۵ نفر
۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
همه چیز راجع به صنعت در ترکیه

بخش صنعت در ترکیه از اوایل دهه ۱۹۵۰ کانون اصلی سیاست‌های دولت بوده است. سیاست صنعتی تا سال ۱۹۸۰ مبتنی بر استراتژی جایگزینی واردات بود که ترکیه به این سمت رفت. این رویکرد حمایت گرایانه برای چندین دهه بسیار موفق بود و این بخش تا اواخر دهه ۱۹۷۰ با نرخ متوسط ​​۸.۶ درصد در سال رشد می‌کرد.  

اولین کارخانه‌هایی که در کشور ترکیه ساخته شده‌اند، مواد غذایی فرآوری شده و کالاهای مصرفی بی‌دوام را فرآوری می‌کنند و در میان رقابتی‌ترین تولیدکنندگان ترکیه باقی مانده‌اند. مرحله بعدی توسعه در صنایعی مانند آهن و فولاد، مواد شیمیایی و سیمان بود.

در پایان دهه ۱۹۷۰، کالاهای سرمایه‌ای و محصولات با تکنولوژی بالا به تمرکز اصلی تبدیل شده بودند، اما صنعتی شدن سریع آثار خود را بر این بخش وارد کرد. مشکلات بهره وری و کمبود انرژی شروع به کند کردن رشد کرد و از رقابتی شدن صنعت در بازارهای بین المللی جلوگیری کرد.

اقتصاد لیبرال سیاست‌های معرفی شده در سال ۱۹۸۰ برای رسیدگی به این مسائل از طریق ایجاد یک سیاست صنعتی کمتر حمایت گرایانه طراحی شد و این استراتژی نیاز به تاکید بیشتر بر رشد تحت رهبری بخش خصوصی داشت. بر این اساس سیاست‌ها و اصلاحات برای تسهیل گسترش سریع بخش خصوصی طراحی شد.

واردات ترکیه برای صنایع برتر در کشور

ترکیه یک مقصد گردشگری مهم با فرصت‌هایی برای صادرکنندگان بین‌المللی در بخش هتل، رستوران و بخش سازمانی است.

همچنین پنبه برای بخش نساجی ترکیه و آجیل درختی فرصت‌های اصلی صادراتی برای شرکت‌های خارجی هستند. صنعت نساجی ترکیه که هر ساله با لباس‌های مدرن و به روز نمایشگاههای ترکیه را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، از نظر سرمایه گذاری، اشتغال و صادرات برای اقتصاد این کشور حیاتی است.

جهت مشاهده ی تقویم نمایشگاهی ترکیه و شرکت در نمایشگاههای معتبر در این کشور، با هورامان گشت ستاره مجری مستقیم تورهای نمایشگاهی همراه باشید.

پنبه کشور آمریکا از شهرت بسیار خوبی در ترکیه برخوردار است و انتظار می‌رود ترکیه در سال‌های آینده به دلیل کیفیت پنبه ایالات متحده، واردکننده قابل توجهی باقی بماند. ارزش کل واردات پنبه ترکیه از آمریکا در سال ۲۰۲۰ به ۵۹۱ میلیون دلار رسیده بود.

همه چیز راجع به صنعت در ترکیه

پیشرفت‌های صنایع در ترکیه

در حالی که از سال ۱۹۸۰ پیشرفت‌های زیادی در بخش صنعتی حاصل شده است، این روند هنوز کامل نشده است. بخش عمومی‌ همچنان بر تعدادی از صنایع حیاتی، به ویژه صنایعی مانند انرژی و فولاد که محصولات آنها برای شرکت‌های بخش خصوصی حیاتی است تسلط دارند.

با این حال بخش صنعتی از سال ۱۹۹۰ به متوسط نرخ رشد ۶ درصدی دست یافته است و ترکیه در چندین زمینه از بازار بین المللی با موفقیت رقابت می‌کند. فراوانی منابع طبیعی این کشور، نزدیکی جغرافیایی آن به بازارهای صادراتی و وجود بازار داخلی بزرگ، به ترکیه قدرت رقابتی در بخش‌های مختلف صنعتی می‌دهد.

در سال ۱۹۹۹، بخش صنعت در ترکیه ۲۹ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۲۷ درصد از نیروی کار را به خود اختصاص داد. نکته قابل توجه تر این است که صنعت ۸۹.۴ درصد از کل درآمد صادراتی ترکیه را تشکیل می‌دهد.

صنعت پوشاک در ترکیه

صنعت پوشاک ترکیه در پنج ماهه اول سال جاری با صادرات ۸.۸ میلیارد دلاری بین ژانویه تا مه رکورد صادرات بی سابقه‌ای را شکست. بر اساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، صادرات ترکیه در ماه می ‌با ۱۵.۲ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است. این بالاترین رقم صادرات ماه مه در تاریخ این کشور بود.

صادرات در بازه زمانی دی تا اردیبهشت امسال با ۲۰.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۰۲.۵ میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر، ارزش صادرات سالانه به ۲۴۲.۶ میلیارد دلار رسید. صنعت مد و پوشاک که در ماه می‌۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار صادرات داشت، در مدت مشابه سال جاری با ۳ درصد افزایش به ۱.۳۳ میلیارد دلار رسیده است.

این بخش در ژانویه تا می‌۲۰۲۲ ۸.۸ میلیارد دلار صادرات داشته است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ ۱۵.۸ درصد افزایش داشته است. حدود ۹۰۶ میلیون دلار از صادرات این بخش در ماه گذشته فقط از استانبول انجام شده است و بیشتر مشتریان خارجی این بخش در نمایشگاه های استانبول با صنایع به روز بخش پوشاک ترکیه آشنا می‌شوند.

جهت مشاهده ی تقویم نمایشگاهی استانبول با هورامان گشت مجری مستقیم تورهای نمایشگاهی در تماس باشید.

در ماه گذشته، کشوری که بیشترین فروش صادراتی در بخش پوشاک را داشت، آلمان با ۲۱۷ میلیون دلار بود. پس از آلمان، اسپانیا با ۱۸۱ میلیون دلار و بریتانیا با ۱۳۵ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

با نگاهی به گروه‌های کشوری که در ماه گذشته بیشترین صادرات به آنها انجام شده است، کشورهای اتحادیه اروپا با ۸۱۷ میلیون دلار رتبه اول، سایر کشورهای اروپایی با ۱۷۹ میلیون دلار و کشورهای خاورمیانه با ۱۰۵ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود کشور ترکیه در ماه گذشته به ۱۷۴ کشور و منطقه صادرات پوشاک داشته است و در مدت مشابه ۷.۱ درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است که رقم قابل توجهی برای این کشور است.

صنعت ترکیه وابسته به بخش کشاورزی

گفتنی است که اقتصاد کشاورزی ترکیه هم در میان ده کشور برتر جهان قرار دارد، به طوری که نیمی ‌از کشور را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهد و نزدیک به یک چهارم جمعیت آن در کشاورزی مشغول به کار هستند.

ترکیه تولید کننده عمده گندم، چغندر قند، شیر، مرغ، پنبه، گوجه فرنگی و سایر میوه‌ها و سبزیجات است و بزرگترین تولید کننده زردآلو و فندق در جهان است.

همه چیز راجع به صنعت در ترکیه

جمعیت جوان و رو به رشد ترکیه فرصت‌هایی را برای رشد بازار و معرفی محصولات جدید فراهم می‌کند. ترکیه دانه‌های روغنی، از جمله سویا و کنجاله و همچنین محصولات غلات را به عنوان نهاده‌های دامی برای بخش‌های گوشت و مرغداری که به سرعت در حال رشد هستند، وارد می‌کند.

ترکیه همچنین نهاده‌هایی را برای بخش فرآوری مواد غذایی و نانوایی خود و پنبه اضافی را به عنوان ورودی برای صنعت نساجی پیشرفته خود وارد می‌کند.

همچنین ترکیه یکی از مصرف کنندگان بزرگ آجیل درختی، به ویژه بادام و گردو از آمریکا است. آجیل و خشکبار از میان وعده‌های رایج در ترکیه است، اما حجم زیادی از آجیل برای تولید محصولات با ارزش افزوده داخلی مانند محصولات قنادی و شیرینی نیز استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۰ آمریکا ۸۴ میلیون دلار گردو و ۱۳۴ میلیون دلار بادام به ترکیه صادر کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647738

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =