روزنامه کیهان نوشت:

دو روزنامه صهیونیستی و فرانسوی از گسترش نفوذ فرهنگی و سیاسی ایران در عراق ابراز نگرانی کردند.

روزنامه فیگارو نوشت: «عراق یکی از مهم ترین مراکز زیارتی برای شیعیان محسوب می شود و سالانه پذیرای هزاران زائر ایرانی است. اکنون نفوذ ایران بر محیط های فرهنگی و سیاسی عراق آشکارا حس می شود. چند ماه مانده به خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، بیلان عملیات آزادی عراق که از سوی کاخ سفید آمریکا در سال 2003 میلادی و با مدیریت جرج بوش آغاز شد، خیلی با آرزوهای واشنگتن فاصله دارد. نماینده کشورهای متحد آمریکا در بغداد با ابراز شگفتی از وضع کنونی می گوید به امید سال های طلایی»!.

فیگارو می افزاید: موضوعی که به طور خاص تعادل آمریکا در عراق را مقداری پیچیده می کند، موضوعی بوده است که از چند سال پیش نیز در لایه های زیرین وجود داشته است اما امروز به یک موضوع بدیهی تبدیل شده و در مقابل چشم همگان قرار دارد، این همان نفوذ ناراحت کننده ایران است. امروز نفوذ ایران به عنوان همسایه مقتدر عراق، به یکی از نگرانی های مهم کشورهای غربی تبدیل شده است. همکاری میان دو دولت شیعه عراق و ایران، همچنین ناراحتی سرویس های اطلاعاتی را باعث شده است.

روزنامه فرانسوی به نقل از یک دیپلمات غربی و یک نماینده وابسته به حزب بعث می نویسد: شیعیان عراق در دوران رژیم صدام از آزادی های امروز برخوردار نبودند. امروز حضور گسترده نیروهای ایرانی باعث احساس آزادی و تعلق بیشتر آنان شده است. اکنون گرایش مذهبی بر ناسیونالیسم غلبه کرده و در نتیجه آنها به هم احساس نزدیکی بیشتری می کنند.

فیگارو معتقد است: نفوذ ایران هیچ زمینه ای را بیشتر از زمینه فرهنگی به طور خاص تحت تاثیر قرار نداده است در چارچوب توافق به امضاء رسیده میان مقامات عراقی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، پیش بینی شده است که هر سال جشنواره ای از فیلم های مخصوص امام حسین نوه حضرت محمد«ص» (پیامبر اسلام) که یکی از اصلی ترین چهره های شیعه محسوب می شود برگزار شود.

همزمان روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: ایران راهبردی را که در قبال لبنان در پیش گرفت، در عراق تکرار می کند. در گرماگرم بهار عربی، عراق مورد غفلت قرار گرفت و از کانون توجهات دور شد. همزمان با آماده شدن آمریکا برای خروج از عراق، ایران و متحدان منطقه ای اش به تلاش های برنامه ریزی شده خود برای به تصویر کشیدن این خروج به عنوان شکست سرعتی تازه بخشیدند.حزب الله لبنان نقشی محوری در این زمینه ایفا می کند. این راهبرد، یعنی ترکیب خلاقانه فعالیت سیاسی و نظامی که زمانی در لبنان با موفقیت اجرا شد، این بار در عراق به کار گرفته می شود.

/29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =