سواپ نفت پای ایران به دادگاه بین المللی کشاند.

 آذرجزایری: در حالیکه اخیرا وزیر سابق نفت از سواپ نفت به عنوان خیانتی بزرگ یاد کرده است و برای تایید این خیانت سوآپ را شوآپ نامیده است اما سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات موضوع توقف سوآپ نفت خام را به تفصیل مورد بررسی قرارداده اند و در گزارشات نهائی خود این تصمیم را عجولانه، اشتباه و برخلاف منافع ملی کشور تشخیص داده اند.

میرکاظمی در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که این تصمیم اشتباه باعث ادعای حقوقی تعدادی از شرکت های طرف قرارداد از جمله شرکت کاسپین اویل ریسورسز شده که در سازمان داوری بین المللی تحت پیگیری می باشد و خواهان ده ها میلیون دلار خسارت شده اند.

به یاد می آورم زمانی را که این وزیر دولت دهم که حضورش در نفت به دلیل نفتی نبودنش بسیار مورد انتقاد بود اما به دلیل حمایت رئیس دولت برمسند حساس ترین و فنی ترین وزارتخانه کشور تکیه زد با این استدلال دستور توقف سوآپ نفت را صادر کرد و علی رغم پافشاری مدیران نفتی بر جلوگیری از این تصمیم عجولانه برخی از آنها را برکنار کرد که نفت را با صرف هزینه‌های بالا به داخل کشور می‌آوردند و با کم‌ترین سود می‌فروشند، ‌به طوری که برای ۲۰ یا ۳۰ سنت سود، عملا ۸۰ دلار از سرمایه‌های کشور از دست می رود.این ادعا اخیرا از سوی میرکاظمی در نشستی با اعضای کمیسیون انرژی مجلس مطرح شده است اما واقعیت نشان می دهد در گزارشی که به این وزیر سابق در این خصوص ارائه شده بود اشکالات محاسباتی وجود داشته و در نهایت با بررسی این گزارش البته پس از توقف سوآپ و ریخته شدن آب ها مشخص می شود سود اعلام شده 20 تا 30 سنت در هر بشکه غیرواقعی بوده و متوسط سود فقط از عملیات سوآپ نفت خام پس از کسر تمام هزینه ها کمی بیش از یک دلار در هر بشکه بوده است.باید توجه کرد که سودهای پنهان در این عملیات از جمله تفاوت کیفی نفت خام های وارده با نفت خام های ایران،ارزش افزوده براساس تولید فراورده های نفتی با ارزش بالاتر که حدود 2 تا 3 دلار در هر بشکه برآورد شده,عدم انجام هزینه انتقال نفت خام از جنوب کشور به پالایشگاه های تهران و تبریز(متجاوز از یک هزار کیلومتر)، استفاده بهینه از سرمایه گذاری انجام شده برای ساخت پایانه نفتی نکا و خط لوله نکا-ری و همچنین ایجاد شغل در محاسبات سود اعلام شده منظور نشده است.بنابراین اینجاست که دولت باید پاسخگو باشد که با چه استدلالی اجازه توقف سوآپ نفت داده شده است آنهم در شرایطی که به اعتراف افراد مطلع در مسایل سیاست خارجی و اقتصادی هدف اصلی از انجام سوآپ نفت خام صرفا اقتصادی نبوده بلکه استفاده بهینه از ظرفیت های ایران در آسیای میانه و وابسته کردن کشورهای تولید کننده نفت در کشورهای حاشیه دریای خزر جهت انتقال نفت از ایران و دسترسی به آبهای آزاد جهت صادرات نفت آنها بوده است.

شاید بتوان تایید این ادعا را در اظهارات اخیر وزیر اسبق نفت در خصوص مساله سوآپ یافت.غلامحسین نوذری چهارشنبه هفته گذشته در کافه خبر حضور یافت و در پاسخ به سوال یکی از کاربران این سایت در خصوص سوآپ نفت تاکید کرد: توقف سوآپ نفت اشتباه بزرگی است چرا که سوآپ نفت منافع اقتصادی، سیاسی و عملیاتی برای کشور دربر داشت.

وی افزود: اجرایی کردن سوآپ نفت دپیلماسی انرژی کشور را تبیین می کرد.

نوذری تاکید کرد: متاسفانه پس از فروپاشی شوروی سابق ما فرصت هایی را در دریای خزر از دست داده ایم که جبران بعضی از آنها امکان ندارد.

وی گفت: نباید فراموش کرد سوآپ نفت و حتی گاز و تبدیل ایران به یک هاب انرژی در روابط دوجانبه و چند جانبه در حوزه خزر یک ضرورت است.

در این بین این سوال ایجاد می شود که شاید لازم باشد این وزیر سابق نفت پاسخگو باشد.چرا که وی در جمع اعضای کمیسیون انرژی در دفاع از عملکردش در این خصوص تاکید کرده است: من برای نحوه اجرای طرح سوآپ برنامه‌های تازه‌ای داشتم. به‌طوری که در این طرح،‌ جایگاه کشور ما جایگاه یک کشور متضرر نباشد و حتی با شرط رعایت مصالح ملی و کسب سود متناسب از اجرای سالم این طرح،‌ دستور سوآپ نفت را تا ۵۰۰ هزار بشکه هم ابلاغ کرده بودم.پس باید مشخص شود در شرایطی که شرکت های سوآپ نفت به دلیل برخورد یک جانبه و ضرب العجلی ما در دادگاه بین المللی در جهت دریافت خسارت از ایران شکایت کرده اند و اعتماد خود را از دست داده اند چه شرکتی حاضر شده برای سوآپ 500 هزار بشکه نفت از طریق ایران با ما وارد مذاکره شود؟

در شرایطی که رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین تاکید دارد:توقف سوآپ نفت براساس آمارغلطی صورت گرفت که بعدا پس از بررسی آن مشخص شد در محاسبات رقمی اشتباه شده بود چگونه شرکتی حاضرشده با ایران وارد مذاکره شود؟

بررسی این اتفاق درست است که آب ریخته شده رابه جوی بازنمی گرداند اما قصد ما از بررسی سوآپ نفت پاسخی است به کسانی که مدعی هستند وزارتخانه نفت هم همانند وزارتخانه های دیگر است و حتما نباید وزیری نفت را بشناسد و فقط کافی است تنها مدیر لایقی باشد تا بتواند نفت را اداره کند.واقعا اگر مدیری نفتی و با تخصص لازم بر مسند کار بود با یک گزارش غلط طرحی چنین ملی متوقف می شد؟19/221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    عجب بخور بخوریه بابا! یه لقمه هم بدین ما بزنیم، جای دوری نمیره!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    اشکم دراومد. تا کی باید تاوان بی لیاقتی بدهیم؟ چرا آقایان بیدار نمی شوند؟
  • بینام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    خود احمدی نژاد که میگفت رئیس جمهور باید تو تمام زمینه ها کارشناس باشه و از وزیر ها حساب بکشه پس چی شد ؟ ، یاد مصدق ها بخیر
  • حسن US ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    اگر کشور مفهوم خیانت را از مخالفین سیاسی به مدیرانی که به منافع ملی آسیب رسانده اند برگرداند ، معلوم نیست چند درصد از این مدیران نالایق را باید به دار کشید .
  • دريا IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    آمار غلط به هر مديري مي تواند باعث اشتباه شود. لزوما نفتي بودن يك مدير جلوي اشتباهات از اين دست را نخواهد گرفت. صنعت نفت نيازمند مديري لايق است كه اين مدير ( وزير) اگر نفتي هم نبود از مشاوران زبده نفتي در كارها بهره بگيرد.
  • بدون نام CH ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    زیان وارده در مدت توقف 450 روز.1- 1.30 دلار برای هر بشکه وروزی 120000 بشکه-بابت سواپ فی وبازاریابی میشود70 میلیون دلار.2-نفت شمال 36 درجه API و نفت جنوب 33 API یعنی 3 درجه تفاوت میشود90 سنت=.90×100000 ×450 میشود45 میلیون دلار.3-بابت حمل از جنوب هر بشکه 2.5 دلار میشود 110میلیون دلار واگر این سه رقم را جمع کنیم میشود 225 میلیون دلار زیان مستقیم دستور غلط ایشان است حالا کاهش تولید وده ها حادثه وده ها کشته و توقف پروزه ها ارزانی خودشان .سازمان بازرسی کجاست
  • بدون نام CH ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    جالب ایجاست که با همان شرکتی که قراردادش را فسخ کردند قرارداد بستند انهم پس از 450 روز توقف
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
    0 0
    نه به قول ایت الله جنتی اقای میر کاظمی بهترین وزیر نفت ایران در طول تاریخ توده است.