کمترین سهم تسهیلات بانکی 5 سال اخیر مازندران مربوط به حوزه گردشگری بود

استاندار مازندران با اشاره به سهم اندک گردشگری مازندران از تسهیلات بانکی، گفت: متاسفانه کمترین سهم تسهیلات بانکی 5 سال اخیر مازندران مربوط به حوزه گردشگری بود.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران،سید محمود حسینی‌پور روز یکشنبه در جلسه معارفه مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار کرد: از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مقایسه کردم ببینم سهم گردشگری مازندران از تسهیلات بانکی استان چقدر است؟ اولویت نخست اقتصادی استان را کشاورزی و اولویت دوم را گردشگری در نظر گرفتیم. طبیعتا باید سهم این دو حوزه از تسهیلات بانکی استان بیشتر باشد. اما در همبن پنج سالی که بررسی کردیم گردشگری مازندران کمترین سهم از اخذ تسهیلات بانکی را داشت.

وی افزود: در مدت یاد شده متاسفانه ۷۵درصد تسهیلات ما در بخش ساخت و ساز هزینه شد. حتی کشاورزی هم کمرنگ‌تر از بخش ساختمان دیده شد. ما در بخش‌های کشاورزی و گردشگری با توجه به پیشرفتی که سایر استان‌ها دارند اگر تلاش نکنیم رتبه و موقعیتی را که داریم راز دست خواهیم داد.

استاندار مازندران بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های پس از انقلاب برای کشاورزی مازندران گام‌های خوبی برداشته شد. اما همپای توسعه کشاورزی باید به صنعت گردشگری مازندران هم توجه می‌کردیم. وضعیت کنونی گردشگری مازندران با وجود ظرفیت و مواهبی که داریم نشان می‌دهد نقش مدیریتی ما در این حوزه نقص داشت. امروز اگر مازندران رتبه پانزدهم بیکاری کشور را دارد به این دلیل است که نتوانستیم از مواهب خدادایی استفاده کنیم.

نماینده عالی دولت با بیان این‌که برندسازی در حوزه خدمات و محصولات مرتبط با گردشگری مازندران یک ضرورت است، گفت: متاسفانه هنوز مازندران سهم مشخصی از اقتصاد سوغات ندارد. گرچه برنج مازندران در داخل و خارج برند است و می‌توان آن را به عنوان سوغات نام برد. اما به عنوان یکی از نیازهای سبد غذایی در دسته سوغات‌ها قرار نگرفت و در این زمینه برندسازی هم نشد.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی هم شرایط تقریبا مشابهی داریم. تولیدات فاخر هنرمندان صنایع دستی ما به کشورهای دیگر می‌رود. اما چقدر به آن‌ها توجه داریم؟

وی تصریح کرد: در حالی که چوب‌های مازندران به عنوان بار قاچاق در بازارهای تهران و سایر استان‌ها به صورت غیرقانونی فروخته می‌شود، اما هنرمند صنایع دستی ما که چشمداشتی جز تأمین مواد اولیه کارش ندارد چوب لازم برای تولید محصول را نمی‌تواند تأمین کند.

استاندار مازندران گفت: اداره کل میراث فرهنگی مازندران در واقع اداره کل تمدن است. هویت فردی و هویت اجتماعی در برنامه‌های این سازمان قابل جست‌وجوست. اما در حوزه میراث فرهنگی چند گام بزرگ باید برداشته شود و ما نیازمند یک بازتعریف از میراث فرهنگی هستیم.

وی افزود: اهمیت این حوزه به عنوان یکی از اهرم‌های اصلی توسعه استان برای من بسیار زیاد است. تا جایی که از ابتدای پذیرش مسئولیت استانداری تا کنون در جلسه تودیع و معارفه هیچ یک از مدیران دستگاه‌های اجرایی حضور نیافتم، اما امروز تصمیم گرفتم با توجه به اهمیت این حوزه در جلسه حضور یابم.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: تاثیر گردشگری بر افزایش اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی موجب شده تا نگرش کشورها به مرزها تغییر کند. امروز گردشگری به عنوان یکی از مؤلفه‌های دیپلماسی در برخی کشورها استفاده می‌شود. پس از خودرو، ساختمان و غذایی چهارمین صنعت برتر جهان گردشگری است و حتی بیش از خودروسازی و کشاورزی تولید ناخالص داخلی دارد. حال باید دید مازندران ما با انبوهی از ظرفیت‌ها از این فرصت مهم اقتصادی چه بهره‌ای می‌برد؟

مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین الملل میراث فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره به آغاز نهضت تفاهمنامه نویسی گفت: تاکنون ۱۰ تفاهمنامه بین میراث و دستگاه های مختلف منعقد شده است.

علی طلوعی با اشاره به کارکرد اجتماعی و فرهنگی این وزارتخانه افزود: برای بهبود فعالیت در این وزارتخانه ۲۰ کلان مسئله پیش بینی شده است.

وی با اشاره به طراحی مسیر سه ساله شجاعت و مردمی بودن را از جمله ویژگی‌های یک مدیر برشمرد و گفت: مدیر جهادی و اجتهادی باید در حوزه کاری اشراف داشته باشد. مشاور وزیر میراث فرهنگی اقتدار مدیریتی را از دیگر ویژگی‌های یک مدیر بیان کرد و گفت: مدیر میراث اجازه دخالت را در حوزه تصمیم گیری های مرتبط با این وزاتخانه و دستگاه نمی‌دهد.

طلوعی با تاکید براین که هرگونه مسئله اکتشاف، حفاری، اقدام، استخراج و غیره باید طبق ضوابط میراث فرهنگی و زیر نظر کارشناسان میراث صورت گیرد، گفت: مدیران میراث فرهنگی باید جلوی صاحبان قدرت و ثروت بایستند.

مدیرکل دفتر حوزه وزارتی میراث فرهنگی با اشاره به آغاز نهضت تفاهمنامه نویسی در میراث فرهنگی از عقد تفاهمنامه با ۱۰ دستگاه مرتبط خبر داد و گفت: افق روشنی برای میراث فرهنگی ترسیم و تدوین شده است.

در این مراسم با قدردانی از زحمات چندین ماهه مهدی ایزدی در دوران سرپرستی، صادق برزگر به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران منصوب و معرفی شد. برزگر متولد سال 1363 اهل سوادکوه مازندران و عضو هیئت ملی دانشگاه پیام نور استان گلستان است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1667319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =