آلودگی هوای تبریز معادله ای چند مجهولی

درحالیکه نفس کلانشهر تبریز به دلیل افزایش میزان آلودگی به شماره افتاده است، به نظر می رسد اقدامات صورت گرفته برای رفع آلودگی هوای این شهر ناکافی بوده است.

مهرداد خوشکار مقدم:  هشدار شدید الحن امام جمعه تبریز در خصوص لزوم چاره اندیشی برای رفع آلودگی هوای این شهر، مسئولان مربوطه را به تکاپو انداخت.

چندی پیش، آیت الله محمد علی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه ضمن انتقاد از بی توجهی به شرایط بحرانی آلودگی هوای تبریز ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه گفت: لازم است وزارت نیرو در این زمینه سریع وارد عمل و این آلودگی فوری رفع شود.

وی خطاب به نمایندگان تبریز در مجلس اظهار داشت: باید پیگیر باشید چطور می شود در نیروگاه های تهران، کرج و اصفهان اجازه استفاده از مازوت داده نمی شود اما در تبریز اجازه استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی داده می شود؟

عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز یکی از نگرانی‌های بجای مردم این شهر است هشدار داد: مسئله محیط زیست در کشور و علی الخصوص در تبریز از مسائل اساسی است و واحدهایی که استمرار آلایندگی داشته باشند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: همه تلاش می‌کنند خوراک این پالایشگاه‌ها اصلاح شود، اما محدودیت‌های جدی در کشور داریم و برای استفاده از گاز در این نیروگاه از مردم عزیز تقاضا می‌کنیم در استفاده از گاز رعایت‌های لازم را داشته باشند و ما نیز حتماً سعی می‌کنیم استفاده از سوخت گاز در این نیروگاه اجرایی شود.

آلودگی هوای تبریز معادله ای چند مجهولی

عابدین خرّم در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تبریز گفت: از ابتدای پاییز امسال بیش از ۱۰ بار با مسئولان ارشد کشور در خصوص آلودگی هوای تبریز مکاتبه کرده‌ایم که در نتیجه این پیگیری‌ها، نیروگاه تبریز از هفته گذشته با سوخت گاز فعالیت می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به راهکارهای فوری برای حل مشکل آلودگی هوای تبریز در مقطع کنونی، الزام دستگاه‌ها به خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی در خارج وقت اداری، اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد، اعمال قانون برای خودروهای فاقد معاینه فنی و صنایع آلاینده اطراف تبریز را خواستار شد و گفت: فعالیت رسانه‌ای و تبلیغاتی برای اقناع و جلب همراهی مردم نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

با این اوصاف، میزان نقش آلاینده های هوای تبریز در بین مسئولان همچنان مورد مناقشه است. درحالیکه اغلب کارشناسان و مسئولان ارشد استان استفاده از سوخت مازوت توسط برخی مراکز از جمله نیروگاه تبریز را متهم ردیف اول افزایش آلودگی عنوان می کنند، حسن عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی معتقد است وسائط نقلیه عامل آلودگی هوای تبریز است.

وی نقش خودروهای شخصی و عمومی در افزایش آلودگی هوا را 70 درصد عنوان کرد و افزود: هم اکنون 600 هزار خودرو در تبریز تردد می کنند که از این تعداد 40 هزار خودرو معاینه فنی گرفته اند!

وی عواملی مانند:​ سوخت مازوت، فرسودگی خودروهای عمومی،​ آتش زدن زباله های اطراف تبریز،​ فعالیت واحدهای آجرپزی و ... را از دیگر عوامل آلودگی هوای تبریز عنوان کرد که اغلب آنان با تدابیر صورت گرفته رفع شده اند.

در همین حال، ​موضوع آلودگی هوای تبریز به یکی از موضوعات اصلی جلسات شورای شهر و شهرداری تبریز تبدیل شده است. فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز بر ضرورت رفع آلودگی هوای شهر تاکید و گفت: آلودگی هوای تبریز به یکی از معضلات شهری تبدیل شده که می‌تواند آثار زیان‌بار کوتاه‌مدت و بلندمدتی از خود برجای بگذارد؛ در همین راستا از متولیان امر باید دعوت شود تا توضیحات لازم و قانع‌کننده در این خصوص به ما ارائه دهند.

پرویز هادی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص تصریح کرد: برای رفع این معضل باید از نمایندگان مجلس کمک بگیریم تا این موضوع از تهران پیگیری شود در غیر این صورت جلساتی که برگزار می‌شود نتیجه‌ای ثمربخش نخواهد داشت.

آلودگی هوای تبریز معادله ای چند مجهولی

یاسین بجانی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این رابطه با بیان اینکه حتماً باید جلسه‌ای با مسئولین قضائی در خصوص رفع معضل آلودگی ترتیب داده شود، گفت: اگر بگویند تهران در خصوص این معضل تصمیم خواهد گرفت نتایج مثبتی را نخواهیم دید.

وی هشدار داد: بیماری های ریوی در تبریز رو به افزایش است و پیش از آنکه سلامت شهروندان به مخاطره بیفتد باید چاره اندیشی کرد.

روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص تصریح کرد: مردم از شورا انتطار دارند تا در خصوص رفع مشکلاتشان اقداماتی صورت گیرد چراکه بی‌اعتنایی به مسئله، مردم را اذیت می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: نیروگاه تبریز می تواند از فیلترهای لازم در مازوت سوزی استفاده کند و میزان آلودگی را کاهش دهد.

عباس رنجبر، شهردار تبریز هم در این خصوص اظهار کرد: به دلیل ایجاد آلایندگی و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

یادآور می شود، در وضعیتی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است، توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588887

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =