ریشه قتل‌های به بهانه ناموس از نظر کاربران خبرآنلاین

افکار عمومی درباره ریشه و علت قتل‌های به بهانه ناموس چگونه می‌اندیشد؟ آیا هنوز هم کسانی هستند که این قتل‌ها را توجیه کنند؟

به گزارش خبرآنلاین، یافتن پاسخ چنین پرسش‌هایی خبرگزاری خبرآنلاین را برآن داشت از کاربران سوال کند به نظر شما ریشه و علت قتلهای ناموسی چیست؟

به نظر می رسد جمعیت زیادی از پاسخگویان معتقدند که دوره قتلهای ناموسی به سر آمده و اگر کسی با اقداماتی که همسرش انجام داده، فرضا خیانت کرده یا آبروی خانوادگی شان را به هر دلیلی برده، مشکل دارد، بهتر است به مراجع قانونی مراجعه کند،  از او جدا شود ولی نه اینکه سرش را گوش تا گوش ببرد و خندان در خیابانها بگرداند.

ولی گویی برخی علت‌ قتل‌های ناموسی را در فقر فرهنگی، مردسالاری و تعصب کور می‌دانند و برخی معتقدند ضعف‌های قانونی منجر بر تشدید این نوع خشونت‌هاست.

مخاطبی در این باره نوشته: در مملکتی زندگی میکنیم که از دوران جاهلیت هنوز خارج نشده.

مخاطب دیگری به او پاسخ داده: قتل ناموسی به خاطر آموزه های غلط و افراطی فرهنگی است. انسان عاقل و سالم هرگز چنین کاری نمی کند.

یکی دیگر از کاربران معتقد است: خیلی خیلی جواب ساده ای داره! ریشه این قتل ها در تفکر مردسالاری داره. خانواده ها به خاطر تفکرات سنتی مردسالارگونه بزرگ شدن و این سینه به سینه رسیده به اینجا! شما هر خانواده ای رو نگاه کنی همچین تفکراتی رو به راحتی و به وفور پیدا میکنید حتی تو نسل جوان! یه مصاحبه با پسرهای جدید کنید متوجه میشید که چقدر تفکرات مردسالاری دارن و دقیقا این افراد به موقع می تونن تبدیل به قاتل های بالقوه بشن! یه سر به دادگاه ها بزنید ببینید چقدر مشکلات خانواده ها به جای این شکلی کشیده شده! چقدر قصاص ها داره بابت این موضوع انجام میشه! این موضوع حالا بولد شده و رسانه ها پرداختن ولی پر از این اتفاقات داره می افته! و بدتر از همه اینه که خانواده ها و جامعه و حکومت با اموزش از سنین پایین دارن این تفکر رو نهادینه تر میکنن!

یکی از کاربران سوال سختی را از سایرین پرسیده: ایشون بدون اجازه شوهر رفته ترکیه با یه مرد سوری ......عکسها رو هم میفرستاده برای .....حالا شما بودید چه تصمیمی میگرفتید؟

مخاطب دیگری به اوپاسخ داده: اگر روزی این اتفاق برای دختر شما می افتاد اونموقع چه نظری داشتید؟ در همه کشور های دنیا زن و مرد هنگام طلاق باید تمامی دارایی های هردو به صورت مساوی بین خودشان تقسیم شود ولی متاسفانه در ایران این اتفاق نمی افتد و به جای آن مهریه گرفته می شود که در اکثر مواقع مقدار این مهریه کمتر از ۳۰ سکه است که در مقابل جهزیه قابل مقایسه نیست.

یکی دیگر از کاربران هم اعلام کرده: وقتی این افراد اعدام نشوند و به عنوان قهرمان بین خانواده شان برمیگردند این وضع ادامه داره وقتی در مورد قتل های ناموسی طرف به خاطر پدر بودن اعدام نمیشه یا این که بقیه افراد رضایت میگیرند و در نهایت به ۱۰ سال زندان محکوم میشوند که اون ۱۰ سال زندان را هم بعد از ۳ یا ۴ سال عفو میخورند همین میشه تازه این افراد به عنوان یک قهرمان و نماد غیرت بین اقوام خود برمیگردند همین میشه و در مورد اخیر شوهر اون خانم مجددا ازدواج میکنه و یکی دیگه را بدبخت میکنه. باید این جور مواقع اگر نمیشه طرف را به جرم قتل عمد اعدام کرد تحت جرم های دیگری مجازاتش کرد که اعدام بشه مثل مفسد فی الارض، اگر هم نمیشه اعدامش کرد باید این افراد محکوم به بیست سال به بالا زندان شوند ان هم بدون امکان عفو که ۲۰ سال زندان را کامل بگذرانند. ضمن این که به این افراد مرخصی با وثیقه هم ندهند این جوری طرف میبینه زندگی خودش هم نابود میشه این جوری مجازات بازدارنده میشه. ضمن این که بزرگان قوم یا قبیله این افراد که فرمان این قتل را داند یا ان را تشویق کردند هم بدین شکل حبس سنگین بگیرند باید هزینه این کار را خیلی بالا برد.

علی هم گفته: این جنایت در سالیان دور هم در کشور ما وجود می‌داشت و امروزه هم این جنایت اتفاق میفته. ریشه این مشکل سنت و فرهنگ غلط، و ادامه پیدا کردن این مشکل تا به امروز به دلیل بی کفایتی و ناکارآمدی قوانین اساسی کشور ما هست. هیچ دلیل منطقی ای برای کشتن یک زن وجود نداره، هم زنان هم مردان از سنین پایینتر باید آموزش ببینند که چطور باید باهم تعامل کنند و باید به هم احترام بگذارن. هیچ یک از ما صاحبان یک دیگر نیستیم بلکه نسبت به هم مسئولیت داریم.

بیشتر بخوانید:

دریغا اخلاق، دریغا اجتهاد!؛ برای فاجعه قتل دختر اهوازی

مجازات قاتل غزل؛ شرع و قانون درباره قتل‌های ناموسی چه می‌گویند؟

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1602573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =