پیش از این گفتیم که بسیاری از نوحههای این روزها، کپیبرداری بسیار ضعیف و دور از شانی از آهنگهای بعضا لسآنجلسیاند. اما اگر به مدتی پیش بازگردیم، عکس این مطلب را شاهد خواهیم بود. بسیاری از آهنگهای ماندگار موسیقی ایران، برداشتهای آزاد و گاها مو به مویی از ملودیهایی هستند که در نوحههای مختلف نقاط متفاوت ایران استفاده می شوند. نمونههایش هم فراوانند از جمله آهنگ زیبای"شبانگاهان" با صدای عبدالحسین مختاباد که یکی از ملودی های قدیمی و زیبای مراسم نوحه خوانی و عزاداری منطقه شمال کشور است. یکی دیگر از سرودهای بسیار مهم و محبوب پس از انقلاب که اقبال بسیار گسترده مردم را هم به همراه داشته، قطعه"ممد نبودی ببینی، شهر آزاد گشته" با صدای کویتی پور است که پس از آزادسازی خرمشهر و به یاد شهید محمد جهان آرا به زیبایی هرچه تمام تر اجرا شد و در خاطره ایرانیان جایگاه ویژهای پیدا کرد. اما اصل این ملودی نیز یکی از نوحههای عزاداری در بوشهر است که زنده یاد جهانبخش کردی زاده آن را در فیلم مستند"اربعین" ساخته ناصر تقوایی به زیبایی اجرا کرده است که مطلع آن هم چنین است: "لیلا بگفتا ای شه لب تشنهکامان / دستم به دامان، آقا الامان" در واقع می توان گفت این ملودی بی نظیر از نوحههای بوشهر به موسیقی خوزستان راه پیدا کرده است. کردیزاده در بخشی از سریال"دلیران تنگستان" نیز به نوحه خوانی پرداخته است.
"اکبر جوان تازهجنگ، این همه لشکر / تا کی بیاید، در برم دیگر
ترسم بمیرم، نبینم روی او دیگر / تا صف محشر، نوجوان اکبر"
نظر شما