۰ نفر
۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
 چرا با تغییر فصول مریض می‌شویم؟

به نظر می‌رسد که مردم همیشه با تغییر فصل و حتی در فصول گرم سال دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند؛ اما کارشناسان می‌گویند که تغییرات چشمگیر دما دلیل مستقیم این بیماری‌ها نیست.

به گزارش خبرآنلاین، طبق گفته‌ی کارشناسان، تغییرات چشمگیر دما دلیل مستقیم سرماخوردگی یا آنفولانزا نیست. تغییرات دما به گروه متفاوتی از ویروس‌ها اجازه رشد می‌دهد و این ویروس‌ها هستند که افراد را بیمار می‌کنند. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که راینوویروس و کروناویروس (rhinovirus و coronavirus) دو عامل اصلی سرماخوردگی هستند. جالب اینجاست که این دو ویروس در هوای خنک‌تر، مثلاً در بهار و پاییز، بیشتر دیده می‌شوند. به همین ترتیب نیز ویروس آنفولانزا زمانی که هوا سرد و خشک است، تکثیر و انتشار می‌یابد و مردم در فصل زمستان بیشتر به آنفولانزا مبتلا می‌شوند.

وقوع بیماری‌های تابستانی نیز به‌علت ترکیبی از چندین فاکتور گوناگون رخ می‌دهند. بطور مثال افرادی که به آلرژی‌های فصلی دچارند، علائمی چون کیپ شدن بینی، آبریزش بینی و خارش چشم را در مواقعی که با گرده‌ی گیاهان و گل‌ها مواجه می‌شوند، نشان خواهند داد.

سیستم ایمنی این افراد ممکن است واکنشی بیش‌از اندازه در برابر این آنتی‌ژن‌ها از خود نشان دهد؛ در نتیجه‌ی این واکنش‌های التهابی ممکن است فرد در برابر بسیاری از ویروس‌ها آسیب‌پذیر شود. هرچند که عفونت‌های تابستانی ملایم‌تر از سایر فصول می‌باشند.

گاهی اوقات، افراد ممکن است آلرژی خود را با سرماخوردگی اشتباه بگیرند

به عنوان مثال گفته می‌شود که اصطلاح «تب یونجه» به زمانی برمی‌گردد که کشاورزان در اواخر تابستان یونجه را جمع‌آوری می‌کردند و متعاقباً دچار تب و افزایش دمای بدن می‌شدند. اما در واقع، آنها فقط از مواجهه شدید با مواد آلرژی‌زا از مزارع رنج می‌بردند.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی، بهتر است این توصیه‌ها را رعایت کنید:

  • دستان خود را به‌درستی و بادقت بشویید
  • سعی کنید در طی هفته فعالیت ورزشی داشته‌باشید
  • تغذیه سالم را فراموش نکنید و ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید
  • حداقل به میزان ۶ تا ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز داشته‌باشید

منبع: livescience / مترجم: الهه جعفرزاده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1653351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =