بیگدلی: حمایت‌های نظامی غرب از اوکراین باب مذاکرات را بسته است

کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفتگویی با خبرآنلاین با اشاره به سفر نخست وزیر انگلستان به اوکراین گفت: سفر مقامات غربی به اوکراین به منظور آزاررسانی، تهدید روسیه و حمایت از ولودمیر زلنسکی صورت می گیرد، ضمن آنکه حمایت سخاوتمدانه آمریکا و اروپایی ها از اوکراین موجب شده تا باب همه مذاکرات بسته و هیچ راه دیگری برای روسیه باقی نماند.

ابوالفضل خدائی: در بحبوحه درگیری ها در خاک اوکراین، دو روز پیش بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس راهی این کشور جنگ زده شد تا با ولودمیر زلنسکی به گفتگو بنشیند. قرار است بریتانیا یک وام‌ ۵۰۰ میلیون دلاری به اوکراین بدهد. طبق گفته مقامات بریتانیایی ۱۲۰ خودروی زرهی و سامانه‌های موشکی جدید ضد کشتی به اوکراین تحویل داده خواهد شد. اوایل این هفته نیز دولت بریتانیا از انتقال تجهیزات نظامی به ارزش ۱۰۰ میلیون پوند به اوکراین خبر داده بود. مساله ای که نشان می دهد کمک‌های کشورهای اروپایی به اوکراین از نظر مالی و نظامی افزایش یافته است. کمک های که باور کارشناسان می تواند ادامه جنگ و درگیری ها در اوکراین افزایش داده و طرف ها را از دیپلماسی و مذاکره به منظور یافتن راه حل و آتش بس دور کند. برای بررسی بیشتر موضوع با علی بیگدلی کارشناس اروپا و آمریکا گفتگویی داشتیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

ارزیابی شما از سفر بوریس جانسون به اوکراین و دیدار با زلنسکی رئیس جمهور این کشور چیست؟ پس از برگزیت انگلیس چه نقشی را در حل بحران های بین المللی ایفا کرده است؟

محبوبیت بوریس جانسون پس از برگزیت کاهش پیدا کرد. در سفری که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به لندن داشت در مقابل همه رسانه ها اعلام کرد که جانسون می تواند بهترین نخست وزیر انگلستان باشد. در سفری که جانسون نیز به آمریکا داشت ترامپ به جانسون اطمینان خاطر داد که انگلیس نگران پیامدهای برگزیت نباشد چرا که آمریکا خسارات متحمل شده انگلیس را جبران خواهد کرد. انگلیس تا قبل از برگزیت تعداد زیادی کارگر در کشورهای اروپایی داشت و حدود ۳۰ میلیارد دلار سهم تجارت آن با کشورهای اروپایی بود که همه را از دست داد. اختلافی که بین لندن و واشنگتن در دوران ترامپ به وجود آمد مقداری ناامیدی ایجاد کرد اما با روی کار آمدن جو بایدن مقداری وضعیت تغییر کرد چرا که بایدن در تلاش بود با توجه به رقابت های آمریکا با روسیه و چین کشورهای اتحادیه اروپا را با خود همراه کند. معمولا حزب محافظه کار انگلیس روابط مطلوبی با حزب دموکرات در آمریکا ندارد اما به دلیل شرایط به وجود آمده و رقابت با چین و روسیه، روابط انگلیس و آمریکا صمیمانه تر شد. البته انگلیس از دیرباز به دنبال پیروی از سیاست های کلی و عمومی آمریکا بود. حتی ژنرال دوگل نیز به این مساله اشاره داشت و تا زمانی که زنده بود اجازه آن را نداد تا انگلیسی ها وارد اتحادیه اروپا شوند.

بیگدلی: حمایت‌های نظامی غرب از اوکراین باب مذاکرات را بسته است

>>> بیشتر بخوانید:

منافع چین ایجاب می‌کند که با تحریم علیه روسیه همراه نشود

تسریع رقابت چین و آمریکا بعد از جنگ اوکراین

فوکویاما: خود را برای شکست روسیه و پایان کار پوتین آماده کنید

اجتناب آمریکا و ناتو از جنگ گسترده در اوکراین

پوتین ـ دوگین و اندیشه اوراسیاگرایی

سفر بوریس جانسون به اوکراین نیز در حال حاضر از جهات مختلفی قابل ارزیابی است و همینطور که می دانیم مقامات دیگر اروپایی مانند ارزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز اخیرا سفری به اوکراین داشتند. تمام این سفرهای به منظور آزاررسانی، تهدید روسیه و حمایت از ولودمیر زلنسکی صورت می گیرد. مشکلی در این بین وجود دارد و آن این است که با این سفرها درهای مذاکره برای حل مشکل بحران روز به روز بسته تر می شود. حمایت سخاوتمدانه آمریکا و اروپایی ها از اوکراین موجب آن شده تا باب همه مذاکرات بسته شود و هیچ راه دیگری را برای روسیه باقی نگذاشته است.

به بحث حمایت های آمریکا و اروپا از اوکراین اشاره کردید؛ این حمایت ها در حالی صورت می گیرد که انتقادها از این کشورها به دلیل عدم عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا وجود دارد....

در حال حاضر امکان پذیرش عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا برای کشورهای غربی وجود ندارد. چون موجب رودرویی نظامی کشورهای غربی با روسیه خواهد شد. در سال ۲۰۱۴ زمانی که روسیه شبه جزیره کریمه را اشغال کرد، اوکراین با علاقمندی تمام به دنبال عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا بود اما به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی و نزدیکی به روسیه و همچنین تحریک روسیه، از این عضویت خودداری کردند. حتی زلنسکی نیز به بحران اخیر جنگ اشاره کرد و خطاب به کشورهای غربی اعلام کرد که مخالفت برای عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا در آن برهه سبب پدید آمدن مشکلات فعلی و جنگ شده است. از همین رو غرب ترجیح می دهد که حمایت های خود را از اوکراین از طریق کمک های نظامی و لجستیکی ادامه دهد. از طرفی ادامه جنگ برای روسیه نیز دشوار شده و اقتصاد این کشور را در تنگنا قرار داده و موجب نارضایتی هایی در داخل روسیه شده است. به نظر می رسد با وجود تنش های اخیر یک دیپلماسی محرمانه ای وجود دارد که تا جنگ اوکراین خاتمه یابد. به خصوص پس از آنکه روسیه از کی یف عقب نشینی کرد و به شرق اوکراین رفت. نکته مهم دیگر که باید در نظر داشت این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نمی تواند بدون دستاورد و دست خالی به جنگ در اوکراین خاتمه دهد و به خانه برگردد چرا که به سرنوشت خروشچف دچار خواهد شد و در این صورت قطعا برکنار خواهد شد. مساله ای که برای پوتین حادتر شده و غربی ها نیز با افزایش فشارها سعی بر آن دارند پوتین را دست خالی به روسیه برگردانند. مساله ای که بعید است پوتین به این راحتی از آن صرف نظر کند و بخواهد از این جنگ بدون دستیابی به امتیازی خارج شود.

با وجود این شرایط آیا باید انتظار طولانی شدن جنگ را داشته باشیم یا اینکه امکان حل بحران در کوتاه مدت فراهم است؟

اگر قرار باشد که روند جنگ طبق شرایط فعلی پیش رود قطعا جنگ طولانی خواهد شد. مساله ای که به زیان همه طرف های درگیر خواهد بود چرا که جنگ اوکراین در حال حاضر موجب شده تا امنیت اروپا به گروگان گرفته شود تا جایی که حتی روی انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه نیز تاثیر گذاشته است. ضمن اینکه در بین کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو نیز اختلافاتی مبنی بر ادامه حمایت ها از زلنسکی وجود دارد و این پرسش اصلی را مطرح می کند که این حمایت ها تا کجا ادامه خواهند داشت. بنابراین واضح است که در صورت این حمایت ها جنگ در اوکراین نیز تداوم خواهد داشت. اما به هر صورت نیاز بر این است که راهی بر مبنای دیپلماسی در پیش گرفته شود. کشورهای غربی به سه درخواست اصلی پوتین یعنی عدم عضویت اوکراین در ناتو، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان خاک روسیه و واگذاری دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین به روسیه هنوز جوابی نداده اند. در چنین شرایطی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز تلاش دارد تا از فضای به وجود آمده به منظور افزایش محبوبیت خود استفاده کند. در نهایت به نظر می رسد تحولات کنونی ناشی از سفره ای است که آمریکایی ها برای روس ها پهن کرده اند که روسیه را هم اکنون دچار مشکلات جدی کرده است.

۴۹۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1620564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =