لایحه تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت در دستور کار امروز مجلس بود که اغلب مواد ان بررسی و مصوب شد.

به گزارش خبرآنلاین، با تصویب بندی از این لایحه، مقرر شد قضات دیوان عدالت اداری حداقل ده سال سابقه کار داشته باشند و به پیشنهاد رئیس دیوان و با حکم رئیس قوه قضائیه منصوب شدند.

به این ترتیب قضات دیوان عدالت اداری باید دارای ده سال سابقه کار قضایی باشند و به پیشنهاد رئیس دیوان و با حکم رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شوند. همچنین برای قضاتی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای حقوق و یا مدارک حوزوی معادل داشته باشند، داشتن ۵ سال سابقه کار قضایی کافی است.

از دیگر مصوبات مهم مجلس در این زمینه این بود که رئیس دیوان، رئیس شعبه اول تجدیدنظر دیوان نیز است و به تعداد مورد نیاز معاون و مشاور خواهد داشت که برخی از اختیارات خود را به آنها محول می کند. دفاتر اداری دیوان در محل دادگستری یا دفاتر بازرسی کل کشور نیز باید در مراکز استان‌ها تاسیس شود.

دیوان می تواند به تعداد مورد نیاز کارشناسانی از رشته های مختلف که حداقل دارای ده سال سابقه کار اداری و مدرک کارشناسی یا بالاتر باشند، به عنوان مشاور دیوان داشته باشد. هیأت عمومی دیوان با شرکت حداقل دو سوم قضات دیوان به ریاست رئیس دیوان و یا معاون قضائی وی تشکیل میشود و ملاک صدور رأی، نظر اکثریت اعضاء حاضر است.

نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند که در صورت استنکاف سازمان‌ها، ادارات و هیات‌ها از اجرای دستور موقت؛ شعبه صادرکننده متخلف را به انفصال از خدمت به مدت ۶ ماه تا یک‌سال محکوم می‌کند.

صلاحیت و اختیارات دیوان
صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداری به این شرح است: ۱- رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی ۲- رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیونهایی مانند کمیسیونهای مالیاتی، هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها ۳ - رسیدگی به شکایات مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمان، نهادها و مؤسسات مذکور در ماده (۱۱۷) قانون فوق الذکر و مستخدمان مؤسساتی که شمول این قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر نام است اعم از لشگری و کشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی

حدود صلاحیت و وظایف هیأت عمومی دیوان نیز به شرح زیر است:

۱- رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین نامه ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها از حیث مخالفت مدلول آنها با شرع یا قانون اعم از اساسی و عادی و احقاق حقوق اشخاص در مواردی که تصمیمات یا اقدامات یا مقررات مذکور به علت مغایرت با شرع یا قانون اعم از اساسی و عادی و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می شود. ۲- صدور رأی وحدت رویه در موارد مشابه که آراء متعارض از شعب دیوان صادر شده باشد. ۳- صدور رأی ایجاد رویه که در موضوع واحد، آراء مشابه متعدد از شعب دیوان صادر شده باشد.

تعیین هزینه دادرسی
نمایندگان مجلس میزان هزینه دادرسی در شعب بدوی دیوان و همچنین شعب تجدیدنظر را هم تعیین و مقرر کردند که هزینه دادرسی در شعب بدون دیوان، یکصد هزار ریال و در شعب تجدیدنظر دویست هزار ریال است. البته به تناسب نرخ تورم اعلام شده به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر سه سال یک بار به پیشنهاد رئیس دیوان و تأیید رئیس قوه قضائیه و تصویب هیأت وزیران قابل تعدیل است.

مشخصات شاکی
در ادامه مصوبات نمایندگان رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری مستلزم دادخواست شد. دادخواست باید به زبان فارسی روی برگه‌های مخصوص تنظیم شود. پرونده‌هایی که با صدور قرار عدم صلاحیت، از مراجع قضائی دیگر به دیوان ارسال می‌شود، نیازی به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی ندارد.

براساس ماده ۱۸ این لایحه، مشخصات شاکی اینگونه تعیین شده است: ۱ - نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، تابعیت و اقامتگاه برای اشخاص حقیقی۲- نام، شماره ثبت، اقامتگاه اصلی و شماره تلفن تماسبرای اشخاص حقوقی.

مشخصات طرف شکایت، موضوع شکایت و خواسته، شرح شکایت و مدارک و دلایل مورد استناد نیز باید پیوست شود.

/4529

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =