از بروکر فارکس باید چه خدماتی را انتظار داشت؟

افرادی که به تازگی با بازار فارکس آشنا شده‌اند، همواره نام بروکر، بروکر معتبر، بروکر خوب و ... را شنیده‌اند.

در این مقاله که به همت وبسایت آی آر بروکرز نگارش شده، قصد داریم تا بروکر و خدمات آن را معرفی نماییم و همچنین نیم نگاهی به پارامترهای مهم در انتخاب بروکر مناسب برای ورود به بازار فارکس خواهیم داشت.

بروکر فارکس چیست؟

کلمه بروکر معادل لغت انگلیسی Broker بوده که در ترجمه به فارسی، معادل کارگزاری است. کارگزاری‌ها، موسسات و مجموعه‌های واسطی هستند که با ارائه‌ی خدمات، انجام کار را تسهیل کرده و در ازای این خدمات، کارمزدهایی دریافت می‌کنند. بنابراین، کارگزاری فارکس، مجموعه‌ی واسطی است که امر ورود و معامله کردن در بازار را تسهیل کرده و در ازای تسهیل انجام معاملات، کارمزد دریافت می‌نماید.

این مقاله، در حقیقت بخش کوتاهی از مقاله بروکر فارکس چیست بوده که در وبسایت irbroker.com منتشر شده است.

بروکر چه خدمات ارائه می‌دهد؟

کارگزاری فارکس، در ابتدا امکان ساخت یک حساب معاملاتی رایگان و حتی حساب معاملاتی دمو را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. سپس امکان انتخاب پلتفرم معاملاتی (همان برنامه‌ای که معاملات به کمک آن انجام می‌شوند) را به معامله‌گر داده و نهایتا سبدی از دارایی‌های قابل معامله را در پیش روی تریدر قرار می‌دهد. در ایران، به دلیل تحریم بودن بانک‌ها، بروکر یک وظیفه‌ی دیگر نیز برعهده داشته که این وظیفه، امر تسهیل پرداخت به کمک کارت‌های بانکی ایرانی است که به آن، پرداخت ریالی گفته می‌شود. در بروکرهای معتبری که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند، ارسال خبرهای اقتصادی و سیاسی روز که می‌توانند بر روند بازار اثربخش باشند نیز بخشی از لیست خدمات بروکرها است.

چه دارایی های توسط بروکر ارائه می‌شود؟

از آنجاییکه معاملات انجام شده در فارکس و به کمک بروکرها، از نوع معاملات CFD یا همان معاملاتی فیوچر است، بروکرها می‌توانند هر آنچه که دارای قیمت و نمودار قیمتی مشخص جهانی است را در لیست دارایی‌های خود ارائه کنند. اما بروکرهای معتبر که تحت نظارت بین‌المللی بوده و رگولاتوری‌های معتبر جهانی دارند، عموما بین 250 تا 400 آیتم معاملاتی را در لیست معاملاتی خود قرار می‌دهند. از آنجاییکه برای انجام معاملات نیاز است تا جمعیت قابل توجهی نسبت به خرید و فروش آن دارایی ابراز تمایل کرده باشند، ارائه‌ی نمادهای ناشناس، هیچ کمکی به انجام معاملات و کسب سود نکرده و از همین جهت نیز بروکرهای معتبر، سعی می‌کنند تنها دارایی‌هایی را به لیست خود اضافه نمایند که بازار مناسبی در میان تریدرها داشته باشد. به صورت کلی، بروکرهای فارکس نمادها و دارایی‌های زیر را برای مشتریان خود ارائه می‌نمایند:

  • جفت ارزهای فارکس ماژور و مینور (دلار، یورو، ین، پوند، دلار کانادا، فرانک سوئیس و ...)
  • فلزات گران بها (طلا، نقره، مس، پلاتین، آلومنیوم و ...)
  • کالاهای اساسی زندگی (گندم، شکر، سویا، قهوه، کتان و ...)
  • انرژی (نفت، نفت خام، نفت سبک، گاز طبیعی و ...)
  • نمادهای بورسی (اتومبیل‌سازی‌های پورشه و تسلا، شرکت‌های فن آوری اطلاعات گوگل، مایکروسافت و ...)
  • شاخص بورس‌های بزرگ دنیا (نزدک، نیویورک، لندن، بورس آلمان، اس اند پی 500 و ...)
  • رمزارزها (بیتکوین، اتریوم، لایت کوین، ترون و ...)

ارزیابی عملکرد بروکر

بروکرها همانند تمامی موسسات و مجموعه‌های جهانی باید تحت نظارت سازمان‌های مالی بین‌المللی قرار گیرند. بروکرهایی که اعتبار کافی را کسب نمایند، مجوز فعالیت را از سازمان‌های مربوطه دریافت کرده که این مجوز با نام رگوله شناخته می‌شود. هرچقدر که رگوله معتبرتر بوده و از نهاد قدرتمندتری دریافت شده باشد، کیفیت بروکر بالاتر بوده و قطعا خدمات آن ارزنده‌تر است. اما بروکرهایی که بدون رگولاتوری فعالیت می‌کنند، طبیعتا قابل اعتماد نبوده و ممکن است هرلحظه سرمایه‌ی مشتریان را بالا کشیده و از بازار محو شوند. یکی از مهمترین قدم‌های فعالیت در بازار فارکس، همین انتخاب بروکر بوده و به همین جهت نیز مجموعه آی آر بروکرز همه روزه مقالات متعددی را دررابطه با آموزش فارکس و انتخاب بروکر، ارائه می‌کند.

کارمزد بروکرها چقدر است؟

آخرین بخش این مقاله، بررسی دلایل و میزان کارمزدی است که بروکرها از مشتریان خود دریافت می‌کنند. به صورت کلی، هر بروکر به سه روش از کاربران خود کارمزد دریافت می‌کند. این سه روش با نام‌های اسپرد، کمیسیون و سواپ شناخته شده که در ادامه هر سه روش توضیح داده خواهد شد. اسپرد در حقیقت مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش یک دارایی در یک زمان مشخص است. همانطور که هنگام مراجعه به صرافی‌ها، دو قیمت برای خرید و فروش وجود دارد، در بروکرها نیز همواره دو قیمت برای خرید یا فروش یک دارایی در نظر گرفته می‌شود. این تفاوت قیمت خرید و فروش بر مبنای پیپ بیان شده و حتی ممکن است در بعضی حساب‌های معاملاتی کاملا صفر باشد. در نظر داشته باشید که اسپرد می‌تواند از دو مدل متغیر (یا شناور) یا ثابت باشد. اسپرد ثابت، همواره عدد مشخصی بوده و تغییر نخواهد کرد. در نقطه‌ی مقابل، اسپرد شناور در اثر حجم معاملات و میزان عرضه و تقاضا تغییر کرده و ممکن است بین 0 پیپ تا چندین پیپ لحاظ شود.

کارمزد دومی که بروکرها می‌توانند دریافت نمایند، کمیسیون نام داشته که مبنای محاسبات آن، حجم معاملات انجام گرفته است. همانطور که احتمالا می‌دانید، واحد حجم معاملات در بازار فارکس، لات بوده که هر لات استاندارد معادل 100،000 واحد از یک دارایی است. هنگامیکه تریدر قصد انجام معامله را داشته باشد، باید حجم مد نظر معامله را مشخص نموده که بر اساس آن، بروکر میزان کمیسیون خود را مشخص کرده و از حساب معاملاتی تریدر کسر خواهد کرد. کمیسیون نیز ممکن است در بعضی از حساب‌های معاملاتی بروکر صفر باشد. اما به صورت کلی برای محاسبه‌ی میزان کارمزد کلی بروکر، باید به هر سه کارمزد (اسپرد، کمیسیون و سواپ) توجه داشته و علاوه بر آن، بهتر است بدانید که میزان این کارمزدها بنا به دارایی انتخاب شده نیز ممکن است تفاوت داشته باشد.

آخرین مدل کارمزدی که بروکر آن را دریافت می‌کند، تنها زمانی است که یک معامله بیشتر از یک روز باز باشد. سواپ یا اصطلاحا نرخ بهره، زمانی لحاظ می‌شود که یک معامله بیش از یک روز باز باشد. در بسیاری از بروکرها، شرایطی با نام حساب اسلامی ارائه شده که در آن، میزان سواپ به صفر کاهش پیدا کرده و عملا هیچگونه بهره‌ای بابت باز ماندن معاملات در نظر گرفته نخواهد شد. اما در این حساب، ممکن است میزان اسپرد و کمیسیون تغییر یابد.

رتبه بندی بروکرهای فارکس در ایران

یکی از مفاهیم غلطی که در میان سایت‌های ایرانی مشاهده شده است، تمایل به رتبه‌بندی بروکرها است. در حقیقت نمی‌توان بروکرها را بدون در نظر گرفتن استراتژی معاملاتی فردی، رتبه بندی کرد. در حقیقت، هر تریدر باید بر اساس استراتژی معاملاتی و نماد مد نظر، بهترین کارگزاری را برای خود انتخاب نماید. مجموعه آی آر بروکرز در تلاش است تا بهترین بروکرها را بر اساس استراتژی‌های معاملاتی مختلف معرفی نماید. برای مثال، اگر استراتژی اصلی معاملاتی تریدر، اسکالپینگ باشد، یکی از انتخاب‌های مناسب برای این معاملات، بروکر ifc است. در نقطه مقابل، اگر تریدر عموما معاملات بلند مدت بروی نمادهای سهام یا شاخص بورس انجام دهد، بهترین کارگزاری می‌تواند آمارکتس باشد. در نهایت نیز اگر نماد اصلی معاملات، جفت ارزهای فارکس باشد، بروکر ارانته بخاطر کمترین کارمزدهای معاملاتی، انتخاب بهتری نسبت به سایر کارگزاری‌های فارکس به شمار می‌رود.

تمامی این کارگزاری‌ها به همراه مزایا و معایب در وبسایت آی آر بروکرز بررسی شده‌اند. مهمترین مزیت وبسایت آی آر بروکرز، انعکاس نظرات تریدرهای فعال در هر کارگزاری است. برای مثال، اگر مشکلی در یک بروکر ایجاد شده باشد یا سیاست‌های آن تغییر کرده باشد، به سرعت تریدرها این نکته را در قسمت نظرات تریدرها بیان خواهند کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =