اگر این سوال را از آدمها بپرسید، احتمالا خیلیها (اگر نگوییم همه)، یکی از وسایلی که حتما به آن اشاره میکنند، «موبایل» هست! این روزها زندگی بدون گوشیهای موبایل تقریبا غیرممکن است. میزان استفادهٔ آدمها هم از گوشی موبایل برای دریافت اطلاعات بیشتر شده و به همین خاطر، موبایل مارکتینگ بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است.
حالا موبایل مارکتینگ چیست و چطور میتوانیم از آن در کسبوکارمان استفاده کنیم؟ در ادامهٔ مقاله با ما همراه باشید تا به طور مفصل به این موضوع بپردازیم و استراتژیهای استفاده از آن را به شما توضیح دهیم.
تعریف موبایل مارکتینگ
اگر بخواهیم موبایل مارکتینگ را به زبان خیلی ساده تعریف کنیم، میتوانیم بگوییم هر نوع تبلیغاتی است که از طریق انواع تلفن همراه، محصول یا خدماتی را پروموت میکند. فرقی نمیکند که کاربرانتان در حال گشتوگذار در سایتها و شبکههای اجتماعی هستند یا دارند بازی میکنند، در هر صورت میتوانید با استفاده از استراتژیهای بازاریابی موبایلی، مشتریان بالقوهٔ خود را پیدا کنید و پیام مناسب را برای آنها ارسال کنید.
اهمیت استفاده از موبایل مارکتینگ
در کنار اینکه آمارهای مربوط به استفاده از گوشیهای همراه، سال به سال افزایش پیدا می کند، بازاریابی از طریق موبایل، امکانات دیگری هم در اختیارتان میگذارد که در ادامه بیان میکنیم:
· میتوانید در هر زمان و مکانی به مشتریان خود دسترسی داشته باشید.
· میتوانید پیام خود را بر اساس علایق مشتری، شخصیسازی کنید.
· استفاده از این روش، هزینهٔ مقرونبهصرفهای دارد.
· هر کدام از محتواهای شما در این روش، پتانسیل وایرال شدن دارند (بدون ایجاد هزینهٔ اضافی برای شما).
میتوان گفت وقتی بحث برنامهٔ بازاریابی (بلندمدت یا کوتاهمدت) میشود، موبایل مارکتینگ یکی از قطعات مهم پازل مارکتینگ کسبوکار است.
استراتژی موبایل مارکتینگ
در استراتژی موبایل مارکتینگ، از کانالهای مختلفی برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان از طریق تلفنهای همراه استفاده میشود. اینکه شما باید از کدام کانال استفاده کنید، بستگی به این دارد که مخاطبان شما بیشتر در کجا وقت میگذرانند و علاقه دارند چه نوع محتوایی را در گوشیهای خود مشاهده کنند. کانالهایی که میتوانید در این استراتژی از آنها استفاده کنید شامل وبسایت (ریسپانسیو شده برای نمایش در موبایل و تبلت)، ایمیل مارکتینگ، شبکههای اجتماعی، اساماس مارکتینگ، اپلیکیشنهای موبایلی و … هستند.
برای اجرای یک استراتژی درست، ۳ کار هست که باید انجام دهید:
1. کاربران موبایل خود را بیشتر بشناسید: ببینید افرادی که از طریق موبایل وارد سایت یا کانالهای دیگر شما میشوند، بیشتر از چه نوع دستگاههایی وارد میشوند و چه سیستمعاملهایی دارند. این کار باعث میشود که بهینهسازی برای آن دستگاهها را در اولویت قرار دهید.
2. اهداف قابل اندازهگیری و واقعبینانه تعیین کنید: استراتژی بدون هدف، استراتژی نیست! از همان ابتدا هدفهای دقیقی مشخص کنید و برای آنها، شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) در نظر بگیرید.
3. قبل از اجرای کامل، روی تعداد کمتری تست کنید: احتمالا شما هم با لینکها یا ایمیلهایی مواجه شدهاید که روی موبایل خوب نشان داده نمیشوند. قبل از اینکه استراتژی خود را در مقیاس بزرگ اجرا کنید، آن را روی تعداد بسیار کمی از مشتریان وفادارتان امتحان کنید تا از آنها بازخورد بگیرید و اگر اشتباهی رخ داد، سریعا اصلاح کنید.
محدودیتهای موبایل
به دلیل تفاوت صفحه نمایش موبایل و دسکتاپ، مواردی هست که در استراتژی بازاریابی موبایلی خود باید به آنها توجه کنید:
طراحی برای صفحه موبایل، نه دسکتاپ
به این نکته توجه کنید که صفحهٔ موبایل کوچک است، ماوس ندارد و تایپ جملات طولانی در آن سخت است.
کاربران را در معرض تصاویر بیش از حد بزرگ قرار ندهید
این کار نه تنها زحمت شما را بیشتر میکند، بلکه در نهایت کاربر ممکن است با لود نشدن تصاویر روبهرو شود و سایت یا صفحهٔ شما را ترک کند.
فرمهای کوتاه ایجاد کنید
اگر کاربر قرار است فرمی را از طریق موبایل خود پر کند، تعداد فیلدهای آن را کمتر در نظر بگیرید و سوالات خود را کوتاه بپرسید.
استفاده از اس ام اس مارکتینگ
در میان روشهای مختلف بازاریابی از طریق موبایل، اساماس مارکتینگ با نرخ بازگشایی بیش از ۹۰ درصدی، جزو پربازدهترین کانالها به شمار میرود.
اساماس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی به زبان ساده یعنی یک پیام کوتاه نوشتاری را از طریق پیامک به مخاطبان خود ارسال کنید. این روش برای شما بسیار کمهزینه است و از طریق آن میتوانید هم مشتریان فعلی خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید و هم مشتریان جدیدی جذب کنید. مزیت پررنگی که اساماس مارکتینگ به نسبت باقی روشها دارد، امکان دسترسی به کاربران آفلاین و افرادی است که به هر دلیلی به اینترنت متصل نیستند.
در اساماس مارکتینگ، زمان ارسال پیام بسیار اهمیت دارد. این زمان، بر اساس اینکه مشتری شما چه کسی است و چه ویژگیهایی دارد، متفاوت است که باید بر اساس نوع کسبوکارتان، بهترین زمان ارسال پیام را پیدا کنید. همچنین توصیه میکنیم به هیچ عنوان از لیستهای آمادهٔ شماره تلفن همراه استفاده نکنید. ارسال پیام برای مخاطب باید با رضایت خودش بوده و از قبل این اجازه را به شما داده باشد.
شما میتوانید کمپینهای پیامکی ایجاد کنید و مشتریان خود را از تخفیفات و پیشنهادات ویژه، به صورت لحظهای باخبر کنید. علاوه بر این، پیامک میتواند راه خوبی برای بازخورد گرفتن از مشتریان هم باشد. روش دیگر این است که در پیامکهای ارسالی خود، یک لینک قرار دهید که میتواند مربوط به یک صفحه فرود، فرم نظرسنجی، کمپین مناسبی یا … باشد.
بازاریابی موبایلی میتواند تکمیلکنندهٔ روشهای دیگر بازاریابی دیجیتالِ کسبوکار شما باشد. با پیشرفت گوشیهای همراه در چند دههٔ اخیر، کم کم استراتژیهای مربوط به آنها هم به دیجیتال مارکتینگ راه پیدا کردند و روز به روز سهم بیشتری از برنامهٔ بازاریابی کسبوکارها را به خود اختصاص دادند. در مورد تاثیرات بازاریابی موبایلی میتوان به این موارد اشاره کرد:
1. گوشیهای موبایل به کسبوکارها این امکان را میدهند که تعداد مشتریان بسیار بیشتری بهدست آورند.
2. نرخ تبدیل مشتریان در موبایل بالاتر است.
3. تجربه کاربری، به دلیلی راحتی کار با موبایل، بهبود پیدا میکند.
4. میزان دسترسپذیری برای کمپینهای ایمیل-محور بیشتر میشود.
5. پیشرفت گوشیهای همراه، میزان ارتباطات اجتماعی را افزایش داده است.
در آخر
شاید برایتان جالب باشد که بدانید امروزه تعداد دستگاههای تلفن همراه در جهان، ۸/۷ میلیارد است که از تعداد انسانها (۷/۱ میلیارد) هم بیشتر است. شما میتوانید برای دسترسی به آنها از شبکههای اجتماعی، بازاریابی مکان-محور (Location-based)، اساماس مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، کدهای QR و… استفاده کنید. کاربران امروز موبایل، از پسربچهٔ ۷ ساله هست تا پیرمرد ۹۰ ساله. شما باید بدانید که مشتریانتان در کدام دستهبندی سنی و در چه گروه رفتارهایی قرار میگیرند تا متناسب با زمان و نوع استفادهٔ آنها از گوشی همراه، پیام خود را به درستی به آنها برسانید.
نظر شما