دعوای دولت و شهرداری سر کرایه ها، تاکنون به کرایه های مترو و اتوبوس خلاصه شده است و البته شورای شهر کوتاه نیامد. اما اکنون اوضاع کرایه تاکسی ها، چندان خوب نیست.

شاید قابل تصور نباشد در تهران در برخی خطوط تاکسی، راننده ها تا 2هزار تومان کرایه از مسافران می گیرند. تازه این در شرایط عادی است. اتفاقاتی مثل نمایشگاه ها و یا شب عید و روزهای بارانی، باید حداقل 20 درصد به کرایه های معمول افزود.

حمیدرضا صارمی، معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریها گفته: "کرایه تاکسیها غیرقابل تحمل شده."

به گفته او در تاکسیرانی به طور چشمگیری تخلفات افزایش یافته است. صارمی دراین باره به مهر گفته: "در خصوص آشفتگی قیمتهای تاکسیرانی با شهرداری مکاتبه ای خواهیم داشت تا وضعیت دریافت بدون ضابطه کرایه تاکسیها از شهروندان مشخص شود زیرا تاکسیها حق ندارند چند برابر مصوبه که توسط فرمانداری ابلاغ شده است کرایه دریافت کنند و در صورت ادامه این رویه ناچاریم از تعزیرات حکومتی بخواهیم به این مسئله ورود پیدا کند."

آنطور که معاون سازمان شهرداری ها می گوید، شکایتها در حوزه کرایه های تاکسی بسیار زیاد است: "قیمت کرایه های تاکسی در ترمینال ها و فرودگاه ها غیر قابل تحمل است. بسیاری از رانندگان قیمتهای واقعی را دریافت می کنند اما تردیدی نیست که بسیاری از شهروندان از افزایش قیمتها نگران و ناراحت هستند در حالیکه حمایت و کمک دولت به حمل و نقل برای رفاه شهروندان است. باید وضعیت کرایه تاکسی ها ساماندهی شود و نوع برنامه ریزیها برای نظارت بر کرایه عوض شود."

البته برای این گفته معاون سازمان شهرداریها، مثالی وجود دارد مثلا از پایانه آزادی تا میدان امام حسین (ع) کمترین کرایه، هزار تومان است. و یا از میدان 7 تیر تا پل سید خندان، تاکسی ها 700 تومان کرایه طلب می کنند.

او همچنین از یک معصل قدیمی هم شکایت می کند؛ تاکسی مترهای خاموش.

با این حال، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفته آمار گزارش تخلفات در حوزه کرایه‌های تاکسی بسیار پایین است و نظارتها نیز نسبت به گذشته تقویت شده است.

به گفته فضل الله اسلامی سه راه برای کنترل کرایه تاکسی ها وجود دارد؛ سیستم های هوشمند و دوربین هایی که در سطح شهر وجود دارد و نظارت های خود کنترلی که خود تاکسیران ها بر عملکرد رانندگان متخلف نظارت می کنند: "افسران راهنمایی و رانندگی و 150 گشت بازرسی تاکسیرانی نیز بر عملکرد تاکسی های گردشی و خطی نظارت دارند."

آنطور که اسلامی می گوید، تخلفات اندکی در بخش تاکسی های گردشی گزارش شده است: "بیشتر ناراحتی شهروندان در ابتدای افزایش قیمت ها بود که از چند و چون افزایش ها اطلاعی نداشتند زیرا مبنا را 15 درصد افزایش محاسبه می کردند در حالی که میانگین افزایش ها 15 در صد بود و در برخی خطوط کمترو در برخی بیش از این مقدار بود."

او همچنین می گوید که هفتگی گزارش تخلفات به تعزیرات حکومتی اعلام می شود. اسلامی درباره تاکسیمتر هم می گوید: "از رانندگان تاکسی خواسته ایم برای آن که شهروندان به تاکسیمتر ها اعتماد کنند. حتی با وجود توافق قیمت از تاکسیمتر استفاده کنند. در این صورت شهروندان متوجه می شوند این نرخ معادل پول مورد توافق و در برخی موارد کمتر از آن هم خواهد بود."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    مشکل اینجاست که مسئولین تاکسیرانی نمی توانند درصد محاسبه کنند . شک دارید از بالاترین مسئول آنها سئوال کنید 15 در صد 800 تومان چقدر می شود
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    آقا برید درب بیمارستانها کسانی که بمیار دارند از بنده از بیمارستان الوند تاجلفا شریعتی 15000هزارتومان گرفته تاکس خط رسالت ونک وسری هم بزنید به اژانسها از جلفا تا ظفر8000هزازتومان وقتی اعتراض کردم فرمودن مثل اینکه تهران نبودی از دست مدیران شهری پناه می بریم به خدا