشعی کرد و چه گلی به سر ملت زد که حالا دنبال وزیر زن میگردین؟ ولمون کن بابا
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      63 7
      تو چیکاره ای که تعیین تکلیف میکنی.همه حق اظهار نظر دارن و هیچ کس هم نمیتونه این حق رو از دیگران سلب کنه
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 0
      حداقل در کشور ما مدیران زن اصلا موفق نبوده اند. چندین مورد آن ها در حد معاون و رییس دانشگاه سراغ دارم که گند زده اند. چندین مورد که نه تنها در مجموعه تحت مدیریت خود بلکه در زندگی زناشویی هم با مشکل جدی روبرو شده اند. حالا در سطح وزیر یا معاون وزیر که دیگه خدا رحم کنه.
    • AT ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      13 2
      بیخیال بابا. هنوز تو دعواهای قوم و قبیلگی گیر کردی؟ تو هم یاد گرفتی طوری حرف بزنی انگار بقیه هموطنت نیستند و دشمنت هستند.
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 5
      حالا نه اینکه وزیرهای مرد خیلی برامون کاری کردند
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      6 1
      پس یک بنده خدایی خوب شما را شناخته بود یارب مپسند که....
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 5
      زر زیادی نزن تو
  • DE ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    80 96
    زنها بايد خانه دار باشند
    • AT ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      21 33
      اتفاقا باید زنها امور رو به دست بگیرند چون دنیا ثابت کرده کمتر اهل اختلاسند. نگاهی به کشورهایی بنداز که مسئولانش زن هستند
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      23 12
      باشه به مرکل میگم
    • آسو IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      16 25
      مسلم است که زنان دور و بر تو نهایت کارشان نظافت و آشپزی و زاد و ولد است مردان قابل تعریفی هم دور و برت نداری اما همه جا کلبه طالبانی عهد حجر شما نیست،
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      1 0
      الان از نتیجه مدیریت مردان خیلی راضی هستید؟
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    81 37
    مگر در دولت‌های هاشمی وخاتمی وروحانی مورد حمایت شما خبر آنلاینی ها از وزیر زن خبری بود که از این دولت انتظار این کار را دارید .
  • ناشناس IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    95 23
    دربعضی دوره ها بودند چه گلی به سر مازدنند مثل خانم ابتکار محیط زیست چکار کرده خصوصا برای خوزستان
    • عاشق سید علی خامنه ای IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      42 25
      آخ آخ کاملا باهات موافقم
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      0 0
      همون کاری که عیسی کلانتری کرد
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    15 57
    تورابه خدا دست بردارید مردش کاری ازدستش برنمیاد حالا دیگه زن میخواد چکارکنه زن برچزی که خد ساختش فقط برای یک کار
  • عطا IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    17 54
    در دولت نباید از زن استفاده شود چون برای مردان خیلی افت دارد و در کارایی شان تاثیر منفی دارد
  • جوان IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    30 20
    من یک زن هستم و در حال حاضر زن و مرد بودن مهم نیست ، کارآمدی مهم هست . و ما میدونیم که کارشکنی در برابر خانم ها بسیار زیادتر از آقایان هست . پس فعلا در مورد وزارت انتظاری نباید داشت . اگرچه که معتقدم زنان شاغل باید تلاش کنند در ادارات خود به پست های کارشناسی راضی نباشند تا جامعه بیشتری از خانمها دارای سمت های رده بالا باشند و به مرور مجلس و وزارت را بدست بگیریم.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      12 0
      خانم جوان شعار و عمل با هم خیلی فرق داره. شما حتی ماشینت پنچر بشه میشینی پاش گریه میکنی. هر مدیر زن باید دوتا مرد هم دنبالش باشن که یوقت زمین نخوره. لطفا شعار رو بگذارید کنار. فیزیولوژی بدن و روحیات خانم ها نمیتونه فشار زیاد مدیریت در سطح بالا رو تحمل کنه. خداوند هرچه خلق کرده کاملا با هدف مشخص بوده.
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      10 0
      حضرت علی (ع) پس از فتنه جمل ایراد نموده است که در باره زنان می فرماید:مَعاشِرَ النَّاسِ، إنَّ النِّسَاءَ نَواقِصُ الْإِیمَانِ، نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ، نَوَاقِصُ الْعُقُولِ، فَاءَمّا نُقْصانُ إِیمانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلاَةِ وَ الصِّیَامِ فِی اَیَّامِ حَیْضِهِنَّ، وَ اءَمَّا نُقْصانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَاءَتَیْنِ کَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ، وَ اءَمّا نُقْصانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِیثُهُنَّ عَلَی الْاَنْصَافِ مِنْ مَوَارِیثِ الرِّجالِ فَاتَّقُوا شِرارَ النِّسَاءِ، وَ کُونُوا مِنْ خِیارِهِنَّ عَلَی حَذَرٍ، وَ لا تُطِیعُوهُنَّ فِی الْمَعْرُوفِ حَتّی لا یَطْمَعْنَ فِی الْمُنْکَرِ. خطبه ۷۹«ای مردم! زنان از نظر ایمان و بهرۀ اقتصادی و موهبت عقل کاستی هایی دارند؛ اما کاستی ایمان آنها به دلیل آن است که از نماز و روزه در ایام عادت باز می مانند و گواه کاستی عقل آنان این است که شهادت دو نفر از آنان همچون شهادت یک مرد است و امّا کاستی بهرۀ اقتصادی آنها دلیلش این است که سهم ارث آنان، نصف سهم مردان است، حال که چنین است از زنان بد بپرهیزید و مراقب نیکان آنها باشید و در اعمال نی
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    46 39
    سوالی داشتم ،خبر آنلاین با دولت انقلابی خصومتی داره چون من فقط دشمنی از این خبرگزاری میبینم.
    • آسو IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 5
      سوالی دارم،چرا دولت انقلابی به لحاظ رای ضعیفترین دولت تاریخ ایران است؟؟؟از کرونا و ... نگی، همه میدانیم دولت انقلابی در انتخابات تک نفره با چهار تا محافظ هیچ جایگاه مردمی نداشت،
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    38 24
    بالاخره فصل انتخابات و شعارها تمام شد ولی فراموش نکنید ایشان داماد آقای علم الهدی است.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      6 5
      نکته ظریف
    • یه آدم عادی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      12 4
      مشکلی داری با این قضیه؟؟
    • محصل IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 0
      خب مشکلش چیه بعدم وزرای زن روحانی برای مملکت چکار کردن؟
  • IL ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    19 20
    نظراتو بزن دیگه
    • GB ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 7
      واسه زدن همین چندتا نظر هم چند وقت دیگه اینترنت قطع میشه، بیخیال
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    31 1
    اقای رئیسی اگر می خواهید وضعیت معیشت و اقتصادی بد مردم بهتر شود بهترین را برگردانندن ارزش پول و اعتبار به ریال است سر منشا تمام مشکلات و توروم بی ارزش شدن پول است که با پایین اوردن قیمت دلار خیلی از مشکلات اقتصادی و گرانی ها حل می شودبهترین راه مبارزه با گرانی برگرداندن ارزش ریال است فقط فقط پول پاشی تورم زا است
  • منصور IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    66 29
    زنان خیلی جاها خیلی بیشتر ازحقشان دارن دریافت میکنن تو این کشور و حق مردان در خیای جاعا داره ضایع میشه و اگر تبعیض جنسیتی هم باشه علیه مردان هست تا زنان و باید رفع بشه
  • بنده خدا IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    45 3
    اینا وزیر زن رو فقط برای نمایش می خوان. شایسته سالاری باید باشه حالا زن و مرد نباید تفاوتی داشته باشه.
  • معین الرعایا US ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    57 49
    زنان به درد پستهای میانی هم نمی خورن چه رسد به وزارت. بحث ایران هم نیست. در تمام دنیا همینه و همه هم میدانن. برای ژست گرفتن، گاهی اوقات پستهایی به آنها داده میشه و معمولا هم افتضاح درست میکنن. تا زمانی که به 50 برسن که ماهی 7 روز یا بیشتر گرفتار مرض ادواری هستن که مغز و تفکر آنها را تحت تاثیر قرار میده و بعد از 50 هم، تحت تاثیر عادت 40 ساله گذشته، جنون ادواری دارن. کلا مزاج درستی ندارن. امروز تصمیمی میگیرد و فردا صبح میبینی آن آدم سابق نیست و حرفی دیگر میزند. حالا تصور کنید وزیر هم باشد. حتی نمیشود در مجلس استیضاح اش هم کرد. چون میدانی تلون مزاج و تصمیماتش، تحت کنترل خودش نیست. اونی هم که خلقشون کرده خودش میدانسته چه آفریده وگرنه نمی گفت يسألونك عن المحيض قل هو أذى فاعتزلوا النساء في المحيض.حالا در آن دوره، وزارت زنان مطرح نبوده وگرنه اضافه میکرد فاعتزلوهن فی جمیع الشئونات السیاسیة و الاجتماعیة . تعجب میکنم از آخوندهای به اصطلاح مجتهدی که با خواندن این آیه هنوز هم پرت و پلا میگن و از وزارت زنان دفاع میکنن
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      50 22
      بی ادبی از سر و روی کامنتت تراوش میکنه خیلی زیاد زر مفت زدی
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      26 29
      خانمی که آقای معین الرعایا رو به بی ادبی متهم کردید. ایشون واقعیت رو گفتند حالا شما یک موضوع کاملا واضح و مشخص رو بی ادبی میدونید به خودتون بر میگرده. ضمنا در تایید صحبت جناب معین الرعایا من هم بارها با مدیران خانم دمدمی مزاج که هر روز یه حالی بودند و یجور متفاوت و متناقض رفتار میکردند برخورد داشتم. ضمن اینکه حس زنانگی و چشم و هم چشمی و حسودی و فضولی رو به هیچ وجه نمیشه انکار کرد.
    • کرم IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      3 0
      زن بشین تو خونه پست به جوانهای بیکار باسواد
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      21 22
      عجیب خبرآنلاین این نظرات پراز چرک و عفونت اذهان مریض را درج میکند
  • ایرانی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    20 12
    در مناظره ها مسابقه گذاشته بودن که هر کدام چند وزیر زن خواهند داشت. دروغها از روز اول در حال نمایان شدنه.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      18 16
      کسانی که رای ندادند لطفا سکوت رو رعایت کنند
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      خدا رو شکر گرایی هم طلا گرفت. از اون وقتی که دولت تدبیر و امید رفته همش داریم مدال میگیریم خدایا! یعنی نحوست وجود داره؟!
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      11 2
      25 درصد رای دادید
    • آسو IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      14 6
      یعنی اکثریت مردم حق اظهار نظر ندارن ؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    45 3
    زنان را فقط برای رای آوردن می خواهند
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    34 58
    یک مشت ضد زن جمع شدن دور هم تو کامنتا. دیدیم مردها چه گلی به سرمون زدن که حالا شما زن ها رو قبول ندارید. یک مشت عقب مانده. برید تجربه دیگر کشورها رو ببینید بعد بیاید حرف بزنید
    • آقای محترم IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 0
      تجربه دیگر کشورها را هم دیدیدم خانم محترم، یه بخشی اش که اینجا جا میشه را براتون مینویسم، خانم تیموشنکو رئیس جمهور سابق اوکراین به جرم تخطی از قانون برکنار و به هفت سال زندان محکوم شد، خانم دیلما روسف رئیس جمهور سابق برزیل به جرم فساد برکنار و محاکمه شد، خانم سو چی رهبر سابق میانمار به جرم کشتار مسلمانان میانمار تحت تعقیب بین المللی هست، خانم پارک گون هه، رئیس جمهوری سابق کره جنوبی به اتهام فساد مالی برکنار و به بیست و چهار سال زندان محکوم شد، تازه میدونی ناصرالدین شاه، به تحریک یک زن، که مادرش بود امیرکبیر را به قتل رسوند و کشور را ده ها سال عقب مونده کرد؟ بازم دارم که بگم، ولی حوصله ندارم، همین ها کافی بود تا متوجه بشی که دنیا دست زنها بیافته ، بدتر میشه که بهتر نمیشه. ممنون
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    33 0
    چقدر حرفه ای اذهان عمومی رو منحرف میکنن!! به جای اینکه بحث سر لیاقت و کاردانی وزیر باشه فارغ از جنسیت و سن و سال! اومدن میگن زن نداره!! مگه همین زنان که بودن مثلا ابتکار چی کار کردن؟ یا مردان چی کار کردن؟ مثلا همین وزیر نیرو! جمع کنین باو.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    27 4
    ول کنید بابا شماهم هی زن زن زن. همون خانم ابتکارکافیه مثلا مردها چه گلی به سرمون زدن زنها بزنن. هرکس لایق تره باید کارکنه زن ومرد نداره. حتما زن لایق پیدانشده
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    26 3
    خبر آنلاین کابینه روحانی چندتا وزیر زن داشت ؟ کابینه خاتمی چندتا ؟ کابینه هاشمی چطور؟
    • توسی DE ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      3 22
      در دولتهای سازندگی و اصلاحات فضای ورود خانمها به سیاست و مدیریت به شرایط امروز نبود و بزرگان مخالف وزارت زنان بودند
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    وای تروخدا یکم منطقی فکر کنید . من خودم یک خانوم هستم اما برام مهم نیست که کابینه زن داره یا نه . مهمترین ویژگی یک وزیر کارآمدی و توانایی مدیریتی شه نه جنسیتش. مثلاً معصومه ابتکار زن بود اما نه کارآمد بود و نه توانایی مدیریت داشت. اگر واقعا زن و مرد بودن وزرا برای مردم اهمیت داشت میرفتن به همتی رأی میدادند. یکبار با این حرف ها سرمردم شیره مالیدید. باز تمومش نمی کنید؟؟
  • محدثه IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    واقعا متاسفم برای بعضی ها که اینقدر احساسی فکر می کنند و بیشتر متاسفم برای خبرگزاری خبرآنلاین که باز حرف های مسخره ۴ سال پیش تکرار می‌کنه . دوستان من یک خانوم هستم . کشور ما وضعیت بحرانی داره اما فرصت های خیلی زیادی هم داره که اگر ازشون استفاده بشه ما می تونیم از بحران اقتصادی خارج بشیم . نیاز این خارج شدن هم داشتن کابینه ای قوی با افراد کارآمد هست . اینکه افراد بر اساس صلاحیت و توانایی و شایستگی انتخاب بشوند نه بر اساس جنسیت !! خبرآنلاین این حنای شما چهار سال پیش رنگ داشت و شما تونستید با این حرف های به ظاهر قشنگ مردم رو گول بزنید اما الان قضیه فرق کرده و مردم شما اصلاح طلبان رو خوب شناختند . اگر این حرف ها باز هم برای کسی مهم بود به همتی رای می دادند که گفت ۶ زن در کابینه خواهم گذاشت . التماس تفکر
  • سهراب IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    6 10
    البته ما اگر نمونه ای شاخص از مدیریت پیشرفته ومدرن زن را بخواهیم درجامعه مرد سالار ایران اسلامی مان نام ببریم میتوان سرکار خانم مرجان شیخ الاسلامی را که نمونه ای کاملا موفق هستند یاد کنیم.متاسفانه به دلیل اینکه قدر ایشان در دولت های گذشته دانسته نشد مجبور به فرار همرا با اختلاس ومهاجرت به دیار کفر شدند.
  • مقیمی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    13 12
    زن و مردش فرقی نداره چون هیچکدام کاری نکردند چون اصولاً هیچکاره بودند . مشکلات در سطح کلان است و وزرا توانائی حل آنرا ندارند .
  • بهار IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    خيلي خنده داره كاري كه خودشون نكردن و توقع دارن بقيه بكنن خاتمي مگه وزير زن داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • مريم IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    زن بيشتر از وزارت و... عزت ميخواد لازمه نظر امثال مولاوردي رو درباره زنان بگم؟؟؟؟؟؟ مشكلا ما الان اين نيس كه چرا زن وزير نيس جماعت هزار رنگ اصلاح طلب خدا شما رو خار كرد پس ساكت باشيد با امثال نجفي و.. حرف از كرامت زن نزنيد
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 1
    تنها وزیر زن بعد انقلاب مرضیه دستجردی بوده که اون هم دولت احمدی نژاد بود دذولت های اصلاح طلب یه ابتکار رو اونم به عنوان رئیس سازمان محیی زیست داشتن که وضع محیط زیست را فاجعه کرد سابقه اش هم که بالا رفتن از سفارت بود این همه طلبکاری اصلاح طلب و کارگزار باور نکردنی است حتما پست وزارت هم می خواهید نه؟8 ساله چه کردید؟چرا طلبکارید چرا تمام نمیشید؟ چرا هستید؟
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: شاورهنّ خالفوهنّ شرح نهج البلاغه تستری، ج ۱۱، ص ۱۰۴. «با زنان مشورت کنید و –چون رأی دادند- مخالف آن عمل کنید. »
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    انگار میخوان چه گلی به سر ملت بزنن که سر زن و مردش دعوا دارن ول کنید لحاف ملانصرالدین رو
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 1
    خبرآنلاین برات متاسفم . دوبار نظر دادم نظر مو منتشر نکردی . واقعا سایت محافظه کاری هستید .
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 1
    ۱۵:۱۸ حالا تو که رای دادی پس هی زر بزن