۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۳

محمدرضا ویژه

نفس ارائه پیشنهادات از سوی دولت به مجلس به منظور اصلاح​آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در قالب یک توصیه، امری عجیب و بی​سابقه بوده که برای اولین بار صورت گرفته است. به عبارت بهتر تاکنون سابقه نداشته که دولت در قالب پیشنهاداتی از مجلس بخواهد تا در راستای رفع مشکلات موجود، آیین​نامه داخلی خود را اصلاح کند.

این توصیه​ها چون در قالب لایحه نیست و صرفا جنبه ارشادی دارد، الزامی را برای مجلس به ارمغان نخواهد آورد. به عبارت دیگر مجلس مکلف نیست که پیشنهادات دولت را اجرا کند و در مورد آن تصمیم گیری نماید.

وجود جنبه ارشادی و توصیه​ای در نظرات دولت مساله​ای مشهود است و دلیلی وجود ندارد که مجلس و نمایندگان مجلس نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان دهند. این نظرات در گذشته بارها بین قوا رد و بدل شده اما این بار دولت این پیشنهادات و مذاکراتی که باید به صورت غیر رسمی در میان دو قوه رد و بدل می​شد را رسانه​ای کرده است.

دولت اگر می​خواهد لایحه​ای را تقدیم مجلس بکند باید در حوزه وظایف اجرایی دولت باشد. زیرا دولت در این حوزه از تخصص بیشتری برخوردار است. بنابراین دولت می​تواند در این حوزه اظهار نظر کند اما در سایر حوزه​ها مجاز به اظهار نظر نیست. به عبارت دیگر اگر در این زمینه منع قانونی وجود ندارد، لازم نیست که دولت در کار قوای دیگر دخالت کند.

البته لازم به ذکر است که این توصیه نامه دولت به مجلس الزامی ایجاد نمی​کند. بنابراین اصل تفکیک قوا نقض نمی​شود. اما برخی از موارد این پیشنهادات درست نیست. کما اینکه در قسمتی از پیشنهادات مطرح شده که باید بعد از کلمه «کمیسیون​ها» عبارت «راسا» یا «با تقاضای حداقل 10 نفر از نمایندگان» اضافه شود. اگر قانونگذار این هدف را داشت، این قید را فراموش نمی​کرد!

فارغ از نقاط ضعف این توصیه نامه​، برتری​های نسبی​ای هم در آن وجود دارد. به گونه​ای که در مورد فرصت محدود دولتمردان برای پاسخگویی به مجلس، انتقاداتی مطرح شده است. زیرا دولت امکان پاسخگویی مناسب ندارد و اصلاح این روند ضروری به نظر می​رسد .

*استادیار حقوق دانشگاه علامه طباطبایی

کد خبر 166606

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین