بریتانیا از امروز مهاجران غیرقانونی را به رواندا می‌فرستد

ساعاتی پیش از پرواز نخستین هواپیمای اخراج پناهجویان به رواندا، اسقف‌های اعظم ۲۵ کلیسای انگلیس با اعتراض به طرح اخراج پناه‌جویان، آن را مایه شرمساری مردم بریتانیا خواندند.

به گزارش خبرآنلاین، دولت بریتانیا اخیراً تصمیم گرفته است تا مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند را به رواندا بفرستد. دولت انگلیس در راه تحقق این هدف حتی توانسته است دادگاه عالی بریتانیا را با خود همراه کند. که البته رأی این دادگاه مورد اعتراض اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های حقوق پناهندگان قرار گرفت. مخالفان این طرح را نقض حقوق بشر می‌دانند و استدلال می‌کنند که دولت نمی‌تواند این طرح را بی‌خطر بداند چراکه نمی‌تواند رواندا را یک مقصد بی‌خطر معرفی کند.

انور سولومان، رئیس اجرایی شورای پناهندگان در این زمینه گفت: بسیار نگران‌کننده است که با وجود این چالش‌های قانونی و نگرانی‌های گسترده، دولت مصمم به ادامه کار است.. او با اشاره به افزایش تعداد مهاجرانی که از کانال مانش از زمان طرح این سیاست در اوایل امسال عبور کرده‌اند، از وزرا خواست تا در مورد شکست اولیه این طرح فکر و تجدیدنظر کنند.

بریتانیا قصد دارد با این اقدام از عبور غیرقانونی پناه‌جویان از کانال مانش و همچنین قاچاق انسان جلوگیری کند. دولت این اقدام خود را با استدلال به اینکه رواندا هم محلی امن برای انتقال پناهندگان است توجیه می‌کند.

نکته جالب اینکه وکلای ۳۰ نفر پناه‌جویی که قرار است امروز به رواندا فرستاده شوند می‌گویند که دولت بریتانیا اعلام کرده است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل این طرح را تائید کرده است ولی آژانس پناهندگان سازمان ملل، دولت بریتانیا را به عدم صداقت در مورد این طرح متهم می‌کند.

لورا دوبینسکی، وکیل آژانس سازمان ملل متحد، گفت که به‌هیچ‌وجه توافق بریتانیا و رواندا را تائید نمی‌کند. دوبینسکی گفت که پناه‌جویان بالقوه در صورت اعزام به رواندا در معرض خطر آسیب جدی و جبران‌ناپذیر قرار دارند و سازمان ملل نگرانی‌های جدی در مورد ظرفیت رواندا دارد.

بوریس جانسون درباره این طرح عزم جزمی دارد وی درباره آن گفت: این طرح تنها راه باقی مانده است، به‌ویژه برای مقابله با باندهای جنایتکار که مهاجران را در سواحل فرانسه استثمار می‌کنند و اغلب آن‌ها را مجبور به سوار شدن به قایق‌های غیرقابل دریانوردی می‌کنند تا از گذرگاهی فوق‌العاده خطرناک به بریتانیا برسند.

بیش از ۱۰۰۰۰ مهاجر امسال تاکنون از طریق کانال مانش وارد بریتانیا شده‌اند، که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. تنها در ماه نوامبر، ۲۷ نفر در کانال مانش غرق شدند...

دولت بریتانیا امیدوار است که این طرح مانع از عبور غیرقانونی از گذرگاه‌ مانش شود، اگرچه طبق آمارهای دولتی، از اواسط آوریل، زمانی که طرح رواندا رونمایی شد، بیش از ۳۵۰۰ نفر با قایق‌های کوچک به بریتانیا رسیده‌اند.

اسرائیل قبلاً طرح مشابهی را برای فرستادن پناهجویان به رواندا انجام داده بود؛ اما در سال ۲۰۱۸ دادگاه عالی اسرائیل این سیاست را ممنوع اعلام کرد و گفت که با کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل سازگار نیست.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1641399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =