علت و درمان کمر درد و بهترین روش برای درمان درد کمر

دردکمر ممکن است در پی ضربه، فعالیت شدید یا برخی از بیماری ها، بروز کند. درد ناحیه کمر عارضه ای است که به دلایل مختلف می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش سن افراد، به دلیل عواملی مانند شغل و عارضه مزمن دیسک ، احتمال ابتلا به درد افزایش می یابد.

دردکمر ممکن است در پی ضربه، فعالیت شدید یا برخی از بیماری ها، بروز کند. درد ناحیه کمر عارضه ای است که به دلایل مختلف می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش سن افراد، به دلیل عواملی مانند شغل و عارضه مزمن دیسک ، احتمال ابتلا به درد افزایش می یابد.

انواع کمردرد ممکن است به ستون فقرات کمری ، دیسک‌های بین مهره‌ها، رباط‌های اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها، نخاع و اعصاب، عضلات پایین کمر، اندام‌های داخلی شکم، لگن و پوست اطراف ناحیه کمر مرتبط باشد.

علل کمردرد

کمردرد اغلب بدون هیچ دلیل خاصی ایجاد می شود، در نتیجه در اکثر موارد پزشک قادر نیست علت این عارضه را با آزمایش یا عکسبرداری شناسایی کند. رایج ترین علل بروز کمردرد بر اساس آنچه در مقاله‌ای مرتبط با علت کمردرد در سایت تهران پین آمده است، فشار عضلانی می باشد.

کشیدگی و رگ به رگ شدن

کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات کمر، جزو شایع ترین علل کمردرد است. ممکن است فرد با بلند کردن اجسام بسیار سنگین یا با غیر صحیح بلند کردن اجسام، به عضلات، تاندون ها یا رباط های خود آسیب بزند.

شکستگی

استخوان های ستون فقرات ممکن است در حین تصادف بشکنند. مانند شکستن استخوان ها حین تصادف با اتومبیل یا زمین خوردن فرد. برخی عارضه ها مانند اسپوندیلولیز یا پوکی استخوان نیز خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهند.

فتق یا بیرون زدگی دیسک

اگر پزشک به این موضوع اشاره کند، به این معناست که بافت نرم دیسک بین مفاصل شما بیرون زده است. این عارضه معمولاً ناشی از ساییدگی و پارگی دیسک است. فتق دیسک می تواند باعث درد در ناحیه کمر یا لگن شود زیرا اعصاب در آن قسمت تحت فشار قرار می گیرند.

علت و درمان کمر درد و بهترین روش برای درمان درد کمر

دیسک برآمده

در این حالت نیز بیرون زدگی یا برآمدگی دیسک وجود دارد، اما نه به اندازه فتق دیسک؛ در این حالت فرد معمولاً علائمی ندارد. با این حال، اگر این برآمدگی به ریشه عصبی فشار وارد کند، فرد درد آن را احساس خواهد کرد.

بیماری دژنراتیو دیسک

دیسک‌ها یا همان بالشتک های جذب کننده ی شوک و فشار، بین مهره‌های ستون فقرات شما کوچک می‌شوند یا پاره می‌شوند. که این امر باعث ساییدگی استخوان ها به هم می شود. این عارضه ممکن است با افزایش سن اتفاق بیفتد.

آرتروز

آرتروز می تواند کمر را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد، آرتروز ستون فقرات می تواند منجر به باریک شدن فضای اطراف نخاع شود که به آن تنگی کانال نخاعی می گویند.

پوکی استخوان

اگر استخوان‌های شما شکننده شوند، مهره‌های ستون فقرات شما ممکن است دچار شکستگی‌های دردناک شوند.

سندرم دم اسبی

دم اسب، دسته ای از ریشه های عصبی نخاعی است که از انتهای پایینی نخاع منشعب می شود. علائم این سندرم شامل درد مبهم در کمر و قسمت بالایی باسن و همچنین بی حسی در باسن، اندام تناسلی و ران است. گاهی اوقات نیز اختلالاتی در عملکرد روده و مثانه ایجاد می کند.

عواملی که احتمال بروز کمردرد را افزایش میدهند

  • فعالیت های سنگین شغلی
  • بارداری
  • بی تحرکی
  • آمادگی جسمانی ضعیف
  • سن بالا
  • چاقی و اضافه وزن
  • سیگار کشیدن
  • ورزش یا فعالیت شدید بدنی
  • عوامل ژنتیکی
  • آرتروز و سرطان

همچنین کمردرد در زنان بیشتر از مردان شایع است که این امر احتمالاً به دلیل عوامل هورمونی است. استرس، اضطراب و اختلالات خلقی نیز با کمردرد مرتبط است.

تشخیص کمردرد

پزشک کمر شما را معاینه می کند و توانایی شما را برای نشستن، ایستادن، راه رفتن و بلند کردن پاهایتان ارزیابی می کند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که درد خود را در مقیاس صفر تا ۱۰ ارزیابی کنید و با شما در مورد میزان درد کمرتان صحبت کند.

اگر دلیلی برای مشکوک بودن وجود یک بیماری خاص وجود دارد که باعث کمردرد شما شده است، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش را تجویز کند که عبارتند از:

  • عکسبرداری با اشعه ایکس: این تصاویر تراز استخوان های شما و اینکه آیا آرتروز یا شکستگی استخوان دارید را نشان می دهد. این تصاویر به تنهایی قادر به نشان دادن مشکلات نخاع، عضلات، اعصاب یا دیسک شما نیستند.
  • ام آر آی یا سی تی اسکن: این اسکن ها تصاویری تولید می کنند که می توانند فتق دیسک یا مشکلات استخوان ها، ماهیچه ها، بافت ها، تاندون ها، اعصاب، رباط ها و رگ های خونی را نشان دهند.
  • اسکن استخوان: در موارد نادر، پزشک ممکن است از اسکن استخوان برای بررسی احتمال وجود تومورهای استخوانی یا شکستگی های فشاری ناشی از پوکی استخوان استفاده کند.
  • الکترومیوگرافی (EMG) یا تست نوار عصب و عضله: این آزمایش می تواند فشردگی عصب ناشی از فتق دیسک یا باریک شدن کانال نخاعی شما (تنگی کانال نخاع) را تایید کند.

انواع درمان کمردرد

اکثر کمردردها معمولا با استراحت کردن بهتر می شوند. اکثرا پس از چند روز استراحت، می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید. فعال ماندن باعث افزایش جریان خون در ناحیه می شود و به بهبودی شما کمک می کند. درمان درد کمر، آنطور که در مقاله مرتبط با درمان کمر درد در سایت تهران پین آمده است به علت بروز آن بستگی دارد.

مصرف داروها

علت و درمان کمر درد و بهترین روش برای درمان درد کمر

بسته به نوع کمردردی که دارید، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • مسکن های بدون نسخه (OTC): داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (ادویل، مورتین IB و غیره...) یا ناپروکسن سدیم (الیو)، ممکن است به تسکین کمردرد کمک کنند. این داروها را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. استفاده بیش از حد می تواند عوارض جانبی جدی برایتان ایجاد کند. اگر مسکن‌های OTC درد شما را تسکین نمی‌دهند، پزشک ممکن است داروهای داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را برایتان تجویز کند.
  • شل کننده های عضلانی: اگر کمردرد خفیف تا متوسط ​​با مسکن های OTC بهبود نیافت، پزشک ممکن است داروهای شل کننده عضلانی را نیز تجویز کند.
  • مسکن های موضعی درد: این محصولات به صورت کرم ، ژل ، پماد یا چسب هستند که مواد تسکین دهنده درد را از طریق پوست به بدن شما می رسانند.
  • داروهای ضد افسردگی: ثابت شده است که برخی از انواع داروهای ضد افسردگی، به ویژه دولوکستین (Cymbalta) و ضد افسردگی های سه حلقه ای، مانند آمی تریپتیلین، جدا از تأثیر آنها بر افسردگی، کمردرد مزمن را تسکین می دهند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را برای افزایش انعطاف پذیری، تقویت عضلات پشت و شکم و بهبود وضعیت بدن به شما آموزش دهد. استفاده منظم از این تکنیک ها می تواند به جلوگیری از بازگشت درد کمک کند. فیزیوتراپیست ها همچنین در مورد نحوه اصلاح حرکات خود در طول دوره کمردرد برای جلوگیری از تشدید علائم درد در حین ادامه فعالیت، آموزش می دهند.

تزریق استروئید اپیدورال

این تزریق شامل یک استروئید است که مستقیماً در قسمت بیرونی کیسه سختی که طناب نخاعی را احاطه کرده است، تزریق می شود. تصویر زنده با اشعه ایکس ، به نام فلوروسکوپی، برای هدایت سوزن به ناحیه صحیح استفاده می شود. هدف از این تزریق، تسکین موقت درد با کاهش التهاب در اطراف ریشه عصبی فشرده شده است.

پیشگیری از بروز کمردرد

برای کاهش خطر آسیب های کمر، باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن داشتن، به مهره ها و دیسک ها فشار وارد می کند.
  • تقویت عضلات شکم: پیلاتس و سایر ورزش ها، ماهیچه های اصلی را که از ستون فقرات حمایت می کنند، تقویت می کنند.
  • بلند کردن اجسام به روش صحیح: هنگام بلند کردن اجسام بیش از حد خم نشوید.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =