شیرزاد: شکست سختی در انتخابات داشتیم/ تشکیل اتاق فکر با حضور خاتمی، روحانی و ناطق نوری خیلی ایده‌آل است

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه جناح اصولگرا استعداد خاصی در پیاده کردن افراد از قطار خودشان دارند و هر کسی با کمترین دلخوری کلا از حوزه اعتماد و آشنایی با این گروه حذف است.

احمد شیرزاد، درباره این‌که چه مناسباتی در قدرت اتفاق می‌افتد که پس از مدتی افرادی مانند ناطق نوری، حسن روحانی و علی لاریجانی به سمت جریان اصلاحات سوق داده می‌شوند و این‌که عده‌ای مطرح می‌کنند صادق آملی لاریجانی هم پس از استعفای اخیرش از مجمع تشخیص نظام به سمت اصلاح‌طلبان میل خواهد کرد، گفت: آقای صادق لاریجانی فاصله فکری‌اش با مجموعه اصلاحات بسیار زیاد است و تفاوت زیادی هم بین علی لاریجانی با صادق لاریجانی وجود دارد. این چند برادر هر کدام یک پدیده متفاوتی برای خودشان هستند و تفاوت‌های‌شان هم بسیار زیاد است. درست است که از یک پدر و مادر هستند اما تفاوت زیادی باهم دارند و هیچ کدام‌شان هم اصلاح‌طلب نیستند که نزدیک به اصلاح‌طلبان باشند. 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای علی لاریجانی آدم عمل‌گراتر و واقعیت‌گراتری در عرصه سیاسی کشور نسبت به سایر برادرانش است.

وی یادآور شد: صحبت‌هایی که از آقای لاریجانی در دوره مسئولیت‌شان شنیدیم نشان‌دهنده این است که ایشان در یک حال و هوای متفاوتی سیر می‌کرد که صحبت‌ها با اداره صحیح کشور بسیار فاصله داشت. فراموش نمی‌کنم در حاشیه جلسات مسئولین قوه قضائیه همیشه ما صحبت‌های خیلی نامرتبط سیاسی از ایشان می‌شنیدیم که در دوره آقای رئیسی و اژه‌ای این‌ها بسیار محدود شد.

شیرزاد افزود: هرچند آقای رئیسی هم  کاملا در عملکردش خارج از قوه قضائیه عمل می‌کرد اما در حرف‌هایی که می‌زد سعی می‌کرد حول و حوش مسئله قضائی صحبت کند، اما آقای لاریجانی نظرات بسیار تندی را مطرح می‌کردند که خارج از وظیفه و عملکردشان بود به همین دلیل خیلی تفاوت دارد که فکر کنیم روزی ایشان به سمت تمایلات اصلاح‌طلبانه میل کنند.

وی با بیان‌ این‌که شخصیتی مانند آقای ناطق نوری با آقای آملی لاریجانی بسیار تفاوت دارند، گفت: شخص آقای ناطق نوری کاملا بر مدیریت کشور اشراف دارند و یک انسان عملگرا و واقعیت‌گرا بودند و هستند اما ما این خصوصیات را در آقای آملی لاریجانی کمتر مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مردم در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه جناح اصولگرا استعداد خاصی در پیاده کردن افراد از قطار دارد و هر کسی با کمترین دلخوری کلا از حوزه اعتماد و آشنایی با این گروه حذف است و این امر بد است زیرا هاضمه بسیار محدود و اندک این جناح را نشان می‌دهد و باید گفت که جریان اصولگرایی در درازمدت با این نوع عملکرد راه به جایی نخواهد برد، در صورتی که اگر بتواند هاضمه‌اش را بزرگتر کند و طیف‌های گسترده‌ای را اگر نگوییم جزی از خودش کند، لااقل در کنار خودش قرار دهد، بسیار موفق‌تر خواهد بود

شیرزاد: شکست سختی در انتخابات داشتیم/ تشکیل اتاق فکر با حضور خاتمی، روحانی و ناطق نوری خیلی ایده‌آل است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درپاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان دارد اتاق فکری با حضور آقایان ناطق نوری،خاتمی، برادران لاریجانی،روحانی و عبدالله نوری برای برون‌رفت از مشکلات موجود تشکیل شود،اظهار داشت: این گفته خیلی ایده‌آل است،حتما مشاهده کرده‌اید طرفداران فوتبال روی کاغذ برای خودشان یک تیم جهان می‌نویسند و در آن بهترین بازیکنان را از سرار کشور می‌گذارند اما؛ اولاً هرگز چنین تیمی تشکیل نمی‌شود، ثانیاً اگر تشکیل شود خوب بازی نمی‌کنند؛ چراکه انسجام و هماهنگی لازم را ندارند. 

وی تاکید کرد: شخصیت‌هایی که گفته می‌شود همگی در جای خودشان محترم هستند اما آیا می‌توانند کنار هم بشینند و همفکری کنند؟ آیا می‌توانند از یک جایی شروع به حل موضوعات و معضلات کنند تا به راه‌حل برسند؟ من به شخصه بسیار بعید می‌دانم!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: چه خوب است که ما ذهنمان را یک مقداری اصلاح کنیم و تنها به این فکر نکنیم که معممیم برای مشکلات کشور راه حل پیدا کنند، البته این اشخاص سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و متاسفانه ما بسیار زود افراد را کنار می‌گذاریم. اما به اعتقاد من بهترین کارکرد این افراد می‌تواند در حوزه‌های حاشیه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باشد، گاهی اوقات این افراد می‌توانند مشاوران، سخنرانان و نصحیت‌کنندگان خوبی باشند و در حوزه‌هایی باشند که به صورت محدود هم شاید بتوانند با هم همکاری کنند.

شیرزاد افزود: اشخاصی زیادی جزو سرمایه‌های کشور هستند حتی آقای صادق لاریجانی هم به نوعی جزو سرمایه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شوند؛ زیرا پرورش کسانی که تجربه‌ای از مدیریت هم داشتند، ولو با تجربه منفی تربیت‌شان سرمایه و امکانات می‌خواهد بنابراین نباید از دست‌شان بدهیم. 

وی ادامه داد:  اگر درگیر کارهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در امور مهم باشید، خواهید دید جلساتی که همه بتوانند حرف‌شان را بزنند و نتیجه‌گیری هم شود، اداره‌اش بسیار سخت است و مهارت فوق‌العاده زیادی می‌خواهد و کسی را می‌خواهد یک سرو گردن بالاتر از حضار و شرکت‌کنندگان باشد، بله افراد می‌توانند خوش‌فکر باشند و به صورت انفرادی  هم حرف‌های قشنگی بزنند اما باید دید اگر دور هم بنشینند می‌توانند با هم گفت‌وگو کنند؟ بنابراین از نظر من واقعیت این است مقداری نباید خیلی امید داشته باشیم تا حتما چنین اتفاقی بیفتد. 

این نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این‌ سوال که با توجه به این‌که‌ حاکمیت یکدست شده و امکان دارد به جریان اصلاحات دیگر فرصتی برای حضور در عرصه سیاسی داده نشود، از ضرورت گفت‌وگو بین این جریان با هسته سخت قدرت و حاکمیت صحبت می‌شود،چقدر نیاز است این گفتمان صورت گیرد،گفت:  معتقدم در شرایط فعلی مجموعه اصلاح‌طلبان خیلی به حساب نمی‌آیند البته که اصلاح‌طلبان تاثیرگذار بودند و جهت‌گیری‌ های قاطعی را در سال های ۹۲، ۹۴، ۹۶ و خرداد ۷۶  داشتند،در مجالس دهم و ششم هم تاثیرگذار بودند اما در حال حاضر به دلیل شکست سختی که در انتخابات اخیر داشتیم؛ اگرچه شکست جوانمردانه نبود اما شکست، شکست است و برای همین حرف‌هایشان متاسفانه خیلی به حساب نمی‌آید.

23215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =