تهران امروز نوشت:

اشکال‌تراشی‌های برخی ازمسئولان دولتی از مدیریت شهری به جایی رسیده است که به گفته بسیاری ازکارشناسان شهری حتی منطق ایرادات هم از بین رفته است. نمونه این ایرادات اظهارات خلق‌الساعه یک مسئول دولتی نسبت به پروژه‌های شهری است.

مجتبی شفیعی به تازگی در یکی از گفت‌و‌گوهای خود خبر از احتمال برچیده شدن تونل توحید در دوره مدیریت شهری بعدی در خصوص اشکالات وارده به این سازه بزرگ بتنی می دهد و می‌گوید: «شیب ورودی و خروجی به تونل توحید فوق‌العاده زیاد است. این تونل کنار دو تونل مترو احداث شده و رمپ‌های دسترسی به تونل به همین علت دارای شیب تند است و تصادفات زیادی را تا کنون رقم زده است.»

او در شرایطی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که به عنوان دبیر شورای عالی ترافیک، آشنا به مسائل حمل‌ونقلی است ولی او به این مسئله اشاره نمی‌‌کند که مهم‌ترین دلیل بروز تصادفات داخل تونل توحید عدم رعایت سرعت مجاز تعیین شده در این تونل است. دبیر شورای عالی ترافیک همچنین در واکنش به خبر حذف دور برگردان‌های بزرگراه چمران هم می‌گوید: «شهرداری تهران چندی قبل اعلام کرد که به خاطر وقوع تصادفات، اقدام به حذف دوربرگردان‌ها می‌کند. این در حالی است که اگر واقعا بحث جلوگیری از تصادفات و ایمن‌سازی است، کارهای بسیار مهم‌تری باید انجام دهیم. به طور مثال تونل توحید طبق آماری که به ما ارائه شده از حادثه‌خیزترین نقاط ترافیک شهر است.»

حذف دوربرگردان‌ها با نظارت پلیس راهور

اما سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در پاسخ به اظهارات غیرکارشناسی این مقام دولتی به روزنامه می‌گوید:«تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که رانندگانی که قصد ورود به داخل تونل‌ها و زیرگذرهای شهری را دارند باید به تمامی علائم و هشدارهای راهنمایی و رانندگی و ترافیکی توجه کنند اما در تهران اینگونه نیست و رانندگان کمترین توجه را به این علائم دارند، به گونه‌ای که وقتی وارد تونل می‌شوند به دلیل بی‌توجه بودن به علائم هشدار دهنده توانایی کنترل وسیله نقلیه خود را ندارند و تصادف می‌کنند.»

سردار رحیمی یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات خطرآفرین را در تونل توحید عدم رعایت سرعت مجاز داخل تونل می‌داند و توضیح می‌دهد:«در ابتدای ورودی تونل و همچنین به فواصل معین داخل تونل حداکثر سرعت 60 کیلومتر اعلام شده است.اما متاسفانه اغلب رانندگان بدون توجه به این هشدارها با سرعت‌های بالاتری وارد تونل می‌شوند و در صورت مسدود بودن هر یک از لاین‌ها یا وجود ترافیک قدرت کنترل وسیله نقلیه خود را ندارند و باعث تصادف می‌شوند.»

سرهنگ وهاب زاده، رئیس اداره تصادفات راهنمایی و رانندگی راهور نیز با رد این ادعا که سازه بتنی تونل توحید و اشکلات هندسی آن باعث بروز تصادفات می‌شود، به می‌گوید: «مسیر تونل توحید به لحاظ هندسی هیچ‌گونه مشکلی ندارد و این تونل به لحاظ ایمنی استاندارد است.»

وهاب زاده با اشاره به اینکه حدف دوربرگردان‌ها توسط معاونت راهنمایی و رانندگی شهرداری تهران با نظارت و کارشناسی پلیس راهور انجام شده است، تاکید می‌کند:«عدم توجه رانندگان به تابلوهای هشدار دهنده و از همه مهم‌تر عدم رعایت سرعت مطمئنه در داخل تونل مهم‌ترین عامل تصادفات داخل تونل توحید است.» شهرام جباری زادگان، کارشناس برنامه‌ریزی شهری نیز تنها دلیل برخی از تصادفات در دهانه وردوی تونل توحید را وجود برخی دوربرگردان‌ها در بزرگراه چمران می‌داند و می‌گوید:«اگر پلیس راهنمایی و رانندگی آمار تصادفات مرگبار ناشی از وجود دوربرگردان‌های تهران را منتشر می‌کرد، مردم متوجه خواهند شد این دوربرگردان‌ها در طول حیات چند ساله خود جان چه تعداد از هموطنان را گرفته و چه تعداد از آنها را مجروح و معلول کرده است.

همچنین کارشناسان حمل‌ونقل ترافیک نیز اعتقاد دارند تصادفاتی که داخل تونل توحید اتفاق می‌افتد به هیچ وجه ربطی به این سازه بتونی ندارد بلکه عدم رعایت قوانین رانندگی داخل تونل و از همه مهم‌تر عدم توجه شهروندان به فرهنگ ترافیک است. یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات مرگبار در تونل توحید عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی‌ای است که در ابتدای تونل به وسیله تابلوهای هشدار دهنده به شهروندان اطلاع رسانی می‌شود.همایون فتاحی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید:«به رغم تمامی هشدارهایی که در ابتدای ورودی تونل توحید در خصوص سرعت مجاز داخل تونل و اطلاع رسانی در خصوص هدلاین‌ها وجود دارد و نیز وجود تابلوهای کنترل کننده ترافیک داخل تونل توحید؛ اما برخی از شهروندان به این هشدارها بی‌توجه هستند.»

دوربرگردان‌ها، قارچ‌های سمی بزرگراه‌ها

دبیر شورای عالی ترافیک در حالی نسبت به خبر برچیده شدن دوربرگردان‌های بزرگراه‌های شهر تهران واکنش نشان می‌دهد که قرار بود دوربرگردان‌ها از افتخارات مدیریت شهری در گذشته محسوب شود.

سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص حذف دوربرگردان‌ها در بزرگراه‌های تهران به می‌گوید:«دوربرگردان‌ها ایمنی بزرگراه‌ها را به شدت کاهش داده و باعث افزایش تصادفات رانندگی شده است.»معاون شهردار تهران با اعلام خبر حذف دوربرگردان‌ها در بزرگراه‌های شهر می‌افزاید:«با انجام مطالعات کارشناسی به تدریج دوربرگردان‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین موانع ایمنی بزرگراه‌ها حذف خواهد شد.»

به اعتقاد کارشناسان ایجاد دوربرگردان‌ها در بزرگراه‌ها یک تسلسل باطل بود که ایمنی سفر را در طول چند سال اخیر کاهش داد. در واقع ابتکار دوربرگردان‌ها یک معادله باخت- باخت را رقم زد که شهروندان تهرانی بازنده اصلی آن بودند. شهرام جباری زادگان کارشناس برنامه‌ریزی شهری نیز با اشاره به اثرات مخرب ایجاد دوربرگردان‌ها در بزرگراه‌های تهران به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «اختراع دوربرگردان‌ها در بزرگراه‌ها نه تنها توجیه کارشناسی نداشت بلکه اثرات مخربی برجای گذاشت. چراکه امروزه دوربرگردان‌ها به یکی از حادثه‌خیز‌ترین نقاط ترافیکی تهران تبدیل شده است که به عنوان نمونه می‌توان به دوربرگردان جاده مخصوص کرج- شهرک گل‌ها اشاره کرد.»

از سوی دیگر زمانی که برخی از اساتید خارجی در آذرماه سال گذشته برای حضور در نهمین کنفرانس بین‌المللی ترافیک به تهران آمده بودند،پدیده دوربرگردان آن هم در بزرگراه‌های تهران برایشان تعجب آور بود.به گونه‌ای که توضیحات برخی از مهندسان و کارشناسان حمل‌ونقل و ترافیک نتوانست آنها را نسبت به چرایی چنین اقدامی توجیه کند.

47301

کد خبر 166680

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    با حساب اقای شفیعی بعد از تونل توحید باید جاده های کشور را هم بعلت تلفات بالا بست.احسنت به این منطق.این سیاست بازی ها به ضرر مردم است.
  • بدون نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    یعنی چی ، یک شخص ممکنه یه مسیر رو اشتباهی بره ، از کجا باید دور بزنه ، آخر بزرگراه!!!
  • فرشاد IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    همت غرب نزديك شهرك نمونه يكي از همين دور برگردانهاي خطرناك است آقاي قاليباف كه خود را مسئول ايمني مردم ميداند چند ماه پيش زيرگذرهاي آن را افتتاح نموده است. افتتحاحي كه هنوز تكميل نشده است .جان انسانها ارزش بالايي دارد. كاري كه ميشود يك هفته اي به اتمام رساند چند ماه است كه ادامه دارد.
  • بدون نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    از دولتی که بر خلاف تجربه جهانی و نظر کارشناسان داخلی تغییر ساعت در تابستان را موجب افزایش مصرف انرژی می داند چه توقعی دارید؟ جالب اینجاست وزیر نیروی وقت می گوید به ما گفتند بگویید مصرف بالا می رود!!
  • بینام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    من تا حالا 4 بار خواستم ا ز این تونل توحید برم فرودگاه که دیدم درشو گل گرفتن
  • بدون نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    اين هم از افتخارات دوره مديريت قبلي تهران است.
  • افشار IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    تونل توحید یکی از بهترین پروژه هاست چرا باید برچیده شود هیچ وقت ترافیک سنگین نواب یادم نمیره ولی تونل توحید خیلی از معضلات رو حل کرد ، تصادفات نتیجه عدم قوانین راهنمایی رانندگیه و لجبازی و نداشتن گذشت نسبت به همدیگه ، تونل بیچاره مقصر نیست
  • لو لو IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    گر اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
  • محمد رضا IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    1 0
    طرح آسیب زدن به چهره و خدمات جناب آقای دکتر قالیباف مدتی است که شروع شده!!! سیاست جداً خیلی کثیف .
  • بدون نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    شورای عالی هم یک اسم دهن پر کن است برای اینکه از پول بیت المال حقوق بالایی به امثال ایشان بدهند وگرنه به خاطر ساختار پست های دولتی، هیچ کدام پاسخ گو نیستند و به قول شما فقط کارشان بهانه گرفتن از کسانی است که حداقل خدمتی به مردم کرده اند
  • بدون نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    مقام های دولتی بگویند که چرا بودجه مترو به شهرداری پرداخت نمیشود.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    فضای جلوی ورودی مترو بسیار باز است در حالی که خود تونل 3 لاین خودرو دارد و این مثل قیفی می ماند که خودروها وقتی به ته آن میرسند دچار مشکل می شوند. این مشکل "قیف" در تمام مکان هایی با دور برگردان و همینطور در جاهایی مثل بزرگراه چمران شمال در حوالی تقاطع با نیایش و یادگار، وجود دارد. دلیل ترافیک پارک وی هم همین است.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    یک "قیف" دیگر هم یادم آمد: زیر پل گیشا در بزرگراه چمران.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    "قیف" دیگر هم که در همه جا دیده میشود ورودی بزرگراه ها هستند که در ورودی بزرگراه ها با ورود دو خودرو پهلو به پهلو، به بزرگراهی که خود 4 خط ماشین دارد باعث میشود هر 500 متر یک قیف ایجاد شود.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    "قیف" دیگر هم که در همه جا دیده میشود ورودی بزرگراه ها هستند که در ورودی بزرگراه ها با ورود دو خودرو پهلو به پهلو، به بزرگراهی که خود 4 خط ماشین دارد باعث میشود هر 500 متر یک قیف ایجاد شود. با توجه به خلاف بودن سبقت در پیچ ورود به بزرگراه، پلیس باید تمام خودروهایی که در سمت چپ قرار دارند را جریمه کند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین