کارزاری برای مراجعه زنان به پزشک زن/نظام‌پزشکی:در بسیاری از رشته‌ها قرار نیست پزشکان زن تحصیل کنند

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید این کمیسیون طرحی برای اجباری کردن ویزیت یا جراحی بیماران زن توسط پزشکان زن ندارد.

الهه محمدی: هفته پیش خبرگزاری فارس گزارشی منتشر کرد از کارزاری آنلاین که به گفته این خبرگزاری ۲۲ هزار امضا دارد. کارزاری که از مسئولان وزارت بهداشت خواسته به نظر حامیان این پویش احترام بگذارند و شرایطی فراهم کنند که زنان وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، خیالشان راحت باشد معاینات، عمل جراحی و مراقبت‌هایشان توسط پزشک و پرستار خانم انجام می‌شود و دغدغه این موضوع، در شرایطی که باید مورد عمل جراحی قرار بگیرند، تاثیر منفی بر روح و روان آن‌ها نداشته باشد.
بعد از انتشار متن این کارزار بود که سیدمحمد پاک مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت با بیان اینکه تلاش ما بر این است تا زنان توسط پزشکان خانم درمان شوند و حتی در استثنائات هم پیش نیاید که آنها ناچار باشند که در حوزه زنان نزد پزشک مرد بروند، گفت: «هر چند که حوزه درمان و نجات جان انسان‌ها در اولویت هر چیز قرار دارد اما تلاش ما بر این است تا پزشک خانم بانوان‌مان را درمان کنند.»

پیش از این هم در آبان امسال، خبرگزاری فارس کارزاری برای حضور نیافتن مردان در اتاق عمل زنان و زایمان راه انداخت و طی آن چندین هزار نفر خواستار«جلوگیری از سونوگرافی بانوان توسط رادیولوژیست‌های مرد» شدند. بعد از انتشار این کارزار بود که وزارت بهداشت به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی دستوری که در آن به «قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس» و آیین‌نامه اجرایی آن و «حق اختیار» بیمار برای انتخاب جنسیت پزشک اشاره و گفته شده است: «ارائه اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی در موسسات پزشکی باید با حفظ حق اختیار بیمار و بر اساس موازین شرعی، قانونی و اصول پزشکی توسط کارکنان فنی هم‌جنس به عمل آید.»

بعید است حتی اگر چنین موضوعی مطرح شود وارد صحن مجلس شود

بعد از انتشار گزارش خبرگزاری فارس از کارزار مطالبه «ممنوعیت حضور پزشک آقا در اتاق عمل زنان و زایمان»، که در آن اشاره‌ای هم به حضور نداشتن پزشک مرد در همه اتاق‌های جراحی که زنان در آن جراحی می‌شوند داشت، بسیاری از کاربران توییتر به این موضوع اعتراض کردند و نوشتند این مطالبات و سر و صدا کردن درباره آن اولویت مردم نیست. یکی از کاربران در این باره نوشته است: «داشتن پزشک کافی برای متقاضیان از بدیهیات حقوق مردم است و مرد و زن هم نداره.»
کاربر دیگری در اعتراض به اظهارات نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس نوشته است: «من فکر می‌کنم سواد پزشک از جنسیت اون مهمتر هست. یعنی اگر قدرت انتخاب پزشک را داشته باشم، قطعا نزد آن پزشکی خواهم رفت که احساس کنم امنیت جانی من بیشتر تامین می‌شود و برایم هم مهم نیست آن پزشک مرد باید، زن باشد، خوشگل باشد، زشت باشد و ...»

عده‌ای دیگر هم از این کارزار حمایت کردند و گفتند این مطالبه، مطالبه بسیاری از زنانی است که نمی‌خواهند توسط نامحرمان جراحی شوند. یکی از کاربران قمی توییتر نوشته است: «توی قم که یعنی یه شهر با جمعیت اکثریت مذهبیه اکثریت جاها پزشک زن نیست. جاهایی که هست هم غالبا یک الی دو روز در هفته هستن. من الان چند ماهه برای یه سونوگرافی میخوام خانمم رو ببرم.»

همایون سامه یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس اما در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید این کمیسیون طرحی برای اجباری کردن ویزیت یا جراحی بیماران زن توسط پزشکان زن را ندارد: «یکی از نماینده‌ها در این باره نظر شخصی خودش را داده است اما در کمیسیون بهداشت مجلس بحث یا صحبتی در این باره صورت نگرفته است. حدود ۱۰۰ سال است که ما پزشک زن داریم، قبل از آن در تاریخ همه پزشکان ما در پیش از اسلام، صدر اسلام و بعد از آن مرد بودند. هیچ کدام از مراجع در این دوران نهی نکرده بودند که پزشک حتما باید زن باشد.»

او ادامه می‌دهد: «در بسیاری از شهرستان‌های محروم ما پزشک متخصص حتی یکی هم نیست. اگر هم باشند به زحمت به یک پزشک متخصص می‌رسد. اگر تفکر بر این شکل باشد که زنان پزشک حتما باید بیماران زن را ویزیت کنند، بسیاری از زنان و مردان از مراجعه به پزشک‌های در دسترس محروم می‌شوند. در حال حاضر این کار شدنی نیست. پزشکان در ابتدای کارشان قسم یاد می کنند و اغلبشان به این قسم پایبندند. پزشک محرم است و امیدواریم که این موضوع تا آخر مدنظر قرار بگیرد و عدم حسن نیت نسبت به پزشکان ما مطرح نشود.»

سامه یح می‌گوید با شناختی که از کمیسیون بهداشت دارد، بعید است حتی اگر چنین موضوعی مطرح شود وارد صحن مجلس شود: «امیدوارم اوضاع به همین منوالی که تا الان بوده باقی بماند.»

کارزاری برای مراجعه زنان به پزشک زن؛ کمیسیون بهداشت:برنامه‌ای نداریم/نظام پزشکی:در بسیاری از رشته‌ها قرار نیست پزشکان زن تحصیل کنند

نظام پزشکی: بیمار حق دارد پزشکش را خودش انتخاب کند

رضا لاری‌پور، مشاور رئیس کل و سخنگوی سازمان نظام پزشکی هم با کاربران مخالف در شبکه‌های اجتماعی هم نظر است. او در گفتگو با خبرآنلاین با بیان اینکه بیمار حق انتخاب پزشک دارد و نمی‌شود حق بیمار را نادیده گرفت، می‌گوید: «بیمار می‌تواند پزشک زن یا مرد انتخاب کند. پزشک هم موظف است بیمارش را ویزیت کند، بیمار چه زن باشد و چه مرد. نکته بعدی این است که پزشک محرم بیمار است. این یک اصل پذیرفته شده عرفی است که همه مردم هم به آن اعتقاد دارند. در بسیاری از رشته‌های ما در ورودی‌های علوم پزشکی، تعداد دانشجویان زن از دانشجویان مرد بیشتر است. یعنی چیزی حدود ۷۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و ۳۰ درصد را مردان. اما چرا احساس کمبود پزشک می‌شود؟ برای اینکه در بسیاری از رشته‌های تخصصی ما قرار نیست که پزشکان زن تحصیل کنند یا اصلا تمایل ندارند که در این رشته‌ها درس بخوانند. پزشکان زن در رشته‌های ارتوپدی، جراحی عروق، جراحی مغز و اعصاب کمتر هستند. طبیعی است که بیمارانی که می‌خواهند پزشک متخصص در این رشته‌ها انتخاب کنند باید پزشک مرد انتخاب کنند.»

او ادامه می‌دهد: «در بسیاری از رشته‌ها هم هم پزشکان زن و هم پزشکان مرد وجود دارند اما طبیعی است که تعدادشان متوازن نیست و بدیهی است که دسترسی به پزشک زن آسان نباشد. در رشته‌های داخلی تا دلتان بخواهد ما پزشک زن داریم. همچنین از چندین سال پیش رشته زنان و زایمان در ایران از مردان پذیرش نمی‌کند.»

لاری‌پور با بیان اینکه نمی‌شود در اتاق عمل جلوی افراد را گرفت که کسی داخل نشود اما مریض حق دارد قبل از اینکه بیهوش شود انتخاب کند که تکنسین بیهوشی‌اش هم زن باشد، می‌گوید: «اگر این موضوع را درخواست کنند، چنانچه در دسترس باشد حتما برایشان رعایت می‌شود. اما اینگونه نیست که اتاق عملی مختص مردان یا زنان وجود داشته باشد. در اتاق‌های عمل، عمل‌های زیادی انجام می‌شود اما اتاق‌هایی داریم مخصوص IVF که مخصوص نازایی است که صددرصد نیروها در آن زنان هستند.»

او ادامه می‌دهد: «کمک کردن به مردم و برطرف کردن دغدغه‌های آن ها وظیفه نمایندگان مجلس است اما طرح هر موضوعی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد. هر روز و هر لحظه موضوعاتی درباره جامعه پزشکی بولد می‌شود درحالیکه انگار نمی‌خواهند مشکلات در حوزه‌های دیگر را ببینند. درباره گرانی اتوموبیل، یارانه و بیکاری و ... حرف زده نمی‌شود. به نظر من مطرح کردن این موضوع محلی از اعراب ندارد.»

در استان سیستان و بلوچستان ۳ یا ۴ جراح زن داریم

درحالی نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس و موافقان کارزار خبرگزاری فارس، از ضرورت معاینه زنان توسط پزشکان زن می‌گویند که اجرایی کردن چنین موضوعی در مناطق محروم که با انواع و اقسام فقدان‌ها در زمینه بهداشت و درمان روبرو است، کاری نشدنی است. میثم گنجعلی، پزشک عمومی که در حال گذراندن دوران سربازی‌اش در  بیمارستان نیک‌شهر سیستان و بلوچستان است هم همین را به خبرآنلاین می‌گوید: «ما حتی پزشک مرد هم نداریم. من الان که دارم با شما صحبت می‌کنم، ۱۷ ساعت است که شیفتم، چون پزشک دیگری نداریم که در بیمارستان باشد. چه برسد به اینکه بخواهیم پزشکان زن را به زنان و پزشکان مرد را به مردان اختصاص دهیم! اینجا بیمار زیاد است، پزشک هم داریم اما چون بیمارستان و مراکز درمانی کم است کسی حاضر نیست که با شیفت‌های کاری سنگین، این کارها را انجام دهد. نمایندگان باید این موضوع را تسهیل کنند نه اینکه حرف از زنانه و مردانه کردن بزنند.»

او ادامه می‌دهد: «الان در نیک شهر با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، فقط یک بیمارستان ۴۶ تختخوابی وجود دارد. پزشکان حاضر نیستند با چنین امکاناتی بیایند و در چنین جاهایی خدمت کنند، مگر اینکه مجبور باشند. بیشترشان به سمت کارهای زیبایی یا زدن مطب‌های خصوصی می‌روند. پزشکان زنان و زایمان در سطح استان در حال خدمتند اما جراحان زن در سطح استان شاید سه یا چهار نفر باشند. با این وضعیت نمی‌شود که بگوییم جراحی‌های زنان را فقط پزشکان زن انجام دهند. بعضی از عمل‌ها به گونه‌ای است که باید هم پزشکان زن در اتاق عمل باشند و هم مرد.»

گنجعلی با بیان اینکه در این مدتی که درحال خدمت هستم، زنانی بوده‌اند که گفته‌اند می‌خواهند فقط توسط پزشک زن ویزیت یا جراحی شوند اما تعدادشان بسیار بسیار کم بوده است، می‌گوید: «اگر این موضوع بخواهد تبدیل به قانون شود، وضعیت بسیار بدی برای بسیاری از نقاط اتفاق خواهد افتاد. چرا به خاطر چند نفری که به این موضوع اعتراض دارند باید حق دیگران ضایع شود؟»

بیشتر بخوانید:

پاسخ رهبری به استفتاء درباره معاینه زنان توسط مردان

پرستاری، شغل مناسب برای زنان سرپرست خانواده

در اتاق‌های زایمان حتی یک مرد هم نیست

ناهید خداکرمی، عضو شورایعالی نظام پزشکی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران و عضو پیشین شورای شهر تهران در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید باید حرمت‌ها حفظ شود و اگر بیمار نمی‌خواهد که در اتاق جراحی مرد نباشد یا پزشکش زن باشد، باید به انتخابش احترام گذاشته شود: «اما تعجب من از مجلس است؛ کشور در شرایط سختی است، بسیاری از قوانین روی زمین مانده و اجرایی نشده و نقش نظارتی مجلس فراموش شده است. این حرف‌ها هیچ کدام اولویت کشور نیست؛ اولویت کشور الان رسیدگی به وضع ناامیدی و فقر و بیکاری و تحریم است.»

او ادامه می‌دهد: «عده‌ای طوری رفتار می‌کنند که مصیبتی در کشور اتفاق افتاده و آن هم جراحی بیماران زن از سوی پزشکان مرد است. ما دارای فرهنگی هستیم که پزشک را محرم می‌داند، طرح چنین مسائلی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات اضافه می‌کند. جامعه پزشکی ایران حتی‌الامکان دارد مسائل مذهبی و فرهنگی را رعایت می‌کند. فکر کنید تصادفی اتفاق افتاده و مریض را می‌آورند اتاق عمل، آنجا نمی‌شود صبر کرد تا ببینیم جراح زن هست یا نه! طرح این مسائل برای کشور ما درست نیست. نمایندگان باید به مشکلات رسیدگی کنند نه اینکه از این موضوعات حرف بزنند. یا عده‌ای از نمایندگان در حال لابی کردن برای گرفتن پست برای اعضای ستاد انتخابی‌شان هستند یا در حال تنظیم طرح‌هایی هستند که هیچ مشکلی را از کشور حل نمی‌کند.»

خداکرمی می‌گوید: «در اتاق‌های زایمان حتی یک مرد هم نیست. اتاق زایمان و بخش زایشگاه محل امنی برای مادران باردار است. ماماها و متخصصان زنان، زن هستند. دانشجوی پزشکی هم باید در اتاق‌های جراحی بیایند و یاد بگیرند. بنابراین به نظر من چنین کارزارهایی بدون مطالعه مطرح شده است. اگر با انجمن مامایی و انجمن زنان و زایمان صحبت می‌شد، می‌دیدند که موضوع اینگونه نیست که دارند مطرح می‌کنند. در بسیاری از جراحی‌ها نمی‌شود جنسیتی رفتار کرد. این بحث‌ها را کسانی مطرح می‌کنند که با آنچه که در اتاق‌های عمل می‌گذرد آشنا نیستند. پزشکان محرم و مخزن‌الاسرار بیمارانند و طرح چنین کارزارهایی شایسته کشور نیست.»

هر کسی خودش تشخیص می‌دهد نزد دکتر زن برود یا مرد

بعد از انتشار اظهارات اخیر نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ضرورت معاینه بیماران زن توسط پزشک زن، بعضی از سایت‌های خبری و کاربران فتواهای مراجع مختلف تقلید در این باره را بازنشر کردند. در فتوای رهبر انقلاب در پاسخ به این استفتا که «فتوای معظم‌له درباره معاینه بیمار زن توسط پزشک مرد چیست؟» آمده است: «در صورتی که معاینه ضرورت داشته و منوط به لمس و نگاه‌کردن به آن باشد و معالجه با مراجعه به پزشک زن امکان نداشته باشد، اشکال ندارد.»

مصطفی درایتی، روحانی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید، اگر زنی به کار پزشکی نیاز پیدا کند و نتواند برای امراض زنانه، متخصص مورد اعتمادی پیدا کند، مجاز است که به پزشک مرد مراجعه کند: «اما به نظر من کلا ورود به مسائل این شکلی، مشکل‌ساز است. ما که نباید در جامعه فقط ایجاد جرم و باید و نباید کنیم. اگر مساله شرعی وسط است، هرکس از هر مرجعی که از او فتوا می‌گیرد، می‌تواند مساله را برای خودش حل و فصل کند. من فکر نمی‌کنم این موضوع در ایران اصلا تبدیل به مشکل شده باشد که نمایندگان مجلس بخواهند درباره آن حرف بزنند. این موضوع، موضوعی شخصی است که شخص باید خودش تصمیم بگیرد. مردم در این جور مواقع بهتر از حکومت‌ها تصمیم می‌گیرند.»

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    این حرف هایی که بعضی ها زدند رو طالبان هم قفله
  • زهرا IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    این ایده از اساس اشتباه است بیمار باید آزاد باشد که به هر پزشکی که خواست مراجعه کند
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    چرا تو هر کاری دخالت می کنید!!!!
  • پزشک ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    عمیقا متاثر شدم از سطح دغدغه های نمایندگان بدنبال رای ملت...رشته ای مثل ارتوپدی یا جراحی و ...با توجه به سختی های زیاد تحصیل و کار پزشکان مرد هم بسختی میرن په برسه پزشکان خانم
    • علیرضا IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      آقای معین الرعایا ، اگر همکاران پزشک یا پرستار این اقا، با بیمار حرف نزنن و به قول شما باهاش لاس نزنن، همین شما اولین نفری که میای کامنت میذاری چرا دکترها و پرستارا بداخلاقن و با اخم و تحکم با بیمار حرف میزنن و فلان و بهمان ولی حالا که به قول شما بگو و بخند میکنن بازم شاکی هستی. دوم اینکه اون مریضی که باهاش لاس میزنن پس حتما خودشم راضیه و اونوقت شما چیکاره اون بیمار هستی؟ شما بیمار شدی به دکتر و پرستارا بگو سراغت نیان و اگر اومدن سرت داد بزنن و بهت اخم کنن تا خوشت بیاد
    • پزشک متخصص RO ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      جناب معین الرعایا ، از پزشک و نگاه های پزشکان گفتی ! راستی از اون کسی که خودش رو مرد خدا می نامید و کتاب خدا رو آموزش می داد و پدوفیل از آب دراومد چه خبر ؟ از صیغه ساعتی چه خبر ؟ از کلاه شرعی شما افراد به ظاهر دیندار چه خبر ؟ از اون معلمی که به شاگردهاش تجاوز کرده بود چه خبر ؟ کلی گند های همفکران شما هم درومده و دیدیم!!!! اونی که بیشتر از همه ذهنش درگیر این مسائل هست و همه چیز رو جنسی میبینه و فکر میکنه همه مثل خودشونن مریض جنسی هستن ، به همه چنین اتهامی میزنه ! افراد فاسد در همه جا هستن از پزشک گرفته تا سیاستمدار و معلم و مهندس و .... ! شما خانومت رو قفل و زنجیر کن تو خونه ! یا با مدرک برو و از پزشکی که هتک حرمت و دست درازی کرده شکایت کن ! هر چند باز میل خودتون هست که پزشک معالجتون رو مشخص کنید. یاد بگیرید افراد مریض رو شناسایی کنید و محاکمه تا حکم کلی دادن.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    خبرگزاری طالبان پرس : ممنوعیت عبور مردان از 88 فرسخی زنان نامحرم باید به تصویب مجلس انقلابی برسد.
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    نمایندگان در مورد عدم مراجعه خانم ها برای پرسشهای شرعی به روحانیون مرد هم بررسی بفرمایند
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    دنيا داره تلسكوپ مي فرسته فضا تا پيدايش اوليه كهكشان ها را رصد كنه اونوقت نمايندگان ما به فكر اين هستند كه دكتر مرد، زنو نبينه ؛ زن مردو نبينه ، اينترنت محدود بشه ، مردم به اطلاعات دسترسي نداشته باشند . كاش اين مملكت مسئول نداشت همينطوري يرخي اداره ميشد شايد وضعيت از ايني كه هست بهتر مي شد.
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      91 26
      چون صرفا" فکر بقای خودشون هستند و مجبورند برای بقا بجنگند حالا با هر ترفندی ، والا اون چیزی که برای خودشون میخوان هزاران مرتبه با آن چیزی که برای مردم ( رعایا ) میخوان فرق داره، برای خودشون گوشی آیفون 13 میخوان ولی برای مردم گوشی آمریکایی فعلا" جز مکروهاته و در آینده هم جز محرمات میشه
  • س IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    95 22
    به دولت طالب داعش خوش آمدید وخیر مقدم می‌گویم
  • US ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    18 6
    عجب
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    37 6
    خانم خداکرمی! شما گفتید در اتاق های زایمان حتی یک مرد هم نیست؟!!!! واقعا؟!!!! واقعا شما در این مملکت زندگی و طبابت می کنید؟ من هم معتقدم تامین سلامتی و نجات جان بیمار، در اولویته و در مناطقی که کمبود پزشک وجود داره، نباید ایجاد حساسیت کرد. اما از اون طرف هم معتقدم در صورت فراهم بودن شرایط، باید به بیمار حق انتخاب داد. اگر خانم بیمار یا خانم باردار، ترجیح میده توسط پزشک زن معاینه و عمل بشه و به لحاظ اعتقادی و روحی و روانی اینطور راحت تره،‌ نباید اجازه داده بشه پزشک مرد به او رسیدگی کنه یا عملش رو انجام بده. این به نظرم کاملا منطقی و قابل قبوله. من به عنوان یک خانم،‌ واقعا ترجیحم اینه که به پزشک خانم مراجعه کنم. اما در صورت اضطرار،‌ حتما خودم رو از تخصص پزشک مرد هم محروم نمی کنم. به نظرم کسانی که این موضوع رو مطرح کردن هم، نظرشون همینه وگرنه همه می دونن در بعضی نقاط کشور حتی پزشک مرد هم کم داریم چه برسه به اینکه بخوایم درباره موضوع انطباق صحبت کنیم. بنابراین خوبه غیرمغرضانه و با دید باز به این موضوع نگاه کنیم.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    48 16
    هیچ کس حق ندارد جلوی تحصیل زنان درهیچ رشته ای را بگیرد میتوانندبیماران مرد را ازدسترس آنان خارج کننداگر اثرمنفی آن ثابت شده است. ولی کسی حق نداردتحصیل رابرای آنان درهیچ رشته پزشکیی محدودیا منع کندهرکس عرضه وهوش دارداین گوی واین میدان بایدباشد. پکیج زن ستیزیمانان را کاملترنکنیم.
  • معین الرعایا US ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    24 44
    عجیبه که فقط درباره معاینه زن توسط زن صحبت شده و گفتن او حق انتخاب داره اما صحبت از حق انتخاب مرد نشده. در آمریکا از مرد هم میپرسن مشکلی برای معاینه شدن توسط زن نداری؟ اگر بگی نمیخوام، برات پزشک مرد میفرستن. واقعا شما خیال میکنید این موضوع، صرفا مربوط به مذهبی هاست؟ نه آقا. یه مرد آمریکایی رفته بود کلینیک اورولوژی و پزشک خانم اومده بود برای معاینه. آن مرد هم صریح گفته بود من به زنان اعتماد ندارم و مایل هم نیستم توسط ایشان معاینه بشوم. براش مرد فرستاده بودن. البته اون خانم اورولوگ هم بهش برخورده بود و آمده بود در وبلاگش درد دل میکرد. بنده هم برای اون خانم نوشتم و توجیه اش کردم که حرفه ای تر باشد و این چیزها موجب ناراحتی اش نشود چون حق با آن مرد بوده. چرا شما درباره این موضوعات نمی نویسید؟ این خانم محمدی طوری مینویسه که گویی آسمون سوراخ شده و زنان از آن افتادن پایین
    • NL ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      44 16
      با وی پی ان آمریکا کامنت میذاری توهم آمریکا بودن گرفتت خخخخخخخخخخخ همین دیروز زیر پست خبر بی آر تی خوابی کامنت گذاشتی اینها معتاد کارتن خواب هستن و ماد فروش و هر روز تو اتوبان صیاد می بینیشون که لای شمشاد ها مواد میزنن ! خخخخخخخخخخخخخ باشه باشه تو خوب معین آمریکایی یا بهتر بگم ممل آمریکایی
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    55 4
    خب پس لطفا پرستار و دکتر زن هم تو اتاق معاینه و عمل مردان نباشه
  • US ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    13 22
    نوشته درستیه
  • محسن IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    49 9
    تو کل دنیا آنهایی که مشکل نازایی و نا باروری دارند آرزوشونه که مثلا دکترشون آقای دکتر کلانتری و یا دکتر احمدی باشه توی مرکز باروری و ناباروری اصفهان و این یه افتخاریه برای همه اونایی که به این مرکز مراجعه میکنند ، انتخاب دکتر بستگی به نظر مریض داره و اونه که انتخاب می‌کنه پیش کی بره ، دیگه اینقدر توی زندگی مردم سرکشی کردن و انتخاب کردن بجای مردم فضولی محسوب میشه و دخالت توی تصمیم گیری مردم
  • ناشناس IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    19 18
    فقط خدابرای اونی نسازه که درسالهای گذشته ظرفیت های پزشکی راکاهش داده. اگراین ظرفیت ها زیاد می شد الان هیچکدوم ازاین مشکلات رانداشتیم. خداگواهه باید مسببان این کاهش ظرفیت ها رابگیرن واعدام کنند. خداخیرشون نده
    • اکبر IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      30 14
      واقعا جای تاسف است برای این سطح فکرت واقعا ما در جامعه مون هیچ مشکلی نداریم ؟؟ فقط مشکل مون شده تعداد و جنسیت پزشکامون بابا ول کنین پزشکی و طبابت را بیاین ب مسائل مهمتر رسیدگی کنین بیاین مردم را از فقر نجات بدین ماشین باکیفیت با قیمت مناسب در خدمتشان بذارین از نظری روحی فشار روانی بخاطر تورم را کم کنین من قول میدم هیچ کس مریض نمیشه و اصلا ب پزشک نیاز پیدا نمیکنه من متاسفم برا نمایندگان ک دغدغه شون چیه ی چیز بی اهمیت
  • سعید IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    28 10
    واقعا جای تاسف داره بنظرم بجای اینکه تمرکز بشه تعداد و جنسیت پزشک چطور باشه نمایندگان عزیز تمرکز کنن ک کسی از هموطنان عزیزمون مریض نشن .خوب اگه ی نگاه کنین ریشه بیشتر بیماریهای ما در فقر و سوتغذیه و نداشتن رفاهیات اولیه است. ب دلیل فقر مردم تغذیه خوبی ندارن مریض میشن.بخاطر ماشینهای بی کیفیت مردم تو تصادفات مجروح میشن. بخاطر ی سری فشارهای روانی مردم دچار مشکلات اعصاب شدن بنظرم بجای مانور دادن روی حواشی ک نتیجه هم نداره بیاین ب اصول بپردازین تا مشکلات حل بشه با کم و زیاد کردن پزشک و جنسیت پزشکا هیچ مشکلی حل نمیشه
  • ناشناس IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    29 15
    آخه من نمی فهمم چراباید تعداد پزشک کم باشد؟؟؟!! من یک معلمم با 24 سال سابقه. خداگواهه یک دانش آموزان بااستعدادی داشتیم که الان بیکارن وفقط حسرت می خورن که اگر شرایط پذیرش پزشکی انقدرسخت گیرانه وانحصاری نبود که خداگواهه الان جزء پزشکان زن مطرح جهان بودند انقدرکه سخت کوش وباایمان وباحیاوباهوش و.. بودندمتاسفانه چون خونواده هاشون امکان پرداخت هزینه های مختلف کتاب کنکوری وکلاس کنکور و.. رانداشتن متاسفانه باوجود رتبه های خوب ولی قبول نشدن. شاید بتونم به راحتی اسم هزار ان نفرراببرم. خداخیرنده به اون عده ای که خائن به مملکت بودن که اینگونه با انحصارپزشکی کشوررابه سمت عقب ماندگی بردن. واقعا باعث عقب ماندگی کشورشدن. این افراد باید شناسایی ومحاکمه بشن. ماازدولت آقای رئیسی انتظارداریم این افراد را حداقل معرفی کنند به مردم. آخه به چه اجازه ای همچین ظلم بزرگی شده به خاطر منافع خودشون. کاری که اینها درحق ملت کردن کمتر ازجنایات امریکا وصدام واسراییل نیست. به خدا کمترنیست. حیف که آماری وجود ندارد وگرنه باید می دیدید با این کارشون درطی سالیان متمادی باعث مرگ چندصدهزارنفرشدند.
    • رضا IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      29 8
      من شک دارم شما معلم باشی یا معلمی هستی که با سهمیه اومدی یا عقده پزشکی داری پزشک باید نخبه و باسواد باشه ک من دیدم تمام درس خونها و پرتلاشها رفتن پزشکی بعدش هم چرا همه تمرکز کردن روی پزشکی یعنی جامعه مون هیچ مشکل دیگه ایی نداره و از همه لحظ اوکی هستش فقط مونده چطور ب بیماران خدمت رسانی کنه😁 ی کم فکرتونو ب کار بگیری بیاین روی مسائل مهمتری تمرکز کنین همه هم غم شده پزشکی و پزشک زن مرد بابا ما بخدا اینا مشکلاتمون نیس مشکلات جامعه چیزای دیگه اس
    • US ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      32 4
      خنده دار این مزخرفات انحصار پزشکی اصلا بیمعنی است.پزشک عمومی در کشور خیلی زیاد است حتی از شهرهای با ۲۰هزار جمعیت سالانه ۱۰۰ها پزشک در کنکور قبول می شوند.مشکل کمبود پزشکان متخصص است که با توجه به اینکه به ریزیدنت ها حقوقی تعلق نمیگیرد و باید تا ۵۰سالگی مشغول تحصیل باشند انگیزه ای برای رفتن پزشکان عمومی به تخصص نیست در حالی که دانشجو تربیت معلم الان ماهی ۵تومان حقوق می گیرد.واژه انحصار هم برای صنعت است مانند خودروسازی که در انحصار مطلق است برای حمایت از کارمندان اونجا که تعداشون از پزشکان بیشتر است
    • NL ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      28 3
      سید ناصر عمادی که از روستا و با چوپانی درس خواند و پزشک شد ، دکتر رستگار رحمانی که رتبه اول ریاضی و تجربی و چهل و چهارم هنر شد از یک خانواده که پدرش کارگر ساده و مادرش خانه دار بود از یک روستای 50 هزار نفری پزشک شد ، میتونم یک لیست بلند بالا بنویسم ! این شاگرد نابغه شما یک بار در کنکور موفق نشده بارهای دیگه چی ؟ اینکه همه ایرانی ها میخوان بچشون پزشک بشه و با تعداد پزشک بالا کیفیت پزشکی هم بالا میره یا بلایی که سر رشته های دیگه مثل مهندسی و معماری و... اومد سر پزشکی که با جان مردم در ارتباط هست میاد ؟ اصلا زیر ساخت ها هست ؟ الان هر درختی رو تکون بدی 4-5 تا مهندس میفته پایین ! اصلا فکر هم میکنید ؟ پشت این طرح اهداف دیگه ایی هست.
  • ایرانی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    22 4
    بیمار پزشک خود را انتخاب می‌کند و همیشه بدنبال بهترین هاست و دانش و آگاهی کاملی می‌رود ما که اینقدر کمبود در پیراپزشکی داریم اگر مجلسی ها و دولت بفکر استخدام باشند خیلی بهتره اول جیب عالی بعد پوز عالی با جیب خالی چه می‌توان کرد التماس تفکر