بیش از یک میلیون و ۳۱۷ هزار خوزستانی در تزریق دُز سوم تاخیر دارند

ایرنا نوشت: دکتر سیدمحمد علوی روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا خوزستان، در محل استانداری بیان کرد: اگرچه در حال خروج از موج جدید کرونا هستیم اما در برخی از کشورها از جمله آلمان و ترکیه روند بیماری مجدد سیر افزایشی گرفته است.

وی افزود: با توجه به هم‌مرز بودن با ترکیه و تردد زیاد افراد با این کشور، مرزهای کشور می‌توانند نقطه آسیب‌پذیر ما برای ورود سویه BA.۲ به کشور باشند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به روند واکسیناسیون در خوزستان گفت: هم اکنون پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال خوزستان ۸۵ درصد، نوبت دوم ۷۳ درصد و نوبت سوم در افراد بالای ۱۸ سال ۳۱ درصد است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵ درصد جامعه هدف خوزستان برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند ادامه داد: ۲۷ درصد نیز نوبت دوم و ۶۹ درصد جامعه هدف نوبت سوم را تزریق نکرده‌ که در معرض ابتلا به اُمیکرون هستند.

علوی، سرعت کم و جبران تاخیر نوبت‌های دوم و سوم را از چالش‌های واکسیناسیون در خوزستان دانست و گفت: اکنون در هر هفته ۱۱ هزار دُز واکسن نوبت اول تزریق می‌شود که جبران ۱۵ درصد افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند، ۵۰ هفته طول می‌کشد.

وی ادامه داد: همچنین در هر هفته ۱۴ هزار دُز واکسن نوبت دوم تزریق می‌شود که برای جبران تاخیری‌های دُز دوم به ۳۰ هفته زمان نیاز دارد. در هر هفته ۳۶ هزار دُز واکسن نوبت سوم تزریق می‌شود که جبران تاخیری های دُز سوم ۴۰ هفته طول می کشد. 

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تزریق دُز چهارم برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی و نوبت سوم برای کودکان دارای نقص سیستم ایمنی بدن توصیه شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار استفاده از ماسک در اماکن عمومی خوزستان ۴۸.۴ درصد است افزود: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خوزستان حدود ۷۶ درصد است اما این موضوع در شوش، دشت آزادگان، حمیدیه، باوی و شادگان مطلوب نیست. میزان بازرسی‌ مشترک بهداشتی از اصناف و اماکن عمومی در خوزستان به غیر از دشت آزادگان و امیدیه مطلوب است.

علوی ادامه داد: بیشترین مقدار واکسن نزده‌ در خوزستان در مشاغل پرخطر مربوط به باشگاه‌های ورزشی، پاساژها، نانوایی‌ها، دفاتر پیشخوان دولت و رستوران‌ها است که این موضوع باید جدی گرفته شود. متوسط رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ادارات خوزستان نیز ۶۴ درصد است اگرچه این مقدار در ایذه، اندیکا، شوشتر و هویزه قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون شاغلان در بانک‌های حمیدیه، بهبهان و خرمشهر پایین است افزود: پوشش واکسیناسیون در ادارات دولتی خوزستان نیز ۹۳ درصد است که این رقم در دشت آزادگان، مسجد سلیمان، هندیجان و شادگان پایین تر است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان به کنترل مرزهای زمینی استان در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی تست یک نفر از اتباع ایرانی در مرز چذابه و ۲۱ نفر در مرز شلمچه مثبت شده است که کار رهگیری آنها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۵.۴ درصد تست‌ سرولوژی، ۴۴ درصد تست‌ پی.سی.آر، و ۱۶.۸ درصد تست‌ سریع در خوزستان مثبت می‌شود افزود: مثبت شدن ۴۴ درصد تست‌ پی.سی.آر نشان می‌دهد هنوز ویروس فراوانی در طبیعت وجود داشته، لذا وضعیت شکننده است.

هم اکنون یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، هفت شهرستان نارنجی ، ۱۸ شهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی هستند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1611887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =