گسترش جعل و تقلب در دانشگاه/«برخی استادان راهنما خودشان پایان‌نامه می‌نویسند و از دانشجو پول می‌گیرند»

سیمین کاظمی: «در یک دانشگاه معتبر و مشهور برخی استادان راهنما خودشان به جای دانشجو پایان‌نامه می‌نویسند و بابتش از دانشجو پول می‌گیرند. در واقع دانشجو بدون هیچ زحمتی و صرفا در ازای پرداخت مبلغی صاحب یک پایان نامه حاضر و آماده می شود که صفر تا صدش را استاد انجام داده است. جالب است که این کار چندان مخفیانه هم نیست.»

مستوره برادران نصیری: اسمش تقلب علمی است، مصادیقش سال‌های خیلی دور، تقلب‌هایی حین آزمون‌ها، لو رفتن سوالات، سفارش برای گرفتن نمره و در همین حد و مرز بود، حالا سال‌هاست که شکل عوض کرده، ساده‌ترین شکلش این شده که بخش‌هایی و یا حتی کل پایانامه‌ات را بدهی دیگری برایت بنویسد، پول بدهی کسی برایت مقاله بنویسد و بعد هم با لابی و پول مقاله را به اسم خودت چاپ کنی، کتاب چاپ کنی در حالی که خودت در ترجمه و تالیف آن نقش حداقلی داشته باشی... اما ظاهرا این چیزها هم روال شده و چندان راضی کننده نیست و مدل‌های جدیدتری هم آمده است، مثل چیزی که دکتر سیمین کاظمی، پژوهشگر، پزشک و جامعه‌شناس در صفحه اینستاگرامش درباره‌اش نوشت و همین بهانه‌ای شد که با او گفت‌وگویی انجام دهیم.

کاظمی می‌گوید: «در یک دانشگاه معتبر و مشهور برخی استادان راهنما خودشان به جای دانشجو پایان‌نامه می‌نویسند و بابتش از دانشجو پول می‌گیرند.»، قسمت بد ماجرا این است که به گفته این پزشک و جامعه‌شناس این کار چندان مخفیانه هم نیست. در واقع نظارتی اعمال نمی شود و تهیه پایان نامه با این روش بسیار عادی است.

گفت‌وگوی خبرآنلاین با ایشان را بخوانید:

جعل و تقلب در دانشگاه گسترش یافته/«برخی استادان راهنما خودشان پایان‌نامه می‌نویسند و از دانشجو پول می‌گیرند»

بحث تقلب و جعل در نظام آموزشی ما چقدر جدی است؟

آنچه در نظام آموزشی ایران اتفاق افتاده گستردگی و عادی شدن تقلب است. پیشتر هم تقلب صورت می‌گرفته ولی حالا به نظر می‌رسد عمومیت و شیوع آن بیشتر شده و حتی عادی شده است. می‌شود گفت تقلب به یک کسب و کار تبدیل شده که بخشی از آن خارج از دانشگاه و بخشی هم در داخل دانشگاه است.

سال‌های گذشته همه مباحث تقلب و جعل حول محور پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا مطرح می‌شد، به نظر شما هیچ اقدامی برای پرهیز از این تقلب انجام شده است؟

وقتی تقلب گسترش یافته و عادی شده و حتی اشکال جدید یافته و به قلمروهای جدیدی تسری یافته، علامت آن است که اقدام نظارتی موثر و جدی در این خصوص انجام نشده است.

مصدایق جدیدی از تقلب و جعل در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها سراغ دارید؟

بله مصادیق که فراوان است. دانشجو از زمانی که وارد دانشگاه می شود امکان تقلب برایش فراهم است، از تکالیف درسی در قالب تحقیق و ترجمه گرفته تا پایان نامه. همه را می‌تواند با پرداخت پول به دست آورد. دانشجوی پزشکی دوره انترنی و کشیک‌های بیمارستان را می‌تواند با اجیر کردن یک دانشجوی دیگر یا یک پزشک پشت سر بگذارد. دانشگاه‌ها برای دانشجویان نخبه امتیازاتی قائل می‌شوند، هر دانشجویی می‌تواند با پرداخت مبالغی کتاب و اختراع و گواهی به اسم خودش داشته باشد و نخبه شناخته شود و از امتیازات آن بهره‌مند شود.
آنچه جدید به نظر می‌رسد مشارکت استادان و کارمندان در تقلب است و تقلب به یک کسب و کار در دانشگاه تبدیل شده است. یعنی دایره تقلب از بیرون دانشگاه به درون دانشگاه گسترده شده و خود دانشگاه آلوده شده و این نگران کننده است.

مهم‌ترین عوارض گسترش تقلب و جعل در نظام آموزشی کشور چه خواهد بود؟

جعل و تقلب، موجب می‌شود که دانشگاه کارکرد خود را که ترتیب افراد دارای صلاحیت و شایستگی است، از دست بدهد و قابل اعتماد نباشد. در واقع اعتبار دانشگاه فرو می‌ریزد و دیگر قابل اعتماد نیست. این تقلب گسترده، تبعیض علیه کسانی است که با اتکا به دانش و پشتکار خودشان درس می‌خوانند. اینکه دانشگاه نخبگان جعلی تولید می‌کند، خلاقیت و نوآوری را نابود و تباه می‌کند. ناامیدی در فضای علمی موجب دامن زدن به پدیده فرار مغزها می‌شود.
فارغ التحصیلانی که بدون صلاحیت از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند بعد از احراز موقعیذت‌های شغلی ممکن است به جامعه صدمه بزنند. مثلا پزشکی که در دوران تحصیلش نه کشیک داده نه پایان نامه نوشته و از اساتید نمره گرفته و در واقع فقط یک مدرک خریده است، ممکن است سلامت بیماران را به خطر بیندازد.

اینکه دانشجویان ترجیح می‌دهند با پرداخت هزینه پایان‌نامه‌شان را تحویل دهند، از ضعف نظام آموزشی نشات می‌گیرد یا روحیه راحت‌طلبی و ولنگاری دانشجویان کشور؟

دو عامل که از تقلب و جعل پیشگیری می‌کنند تضعیف شده‌اند. یکی نظارت بیرونی و برخورد با تقلب است که به صورت جدی و موثر وجود ندارد و همین باعث فرو ریختن ترس از تقلب شده است. یک عامل دیگر نظارت درونی است که فرد به واسطه قبح تقلب و بی‌اعتبار شدن به سمت آن نمی‌رود. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این نظارت درونی هم کاهش یافته است. در واقع گستردگی و شیوع تقلب باعث فرو ریختن قبح و کاهش حساسیت اخلاقی نسبت به آن شده است.
در حال حاضر دانشجو می‌بیند که دانشگاه نظارتی بر تقلب ندارد، استاد خودش در تقلب مشارکت فعال دارد، همکلاسی‌هایش به همین شیوه کارشان را پیش می‌برند و تفاوتی بین فرد زحمتکش و متقلب وجود ندارد، پس تشویق می‌شود که راه تقلب را که آسانتر است انتخاب کند.

وزارت علوم و بهداشت چطور می‌توانند از این تخلفات و تقلب‌ها پیشگیری کند؟

هر چه می‌گذرد مقابله با پدیده تقلب سخت‌تر می شود. وقتی تقلب در داخل دانشگاه انجام می‌شود و استادان و کارمندان خودشان در تقلب دخالت دارند و در آن ذینفع هستند مقابله با آن هم پیچیده‌تر است. باید دید ریشه های تقلب و گسترده شدن دامنه آن به دانشگاه چیست. به نظر می‌رسد یکی از مهمترین علل تقلب علاوه بر تغییر نظام ارزشی در نهاد علم، روند کالایی شدن آموزش و غلبه مناسبات بازاری بر محیط علمی است. در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها از هدف ترتیب نیروی کارشناس و متخصص دور شده‌اند، و به بنگاه‌های فروش مدرک تبدیل شده‌اند. دانشجو وارد دانشگاه می‌شود و کل همّ و غم‌اش، گرفتن مدرک به آسان‌ترین شکل ممکن است. با غلبه مناسبات بازار بر دانشگاه هر چیزی که برای به دست آوردن مدرک کمک کننده باشد قابل خرید و فروش است. تکلیف درسی، مقاله، کتاب، ترجمه و پایان نامه همه کالاهایی هستند که با پول به دست می‌آیند و دانشجویی که پول اینها را داشته باشد، بدون زحمت به دست‌شان می‌آورد. طبقاتی شدن حق تحصیل هم کمک کرده است که دانشجویانی که از طبقه مرفه هستند، بیش از دیگر رقیبان امکان ورود به دانشگاه و تصاحب صندلی‌هایی را داشته باشند که رقابت بر سر آنها سنگین‌تر است. در رشته‌های پرطرفدار که تحصیل در آنها سخت‌تر است افرادی که منابع اقتصادی بیشتری در اختیار دارند، راحت‌تر می‌توانند دست به تقلب بزنند.
مقابله با تقلب، در وهله اول نیازمند تغییر روند کالایی شدن آموزش و طبقاتی شدن حق تحصیل است. در کنار آن لازم است از ابزارهای نظارتی چه بیرونی و چه درونی برای کاهش امکان تقلب و کاهش گرایش به تقلب استفاده شود. به سایر عوامل تقلب هم لازم است توجه شود، مثلا اگر شکل گیری کسب و کار جعل و تقلب در دانشگاه به علت کم بودن حقوق اعضای هیات علمی و کارمندان است، لازم است راه حلی برای رفع نیازهای مالی آن ها اندیشیده شود. قبل از استخدام صلاحیت اخلاقی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد و در کنار اینها تیم‌های نظارتی تشکیل شود که به طور محسوس و نامحسوس متخلفان را شناسایی و با آنها برخورد انضباطی صورت گیرد.

جعل و تقلب در دانشگاه گسترش یافته/«برخی استادان راهنما خودشان پایان‌نامه می‌نویسند و از دانشجو پول می‌گیرند»

گفته می‌شود در برخی از دانشگاه‌ها تیم و گروهی وجود دارند که خودشان دانشجویان را به افرادی برای نوشتن پایان نامه معرفی می‌کنند، شما با چنین مواردی مواجه بوده‌اید یا در جریان هستید؟

تا پیش از این منبع تغذیه تقلب عمدتا در خارج از دانشگاه بوده. اما حالا می‌شود گفت خود دانشگاه آلوده شده و به انحاء مختلف در پدیده تقلب دست دارد. ممکن است کسانی از داخل دانشگاه همدست جعل کنندگان و فروشندگان خدمت تقلب باشند و نقش واسطه‌گری داشته باشند، یا حتی در تقلب مشارکت مستقیم داشته باشند. مثلا استاد راهنما خودش پایان نامه می‌نویسد و از دانشجو پول می گیرد. کارمندی که باید مستندات دانشجو را کنترل کند، خودش گواهی صادر می کند. به این ترتیب هم در دانشگاه و بیرون دانشگاه همه راههای تقلب فراهم است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به کارنامه ۱۱ ماهه وزارت علوم/ چراهایی که منتظر پاسخ‌اند

فروش علم و جعل در نوشتن مقاله و پایان‌نامه فقط مختص دانشجویان نیست. سال ۹۵ مجله نیچر ۵۸ مقاله نوشته شده توسط استادان و محققان ایرانی را رد کرد. گویا سطوح تقلب فقط در حد دانشجویان نیست و در گروه اساتید و مربیان نیز دیده می‌شود، شما این مساله را چطور ارزیابی می‌کنید؟


بله تقلب و جعل برای دستیابی به امتیازات دانشگاهی در همه سطوح جریان دارد و محدود به دانشجویان نیست. اساتید و محققان هم به شکل‌های مختلفی مرتکب تقلب می‌شوند و حتی آن را به دانشجویان یاد می‌دهند و به این ترتیب تقلب بازتولید می‌شود و اشکال و ابعاد جدید و متفاوتی پیدا می‌کند.

شما در صفحه خودتان در اینستاگرام درباره استادانی که خودشان پایان‌نامه می‌نویسند و از دانشجو پول می‌گیرد، نوشته بودید، جزئیات بیشتری از این موضوع دارید؟

بله در یک دانشگاه معتبر و مشهور برخی استادان راهنما خودشان به جای دانشجو پایان‌نامه می‌نویسند و بابتش از دانشجو پول می‌گیرند. در واقع دانشجو بدون هیچ زحمتی و صرفا در ازای پرداخت مبلغی صاحب یک پایان نامه حاضر و آماده می شود که صفر تا صدش را استاد انجام داده است. جالب است که این کار چندان مخفیانه هم نیست. در واقع نظارتی اعمال نمی‌شود و تهیه پایان نامه با این روش بسیار عادی است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آتقی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    62 8
    جعل تقلب دیگه تبدیل به یک روال شده در دانشگاهها
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      66 6
      و اگر تقلب نکنی و جعل نکنی عقب می مانی و نمره کم میگیری و فکر میکنند بیسوادی!!!! این از عجایب این دیار است که بیسوادان بر صدر و باسوادان در حاشیه اند...
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    82 23
    این موضوع که استادی پایان نامه بنویسه و پول بگیره در دانشگاههای دولتی بسیار نادر و غیرمعمول هست چرا موضوعی که استثنا و بسیار غیرمعمول هست رو جوری جار میزنی انگار متداول و روال هست خانم به اصطلاح پژوهشگر ؟!؟! اگر پژوهشگر هستی چطور نمیدونی اصل تعمیم مهمترین اصل پژوهش یعنی نتایج یک نمونه رو نمیشه به کل تعمیم داد؟ این حرفها بیشتر ظاهرا در ادامه داستان دنباله دار تخریب هیات علمی هست
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      23 23
      به عينه ديدم استادي در دانشگاه به عنوان پژوهشگر بدون اجرا اعداد را در نرم افزار آماري وارد ميكرد و گزارش پژوهشي ارائه داد و پول كلاني بابت آن دريافت كرد. وقتي به وي گوشزد كردم به تمسخر با من برخورد كرد.
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      26 45
      اتفاقا این امر در دانشگاه های دولتی بیشتره که سهمیه ای ها به ان دانشگاه ها میروند و توانایی علمی نوشتن پایان نامه را ندارند
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      24 40
      اتفاقا کسانی که در دانشگاه دولتی قبول میشوند با رانت امدند و میدند یک نفر برایشان پایان نامه بنویسه وگرنه کسی که دانشگاه غیر دولتی میره پارتی نداره و مجبوره خودش بنویسه
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      15 9
      مال من برعکس بود من دانشگاه غیر دولتی میرفتم استاد راهنما کوچکترین کمکی به من نکرد و خودم استاد راهنمای خودمم شده بودم
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    45 3
    به دلیل معیارهای غلط وزارت علوم برای ارتقا اساتید است
    • علی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      34 7
      به خاطر حقوق پایین اعضای هیات علمی دانشگاههاست. الان با حقوق یک استادیار تازه‌کار (مثلا در دانشگاه شریف) اگر در همان اطراف دانشگاه یک آپارتمان اجاره کنی، تقریبا تمام می‌شود!
  • ارشان IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    30 8
    سلام من خودم استاد راهنما یک نفر را معرفی کرد و اون ادم که خودش هم استاد دانشگاه ازاد نراق بود تمام کارهای پایان نامه را انجام داد و حتی نمره من را هم گفت و در سال 90 دو میلیون دادم.بنده هیچ کاری نکردم
  • . IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    34 6
    دانشگاه دولتی در شهرستانها اوضاع ناجور است ولی دانشگاههای بزرگ فکر نمیکنم.دختر خودم الان سه ساله روی یک موضوع کار میکنه هنوز تمام نشده استادها هم واقعا خوبند ولی امکانات ازمایشگاهی کمه و دانشجو خیلی اذیت میشه
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    68 8
    از سال ۹۸ به طرز چشمگیری جریان هایی سازمان یافته به صورت عامدانه تخریب وجهه اعضای هیات علمی دانشگاه ها رو دنبال میکنند... بنظر میرسد کاهش دستمزد اعضای هیات علمی در کنار نشر چنین اخبار زردی، هدفی جز سرخورده کردن این قشر و سوق دادن آن ها به مهاجرت اجباری و در نتیجه جایگزین شدن آن ها با برخی نیروهای متصل به گروه های خاص نداشته باشد...
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      20 41
      کدام هیئت علمی؟ اغلب اعضای هیئت های علمی رانتی هستند و سواد و شأن استادی ندارند. تقلیل مسئله به زردنویسی و اتهام زنی فقط عرصه را برای جولان بیسوادان و کاهش بیش از پیش کیفیت دانشگاه ها فراخ تر میکند!
  • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    18 22
    چقدر ساده ای شما . مورد داشتیم از طرف پول پایان نامه مقطع ارشد گرفتن بعد بهش گفتن فقط بیا جلسه دفاعیه و برو اساتید هماهنگ شده هستن و امضاها گرفته شده . نه پایان نامه ای در کار بوده نه دفاعیه ای فقط پول
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      33 6
      عزیز جان! نمیشود که به خاطر یک نفر به یک قشر تهمت زد. اگر اینطور باشد، من هم میتوانم بگویم مورد داشتیم دکتر باید چشم چپ رو عمل میکرد ولی چشم راست را عمل کرده، مورد داشتیم کارمند تا رشوه نگرفته وظیفه قانونی خودش را انجام نداده، مورد داشتیم وزیر کار خودش رو درست انجام نداده، مورد داشتیم ریس جمهور تفاوت کاغذ پاره با قانون مهم را نفهمیده، مورد داشتیم مغازه دار جنس گرون فروخته، مورد داشتیم دانشجو سر جلسه تقلب کرده. حالا شما میخوید همه کارمندان و شغل های آزاد و دانشجویان و وزیر و وکیل و ‌... را از کار برکنار کنیم و تهمت بزنیم چونکه مورد داشتیم که یک نفر یک کاری انجام داده؟
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      15 7
      سه تا از دوستانم دانشگاه آزاد...درس برای دفاع براشون وقت نذاشته بودن،از وقت دفاعم گذشت و براشون داشت ترم میخورد... بدون دفاع ،استاد بهشون ۲۰ داد. این اتفاقات بیشتر تو دانشگاه آزاد میفته هیچ نظارتی در مدرک دهیشون نیست. ضمن اینکه من میخوام بدونم فایده پایان نامه چیه واقعا؟! اخرش میره تو کتابخونه خاک میخوره
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    11 15
    ۸۰درصد اعضای هیئت علمی در سال‌های اخیر بااستفاده از رانت وزارتی وفاق حد اقل صلاحیت به عضویت هیئت علمی درآمده اند،که آزمایشی شغل‌های متفاوت،مدیریت درشرکتها وسازمانهای مختلف وعدم بازنشستگی واخذ امتیاز تأسیس موسسه اموزش عالی وسایر امتیازات خاص وانتغال فرزندان دانشجوی خود وقبول آنان دررشته های مورد نطر استفاده نمایند..تمها ده تا بیست درصد آنان به معنای واقعی شاغل تدریس هستند.مسیولان وزا رت علوم وبهداشت جملگی اعضا هیئت علمی هستند وحتی نمایندگان مجلس وسایرمدیران کشور نیز این شغل را انتخاب می‌کنند تااز این مزایا استفاده نمایند.همین مسائل باعث رونق فساد وتقلب ومدارک گرائی دردانشگاه ها وکل کشور شده است.
  • رضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    16 7
    این پدیده از مناظر مختلف قابل بررسیه! چندین عامل موثر داره! کیفیت نازل اساتید جدیدالورود! حقوق پایین اساتید! ارزیابی غلط وزارت علوم و دانشگاه آزاد از عملکرد اعضای هیئت علمی ! تحت فشار گذاشتن دانشجویان برای انجام پایان نامه های بی سر و ته و بی سرانجام! فشار به دانشجویان دکتری برای چاپ مقاله در ژورنال های معتبر که با عث اتلاف وقت و هزینه و انرژی میشه و قس علی هذا..... ضمن اینکه چرخه اقتصادی این کار کمک میکنه به اساتید کم درآمد و دانشجویان دکتری که شغلی ندارن و نیاز مالی ایشان بسیار است
  • فاطمه IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    20 10
    سلام ما در دانشگاه بیرجند بودیم التماس میکنند بیا دفاع کن کاری به هیچ نداریم. قبلنها پول میگرفتن الان فقط التماس میکنند دفاع کنند تا امتیاز و پول استاد راهنمایی را بگیرن. چون کسی نمیره آنجا و دانشجو ندارن. فاتحه علم و دانشگاه خوانده شده... خیلی دیر به فکر افتادین اگر افتاده باشید هنوز
  • ابراهیم دامنگیر IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    32 4
    من بسیار متعجبم که خانم کاظمی جرم مشهود آن عصو هيئت علمی که از دانشجویش مزد می‌گیرد و پایان نامه می‌نویسد متوجه شده، و به جای ایجاد شبهه نسبت به جامعه دانشگاهی مستقیما به مقامات همان دانشگاه مراجعه و مسئله را طرح نکرده اند. اعضای هییت علمی مصون از خطا نیستند اما این مورد اتهام بزرگی است..نمیدانم ایشان خودشان دانشگاهی هستند؟
  • باران IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    7 13
    سطح توقع اساتیدماازپایان نامه۱۰۰ برابر سطح اموزششان است
  • سعید IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    10 12
    استاد راهنمایی که به من معرفی کردند اصلا در طول پایان نامه هیچ راهنمایی به من ارائه نداد و حتی به زور پاسخ سلام ارسال می کنند اصلا من تعجبم میاد چطور ایشون شدند عضو هیئت علمی واقعا هیچ نظارتی بر فعالیت اساتید نیست بعدش پایان نامه ها بیشتر سعی می کنند از لحاظ نگارشی و طبق دستور العمل دانشگاه صفحه آرایی بشه و محتوای علمی خیلی بررسی نمیشه مخصوصا وقتی پایان نامه ها باید صد صفحه به بالا باشه واقعا داور هم حوصله خوندنش ندارن من شنیدم پایان نامه ها در کشورهایی مثل ژاپن نهایتش سی صفحه هست
  • یوسف IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    16 10
    اصلا گیریم که خود دانشجو هم پایان نامه بنویسه چه فایده ای داره؟ اینهمه پایان نامه نوشته میشه هرساله به چه دردی خوردن؟مگه همین چند وقت پیش نبود یکی از دانشگاه های کشور چندین تن پایان نامه رو فروخته بودن ضایعاتی ها؟؟ چرا؟ چون اهمیتی نداره پایان نامه چی باشه تهش بایگانی شدنه. دانشجو هم میگه برا چیزی که تهش بایگانی شدنه چرا الکی وقت صرف کنم یه پولی میدم میدم دنبال زندگیم
  • پوریا IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    22 2
    والا من که دانشجوی دانشگاه خوارزمی ام سر پایان نامه ارشدم دهنم سرویس شده از گیر دادنای استاد راهنما
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    14 4
    بیخود نیست وضع مملکت اینه
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 14
    بهتره برین دانشگاه علامه طباطبایی،ببینین چقدر پایانه نامه جعل میشه،🤣🤣🤣😂😂
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    18 6
    به این بهانه که یک نفر در یک دانشگاه کار اشتباهی انجام داده که نمیتوان یک قشر را متهم کرد.انصافا الان خبرنگاران تیتر صحیح و صادقانه مینویسند و مطلب طوری تغییر نمیدهند که به هدف خودشان برسند؟ الان پزشکانی نیستند که تشخیص اشتباه میدهند و مال و جان مردم را تلف میکنند؟ کارمندانی نیستند که تا رشوه نگیرند به وظیفه قانونی خود عمل نمیکنند؟ همه وزرا و دولت مردان کار خود را درست انجام داده اند؟ مگر میشود به خاطر یک اقلیت، زحمتهای یک قشر را زیر سوال برد؟ اینکه عامدانه این حرفها را میزنید ناراحت کننده است:" در یک دانشگاه معتبر و مشهور برخی استادان راهنما خودشان به جای دانشجو پایان‌نامه می‌نویسند..." در کدام دانشگاه؟ این دانشگاه چند استاد دارد؟ از این بین چند نفر این کار را کرده اند؟. اگر اینطور است من هم مینویسم برخی پژوهشگران در برخی موسسات خبری روابط نامشروع دارند!! اگر مخالفید دلیل بیاورید!
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    3 12
    اینکه استاد راهنما و استادای دیگه میتونند بنویسند خودش و خانوادش دارند ملیاردی پول در میارن .. چون بازار دانشجو دستشونه
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    5 8
    اگه نظارت بشه جدی بساطشون جمع میشه .... مثل دست فروشای لب خیلبان هستند شهرداری جمعشون میکنه . کسی نیست اینا رو جمع کنه .اساتیدیکه باعث بیسوادی رواج میدن .۸
  • 007003 IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    5 6
    خبر جدیدی نیست! خیلی وقته اینجوریاست ☺
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    6 15
    من که مطمئن هستم این تهمت و افترا به اساتید معظم دانشگاه هست این بزرگواران حال خوندن پایان نامه ندارند بیایند بنویسند دو تا پایان نامه دفاع کردم دریغ از خواندن از طرف اساتید راهنما کل کار را خودم کردم مقاله هایم به اسم بزرگوارن چاپ شد
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 11
    این افراد می‌آیند در دولت فخیمه می‌شوند وزیر و جراح اقتصاد و .....دست آخر گند میزنند و کلی هم ادعا دارند ....
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    10 5
    الان خیلی ها شدند پایان نامه نویس برای دکتری و فوق لیسانس و این مورد در دانشگاه دولتی هم فراوان هست و در ازاد هم فرقی نداره مهم این است که استادان راهنما نظارت ندارند استاد من نظارت زیادی داشت هرکس با او رساله داشت نمی توانست تقلب کند چون دایما در جریان کار بود نامبرده هیات علمی دانشگاه ازاد هم بود ولی دقیق بود
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    15 3
    خانم کاظمی شما موظف هستی با سند و مدر ک گفته های خود را ثابت کنید.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    15 5
    این خانم مثل همه خیلی کلی حرف می زنند و هیچ نشانه درستی هم نمی دهند.