واکنش روزنامه اصولگرا به افت جایگاه صداوسیما در نظرسنجی ها: رسانه ملی ، مخاطب را عصبانی می کند

روزنامه خراسان با اشاره به نظرسنجی اخیر که موید افت جایگاه صداوسیما به عنوان منبع خبری است نوشت: رسانه ملی برای بازگشت به دوران مرجعیت خبری، نیازمند تحولاتی در عرصه خبر است؛ تحولاتی که با شروع دوره جدید مدیریت در سازمان صداوسیما آغاز شد اما از گوشه و کنار خبر می‌رسد نه‌تنها روند تحولات کند و به بعضی تحولات فرمی-شکلی منحصر شده، بلکه برخی از تغییرات اولیه نیز در حال خنثی شدن و بازگشت به دوران پیش از تحول در رسانه ملی است.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی در بخش‌های خبری تلویزیون روی آنتن رفته که گاه جز عصبانی کردن مخاطب، آورده دیگری نداشته است. این در حالی است که این قبیل گزارش‌ها، در ظاهر ممکن است توقع نهادهای خارج از صداوسیما را از رسانه ملی برآورده ‌کند ، اما سوگیری‌های غلیظ درمحتوا ،بدون رعایت اصول خبری ،مخاطب را که دسترسی فراوانی به انواع و اقسام رسانه‌های مجازی دارد، پس می‌زند.

به طور مشخص اگر صدا و سیما به دنبال بازگشت به مرجعیت خبری خود است باید دو نکته مهم را مدنظر قرار دهد .بدیهی است مهم ترین نکته در بازگشت مرجعیت خبری صدا و سیما منوط به بازگشت اعتماد مردم به این رسانه است .برای دستیابی به این هدف رسانه ملی بایددر بخش خبر روی ارائه روایت اول از مسائل و تحولات حساس باشد واین مسئله را به عنوان اولویت خود قرار دهد . وقتی اتفاق مهمی مانند ترور یا انفجار در بخشی از کشور می افتد مخاطب باید اولین خبر را از رسانه ملی دریافت کند نه از رسانه های خارجی مثل بی بی سی و...شاهد پخش و گاه تحلیل این خبرها باشد، چون دراین صورت شکل دادن بعدی به افکار عمومی بسیار سخت ترخواهد شد .

بنابراین چابکی در ارائه روایت اول یک ضرورت است که البته الزاماتی مانند کاستن از حساسیت ها و ملاحظات بی مورد و اولویت دادن بی جا به خوشامد یا تایید یک وزارتخانه و مسئول باید درنظر گرفته شود تا این چابکی حاصل شود . در گام بعدی نیز مسلم است هر چقدر مخاطب تلویزیون به واسطه تولیدات فاخر دیگران مانند سریال ها و برنامه های جذاب بیشتر باشد، دریافت خبر از رسانه ملی به همین واسطه افزایش پیدا خواهد کرد .

بنابراین رسانه ملی اگر چه بخشی از جایگاه خود را به واسطه شرایط اجتناب ناپذیر رقابت با شبکه های اجتماعی که امکاناتی مانند سرعت و ملاحظات کمتر را دارند از دست داده است اما بخش مهم تر این عرصه در اختیار مدیران این سازمان است تا هر چه زودتر جلوی این روند نزولی را بگیرند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبداله IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    صدا و سیما عامل سقوط جامعه به شبکه هاس نگاه کنید و بعد قضاوت کنید صدا و سیما متعلق به همه است مسلمان مسیحی زرتشتی و کلیمی روز عاشورا همه شبکه ها سینه زنی پخش میکردند شما فکر میکنید چند در صد جامعه به این برنامه ها نگاه میکنند در روز تعطیل همه جور برنامه باید پخش بشه تا همه استفاده کنند نه تفریط و نه افراط این اقای جدید رسانه اینکاره نیست و صدا و سیما را نابود میکنه
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      کمتر دروغ بگو... روز عاشورا چندین شبکه تلویزیون سینه زنی پخش نمی‌کرد. شما از یه جای دیگه ای دردت گرفته
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 3
      هرچند که صداوسیما درسریال سازی ضعیف هست ولی حق راباید گفت درایام محرم شبکه های نسیم وای فیلم وتماشا وکودک ومستند وووو برنامه های معمول خود‌شون راداشتن فقط شبکه 1و2 وخبربیشتر مراسم محرم رانشون میدادن، ثانیاصداوسیما ممکن است همه اخبار همه چیز رابخاطر ارامش روانی ومصالحی که شاید درست هم نباشد برخی خبرهارانمبگویدوگاه کندودیرعمل می‌کند ولی حداقل این است که خبرش قابل اطمینان است ودروغ نمیگوید من دراین 30 سال اخیر خبرهارامقایسه کردم ازمنابع داخل وخارج دیدم که ازهمه اطمینان بخش تر راست ترخبرصداوسیمااست
  • محمد IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    222 7
    وقتی بخش های خبری صدا و سیما تبدیل به جایگاهی می شه که خبر نگاران نوجوان سیما صرفا جهت تحت فشار قرار دادن مسئولین کشور برای وضع انواع مالیات و افزایش خارق العاده هزینه آب و برق مردم استفاده می کنن . واقعا منفور شدن خبر در سیما در نظر مردم اتفاق عجیبیه ؟!
  • FR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    174 4
    بسیار دیر شده است
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      حالا چه خبر از جلیقه زردها
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      9 133
      نتنها برا شما بلکه برا همه اروپا و غرب دیگه خیلی وقته که دیر شده! به آسیای ابرقدرت سلام کن! 🇮🇷💪
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    162 2
    تولید فاخر پیشکش، فقط بدانید مخاطبین شما باسوادتر از شما هستند ، اینقدر روی اعصاب مخاطب نروید ،یک وقت می خواهیم از تعطیلی مدارس اطلاع پیدا کنیم،از فکر نگاه کردن به اخبار داخلی احساس بدی پیدا می کنیم
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    151 1
    صداوسیما تا از جناحی خارج و ملی نشود هیچ تحولی در آن صورت نگرفته واندک مخاطبانش را از دست خواهد داد
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    148 7
    بودجه صدا وسیمارو بین مردم پخش کنید
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      8 122
      چشم فقط تو چند میخواهی؟ یا برا تو قبلا حساب شده
  • الهام IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    108 0
    سلام. کلا با روی کار امدن مدیر جدید صدا و سیما اندک چیزی هم که از صدا و سینما مانده بود از بینرفت. محتوی سازی، سریال سازی و... کلا فراموش شده. متوجه نمیشم این همه بودجه کجا میره؟ این همه کانال برای چه داریم؟ همه دارند برنامه های تکراری 20 سال پیش رو پخش میکنند.....تعطیل کنند تنها 5 تا شبکه باشه اما درست و حسابی مدیریت کنید.
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 0
      اتفاقا وقتی ۵ تا شبکه بود خیلی هم بدتر بود .باز هم فیلم و سریال‌های ۴۰ سال پیش رونشون میداد . بهر صورت تکراری و قدیمی و اعصاب خورد کن
  • مجید IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام نگاه تک بدی صدا وسیما برای یک جریان فکری
  • ناشناس IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    بودجه صدا و سیما را بین مردم تقسیم کنید مردم اخبار را از طریق شبکه های ماهواره ای پیگیری خواهند کرد شما هم خسته نمی شوید .
  • علی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    صداوسیما بجای خبر رسانی آنچه اتفاق افتاده و واقع است دوست دارد آنچه را در مورد یک اتفاق که مطلوب یک جریان خاص است را بعنوان خبر اطلاع رسانی کند
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    داستان صدا و سیمای ما مانند کودک ننری است که اکنون بزرگ شده و مردم کوچه و بازار که هیچ، پدر و مادرش هم از دستش در عذابند.ما دیگر امیدی به آن نداریم بیش از شر مرساند.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 1
    صدا وسیما توی همین کرونا صدای مخالفین رو هرگز پخش نکرد،عوارض رو هرگز نگفت از واکسنها. پس مردمی نیست. سریالاتون فاجعه هستن چندین ساله نگاه نمیکنم. اخبار همش درمورد کرونا،همه جا آتیشه فقط ما صفر شدیم. برنامه هاتون بی محتوا مثل خنداوانه. تا عید میشه جشن میشه بازیگرای ...رو آنتنن. مام از برنامه های بی مغزتون خسته ایم
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    صداوسیما شده محل یه گروه خاص که شاید مخاطبانشان پنج درصد از جمعیت ایران رو تشکیل بدن
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    تا حالا شده یه جوون بی دین رو بیارید در یک برنامه بی طرف تا اون هم درمورد عقاید خودش حرف بزنه بدون اتهام زدن بهش؟
  • US ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    این بودجه ای که به اینا میدن متعلق به مردمه و بهش میگن بیت المال و حروم کردن اون باعث حق الناس شدن است . اینا که این همه ادعای اسلام و مسلمون نمائی دارن با حروم کردن حق مردم باید در درگاه خداوند پاسخگو باشن . بودجه اینا باید بین مردم بصورت نقدی توزیع بشه و اختیار استفاده از رسانه ها به عهده خود مردم گذاشته بشه ،و صدا سیما هم پولی بشه . اونوقت بهتر مشخص میشه صدا و سیمای میلی چقدر بیننده داره .
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    آقای سرافراز گویا دربست خودشان را در اختیار یک نهاد خاص قرار دادند .مخاطبان تلویزیون ریزش نه چهل و پنج درصدی که بیش از این است.شاید بیشتر مخاطبان تلویزیون سالمندان بالای هفتاد هشتاد سال باشند که بیشتر اخبار را می بینند آن هم برای اطلاع از وضعیت حقوق بازنشستگان.جوانان گاهی فقط مسابقات فوتبال و یا کشتی و والیبال که در سطح ملی برگزار میشود را میبینند .کودکان حتی کارتونهایشان را از نلویزبونهای ماهواره ای تماشا میکنند.همه اینها را میشود در یک کانال خلاصه کرد و با ده نفر تلویزیون راگرداند و این همه بودجه را بیهوده برایش هرز ندهند.پسرفت ما در همه امور از همین تلویزیون قابل ارزیابی است.زمانی در اوج جنگ سریال فاخری چون سربداران پخش میشد و حالا با این همه خطوط قرمز و سانسور حتی نمیشود سمندر را هم تولید کرد.کلٱ رسانه باید بازتاب افکار عمومی باشد با یک مدیریت ترسو و متملق و بله قربانگو که هر آدم فاقد شعوری را که به او تحمیل شود می پذیرد و به آنها اختیار اخراج مجموعه سازانی که مخاطب میلیونی دارند را میدهند ،معلوم است آخر و عاقبت این حد از ترس و عافیت طلبی میشود صدا و سیمای میلی ما.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    صدا و سیما به فنا رفته ، آقایون در خواب غفلت هستند
  • احمد IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    آقا حداقل شبکه های استانی رو از دیجیتال پخش کنید کمی آمارتون بالا برود