۰ نفر
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کد بورسی چیست؟

استفاده از خدمات مالی در هر نهاد مالی یا موسسه‌ای نیازمند داشتن یک شناسه منحصر به‌فرد برای شخص است. این شناسه منحصر به فرد در بازار سرمایه کد بورسی نام دارد.

استفاده از خدمات مالی در هر نهاد مالی یا موسسه‌ای نیازمند داشتن یک شناسه منحصر به‌فرد برای شخص است. این شناسه منحصر به فرد در بازار سرمایه کد بورسی نام دارد. به‌عنوان مثال در یک سیستم بانکی هر فرد برای جابه‌جایی پول، ملزم به‌ افتتاح حساب و داشتن یک شماره حساب اختصاصی است. این شماره حساب مختص به خود فرد بوده و با شخص دیگری یکسان نیست. در بازارسرمایه ایران نیز، فعالان این حوزه برای انجام معاملات ملزم به داشتن یک شناسه واحد و اختصاصی برای خود هستند.

ساختار کد بورسی

همانطور که در بالا اشاره شد، به‌منظور انجام معاملات در بازار سرمایه، هر شخص نیازمند داشتن کد بورسی است. کد بورسی همانند شماره ملی افراد منحصر به فرد بوده و برای وی صادر می‌گردد. کد بورسی افراد از سه حرف متشکل از نام‌خانوادگی فرد و پنج رقم که به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌شود. به‌عنوان مثال دو فرد با نام‌خانوادگی یکسان (امیر آذری و سینا آذری)، پس از تکمیل فرآیند ثبت‌نام، کد بورسی صادر شده برای هر کدام به صورت آذر۹۸۷۶۵ و آذر۱۲۳۴۵ خواهد بود که اعداد انتخاب شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار برای آنان مشخص می‌شود و تنها سه حرف اول نام‌خانوادگی آنان مشترک خواهد بود.

نحوه دریافت کد بورسی

در گذشته دریافت کد بورسی با زمان حال تفاوت داشت و اشخاص نیازی به ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه‌های دیگر به جز سامانه کارگزاری مورد نظر خود را نداشتند، اما با توسعه بازار سرمایه ایران و افزایش فعالان بازار، روند دریافت کد بورسی تغییر کرد. در حال حاضر افرادی که قصد فعالیت در بازار سرمایه را دارند، برای دریافت کد بورسی نیازمند احراز هویت سجام هستند و پس از تکمیل مراحل و دریافت کد رهگیری، باید نسبت به ثبت‌نام در کارگزاری و دریافت کد معاملاتی آنلاین اقدام کنند. لازم به ذکر است که این افراد، تمامی مراحل  را می‌توانند به‌صورت یک‌جا در کارگزاری مفید انجام دهند. از جمله مزایای سجامی شدن، می‌توان به دسترسی یکپارچه سهام‌دار در سایت کدال به‌ سامانه‌های دیگر نظیر درگاه ذینفعان، سهام عدالت و… اشاره کرد. همچنین با احراز هویت سجام امکان دریافت سودهای سالیانه شرکت‌ها از طریق واریز مبلغ توسط شرکت به شماره حساب معرفی شده فراهم می‌شود و نیازی به مراجعه به بانک و انجام اقدامات دیگری نیست. البته لازم به‌ذکر است که تمامی شرکت‌ها از این روش برای واریز سود استفاده نمی‌کنند و باتوجه به سیاست‌های شرکت، نحوه واریز سود سهام مشخص می‌شود.

مراحل دریافت کد بورسی

همانطور که قبلا اشاره شد، دریافت کد بورسی نیازمند طی کردن چندین گام و مرحله است که در ادامه در خصوص هر یک از این مراحل توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

ثبت‌نام در کارگزاری

اولین مرحله دریافت کد بورسی ثبت‌نام در کارگزاری است. هر شخص برای اینکه بتواند از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها استفاده کند، لازم است تا در یک کارگزاری ثبت‌نام کند و کد معاملاتی آنلاین خود را دریافت کند. با داشتن این کد معاملاتی، شخص می تواند در بازار سرمایه به صورت آنلاین معاملات خود را انجام دهد.

● احراز هویت سجام

دومین مرحله برای دریافت کد بورسی احراز هویت سجام است. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌شود سامانه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و به‌منظور ارائه خدمات یکپارچه به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است.

برای احراز هویت سجام، فعالان بازار سرمایه می‌توانند با مراجعه به آدرس Reg.emofid.com تمامی مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را به صورت کاملا رایگان و غیرحضوری در کارگزاری مفید انجام دهند. قابل ذکر است که احراز هویت علاوه‌بر غیرحضوری به صورت حضوری نیز قابل انجام است.

پس از دریافت کد بورسی چگونه در بورس معامله کنیم؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی که کد بورسی خود را دریافت می‌کند، می‌تواند معاملات  آنلاین خود را در بازار سرمایه شروع کند. اما برای انجام معاملات، لازم است شخص سرمایه‌گذار با اصطلاحات بازار مالی و انواع روش های تحلیلی آشنایی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با بازار سرمایه، مطلب بورس چیست مقاله‌ای مناسب است که برای افراد تازه وارد به این بازار در نظر گرفته شده است.

فعال‌ سازی کد بورسی قدیمی

ممکن است افرادی که مدت‌ها قبل در بازار سرمایه فعالیت داشته‌اند، بنا به دلایلی از بازار سرمایه فاصله گرفته باشند. این افراد به‌دلیل عدم استفاده از حساب کاربری خود در دراز مدت، ممنوع‌المعامله می‌شوند. برای رفع ممنوع‌المعاملگی دو روش وجود دارد.

● روش اول

افرادی که به اصطلاح ممنوع‌المعامله شده‌اند، به منظور رفع ممنوع‌المعاملگی می‌توانند به‌صورت حضوری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مراجعه کنند و اقدامات لازم برای رفع ممنوع المعاملگی را انجام دهند.

● روش دوم

در روش دوم این اشخاص می‌توانند به‌صوت الکترونیکی و غیرحضوری برای رفع ممنوع‌المعاملگی حساب خود اقدام کنند. به این صورت که اگر سجامی نباشند، ابتدا باید در احراز هویت سجام را انجام دهند و پس از احراز هویت سجام، با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان و ورود به این درگاه، وارد قسمت میز خدمت الکترونیک شوند. در قسمت میز خدمت الکترونیک، شخص ممنوع‌المعامله باید به ارسال درخواست رفع ممنوع‌المعاملگی در این سامانه اقدام کند و پس از ارسال درخواست، طی ۷ روز کاری ممنوعیت حساب کاربری وی برداشته خواهد شد.

در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره بورس کسب کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه آموزش کارگزاری مفید به آدرس learning.emofid.com، از بیش از ۱۰۰۰ مطلب  و ویدیوی بورسی رایگان بهره‌مند شوید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1592698

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =