چه کشورهایی به اوکراین تسلیحات ارسال می‌کنند؟

ولادیمیر پوتین اعلام کرد اگر آمریکا موشک‌هایی با برد بیشتر در اختیار اوکراین قرار دهد، روسیه نقاطی از این کشور را هدف قرار می‌دهد که تاکنون هدف قرار نداده بود.

به گزارش خبرآنلاین برد مهمات سیستم‌های موشکی که تاکنون از سوی واشنگتن به اوکراین ارائه شده ۸۰ کیلومتر است و کی‌یف در عمل نمی‌توانست با این سلاح‌ها، عمق خاک روسیه را هدف قرار دهد درست به همین خاطر کی‌یف مدتی بود که از واشنگتن درخواست ارسال نوعی تسلیحات داشت تا بتواند از دورتر، مواضع روسیه را هدف قرار دهد.

آمریکا در برابر این درخواست کی‌یف مقاومت می‌کرد تا اینکه بالاخره جو بایدن اعلام کرد که راکت انداز «هیمارس» را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که بردی بیشتر از توپخانه اوکراین دارد و از مشابه روسی‌اش دقیق‌تر است.

گفتنی است آمریکا تسلیحات دیگری هم در طول این جنگ در اختیار اوکراین قرار داده است. تجهیزات و تسلیحاتی مانند هلی‌کوپترها، سلاح‌های ضدتانک، وسایل نقلیه تاکتیکی و قطعات یدکی. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، از زمان آغاز جنگ تاکنون ۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

با به درازا کشیده شدن جنگ اوکراین تقریباً اغلب کشورهای غربی شروع به ارسال کمک و تجهیزات به اوکراین کرده‌اند.

پهپادهای جنگی Bayraktar TB۲ ترکیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در سراسر جهان مشهور شده‌اند.

لهستان اعلام کرد که ۱.۶ میلیارد دلار سلاح از جمله تعداد نامشخصی تانک به اوکراین ارسال کرده است.

بریتانیا در ۲۰ می اعلام کرد که مبلغ ۵۶۶ میلیون دلار برای حمایت از ارتش اوکراین به این کشور کمک خواهد کرد. این کمک‌ها شامل ۱۲۰ خودروی زرهی، ۵ هزار و ۸۰ موشک ضدتانک، پنج سامانه دفاع هوایی و ۴.۵ تن مواد منفجره است. جانسون همچنین قول تجهیزات الکترونیک، سیستم رادار، دوربین دید در شب و جی‌پی‌اس را به کی‌یف داده است.

کانادا از ماه فوریه به بعد، مبلغ ۲۰۸ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین داشته است. در اواخر ماه مه ۲۰ هزار توپ ضدتانک هم برای کی‌یف ارسال کرد. اتاوا همچنین دوربین‌های پهپاد، مهمات، اسلحه، تصاویر ماهواره‌ای و هزاران نارنجک دستی و دو فروند هواپیما هم ارسال کرده است.

صدراعظم آلمان هفته گذشته گفت یک سیستم دفاع هوایی به اوکراین ارسال خواهد کرد. او گفت آلمان همچنین یک سیستم ردیاب راداری به اوکراین خواهد فرستاد تا بتوانند آتش توپخانه دشمن را شناسایی کند.

اسپانیا در ماه آوریل ۲۰۰ تن تجهیزات نظامی شامل ۳۰ کامیون، چندین وسیله حمل بار سنگین، ۱۰ وسیله نقلیه باربری کوچک به اوکراین ارسال کرد.

دولت فرانسه در اواسط آوریل اعلام کرد که بیش از ۱۰۷ میلیون دلار تجهیزات نظامی به اوکراین تحویل داده است. یک هفته بعد، رئیس‌جمهور امانوئل مکرون وعده کمک‌های بیشتری از جمله موشک‌های ضدتانک میلان را داد.

پرتغال نیز گفته است کمک‌هایی از جمله جلیقه، عینک دید در شب، نارنجک، مهمات با کالیبرهای مختلف و نیز تفنگ‌های اتوماتیک جی ۳ به اوکراین خواهد داد.

کرواسی محموله‌ی از اسلحه سبک به ارزش ۱۶ میلیون یورو ارسال خواهد کرد.

اسلوونی در اواخر فوریه اعلام کرد در حال ارسال کلاشینکف به اوکراین است همچنین جمهوری چک کمک نظامی به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار برای کی‌یف در نظر گرفته است.

گفتنی است تاکنون بیشترین تجهیزات نظامی ارسال‌شده به اوکراین از جانب بریتانیا و ایالات‌متحده آمریکا بوده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1638755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =