۱ نفر
۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم

 رنگ ترافیکی جزء رنگ های صنعتی و پرکاربرد به حساب می آید. رنگ‌های ترافیکی دارای دسته بندی رنگ ترافیکی سرد و گرم و رنگ‌های ترافیکی یک یا چند جزئی هستند.

قبل از هر چیز، رنگ ترافیکی چیست؟

اگر می خواهید پاسخ این سوال را بدانید، بهتر است تا به خط کشی جاده‌ها و خیابان‌ها نگاهی بیندازید. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا رنگ خط کشی‌های جاده‌ای تا به این حد مقاوم و بادوام هستند؟

رنگ‌های ترافیکی همیشه در معرض شرایط متغیر جوی قرار دارند؛ همچنین تردد خودروهای سبک و سنگین می تواند دلیل خوبی برای از بین رفتن کیفیت این رنگ‌ها باشد؛ با این حال رنگ‌های ترافیکی رنگ‌هایی بادوام و مخصوص هستند که تحت چنین شرایطی کیفیت خود را از دست نمی دهند.

ساختار شیمیایی رنگ‌های ترافیکی به گونه ای‌ است که با کارایی‌شان هماهنگی دارد؛ و با فرمولاسیون ویژه‌ای که دارند برای شرایط مساعد و نامساعد جاده ای مقاوم سازی شده‌اند و موجب ایمن‌سازی جاده‌ها، خیابان‌ها و زیبایی شهر و اماکن مختلف می شوند.

رنگ خط کشی روی آسفالت‌ها، پارکینگ‌ها، بتن‌ها، علامت گذاری‌های منطقه ای و... همگی جزء کاربردهای وسیع و مهم این نوع رنگ‌ها محسوب می شوند.

رنگ ترافیکی انواع مختلفی دارد:

رنگ ترافیکی گرم، رنگ ترافیکی سرد و رنگ ترافیکی چند جزئی همگی جزء انواع مختلف این نوع رنگ صنعتی به حساب می آیند.

آیا می دانید انواع مختلف رنگ‌های ترافیکی چه ویژگی‌هایی دارند و کاربرد آنها برای چیست؟ در واقع باید بگوییم کاربرد همگی این رنگ ها حدودا یکسان است. اما تفاوت اصلی آنها در ساختار شیمیایی و نحوه تولید آنها است.

اما چرا؟ به این دلیل که هیچ گاه شرایط جاده‌ها با هم یکسان نیست. به عنوان مثال خط کشی جاده های مناطق جنوبی کشور، به دلیل دمای بالای هوا کار ساده‌ای نیست. از این رو رنگی که برای خط‌ کشی و علامت گذاری استفاده می شود، باید در برابر چنین شرایطی دوام بیشتری داشته باشد. این تنها یک مثال ساده بود تا شما به درک درستی از این مطلب برسید که چرا رنگ‌های ترافیکی با ساختار شیمیایی مختلف تولید می شوند. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

رنگ ترافیکی گرم

رنگ ترافیکی گرم بر پایه رزین ترموست هیدروکربنی تولید می شود. از بارزترین ویژگی این رنگ ها، مقاومت بالای آنها در برابر سایش است. این نوع رنگ ها ماندگاری و دوام بالایی دارند. بنابراین برای خط کشی محورهای پرتردد بسیار مناسب هستند.

تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم

رنگ ترافیکی سرد

رنگ های ترافیکی سرد دارای ساختار شیمیایی متفاوتی هستند. این رنگ ها معمولاً بر پایه رزین های اکریلیک ترموپلاست تولید می شوند. بارزترین ویژگی این نوع رنگ ترافیکی چسبندگی بالا، کوتاه بودن مدت زمان خشک شدن و مقاومت در برابر رطوبت و بارندگی است. این رنگ ها بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند و برای خط کشی و علامت گذاری روی سطوح مختلف مثل آسفالت، سیمان و بتن استفاده می شوند.

رنگ های ترافیکی سرد و گرم چه تفاوت‌هایی دارند؟

حال که با ویژگی های رنگ ترافیکی سرد و گرم آشنا شدید، بهتر است تا تفاوت‌های این دو نوع رنگ را از بُعدهای مختلف بشناسید.

تفاوت ظاهری

رنگ ترافیکی گرم به صورت پودری است و دانه هایی شبیه لپه دارد؛ اما رنگ ترافیکی سرد به صورت مایع است.

تفاوت از نظر قیمت

قیمت رنگ ترافیکی سرد و گرم نیز با یکدیگر متفاوت است. با توجه به ساختار شیمیایی و نوع فرمولاسیون، معمولا رنگ های ترافیکی گرم قیمت بالاتری در مقایسه با رنگ های ترافیکی سرد دارند. به همین علت ممکن است رنگ های ترافیکی سرد، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

برای استعلام قیمت رنگ‌ ترافیکی و اخذ مشاوره می توانید با کارشناسان پوشش اکسیر پارسه ارتباط برقرار نمایید.

تفاوت از نظر ماندگاری

اولین تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم در طول عمر و دوام آنها است. معمولا رنگ های ترافیکی گرم دوام و ماندگاری بالاتری دارند. عمر مفید رنگ های ترافیکی گرم بین ۱۸ ماه الی ۴ سال است. این در حالی است که رنگ ترافیکی سرد بین ۶ الی ۱۲ ماه ماندگاری دارد. رنگ های ترافیکی گرم روی سطوح مختلف دوام بهتری دارند.

اجرای رنگ ترافیکی از پوشش اکسیر پارسه (رنگ اکسیر پرگاس)، ارومیه

تفاوت در اجرا

برای اجرای رنگ های ترافیکی گرم باید آن ها را به دمای ۲۵۰ درجه رساند و از ماشین‌های خط کشی جاده‌ای استفاده شود. در حالی که برای اجرای رنگ‌های ترافیکی سرد هم می توان از ماشین‌های خط کشی و هم از خط کشی با دست استفاده کرد.

تفاوت از لحاظ سرعت خشک شدن

معمولاً رنگ ترافیکی گرم، در مدت زمان بسیار کوتاهی خشک می شود و به طور کامل روی سطوح مختلف فیکس می شود. به همین دلیل از این رنگ برای خط کشی محورهای پرتردد استفاده می شود. اما رنگ ترافیکی سرد دیرتر خشک می شود و در محورها و جاده‌هایی که تردد کمتر است از آن استفاده می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1633563

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =