۱۰۰ تراکنش به ارزش ۳۵ میلیون تومان در ماه دارید؟ حسابتان تجاریست!

مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره معیار حساب‌های تجاری، با واکنش کارشناسان روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این خبر جنجال‌برانگیز شد: چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشبد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کنید.

این تصمیم براساس مصوبه شورای پول و اعتبار است و بنا به گفته قائم مقام بانک مرکزی، ابتدا پیامکی برای افراد ارسال می‌شود که تراکنش‌هایی بالایی که دارد، حساب تجاری است و حساب تجاری نیازمند اخذ مالیات است.

اصغر ابوالحسنی عنوان کرده، چنانچه فرد مدعی شود که کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شده می‌تواند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مساله حل می‌شود.

او همچنین از ارسال پیامک حساب‌های تجاری و غیرتجاری به افراد از ابتدای مهرماه خبر داده و گفته، نه تنها شناسایی حساب‌های تجاری خللی در فعالیت افراد ایجاد نمی‌کند و برای حساب‌های تجاری موارد مشوقی هم در نظر گرفته شده است.

پس از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از سوی دولت که منجر به ساماندهی ۱۹ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان با هدف جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی شد، موضوع تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری به عنوان تکمیل‌کننده این زنجیره مطرح شد که هفته گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در حال حاضر ۲۲۰ هزار حساب تجاری شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید:

شرایط دریافت کارتخوان تغییر کرد/ چه کسانی واجد شرایطند؟

انتقاد تند همتی از تصویب طرح صیانت ، «طبقاتی سازی اینترنت و محدودسازی حداکثری‌اش»

اما این مصوبه شورای پول و اعتبار با واکنش بسیاری از کارشناسان روبه‌رو شده است. سیامک قاسمی، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: گفتند حساب‌های بانکی با گردش بالای ۳۵ میلیون تومان در ماه، تجاری محسوب می‌شود و باید مالیات بدهند. یک خانواده در مناطق یک تا ۶ تهران با هزینه اجاره و حمل و نقل و خوراکی و رستوران و پوشاک و مدرسه و مابقی بیشتر از ۳۵ میلیون تومان هزینه دارد!

بهام صمدی، کارشناس اقتصادی نیز در یادداشتی نوشت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند. آفرین! فقط بعدا محل هزینه‌کرد ریال با ریال این مالیات‌ها را شفاف اعلام کنید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1672860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 29
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مراد IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    207 6
    با سلام .کسی نیست به این مسول بگه آخه ۳۵ میلیون مالیات باید بده ؟ دزدیهای میلیاردی رو ول کردین سراغ جیب مردم اومدین
  • TR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    12 76
    احسنت
  • محمد IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    140 8
    متاسفانه سیاست های جناب خاندوزی وزیر محترم اقتصاد و جناب منظور رییس سازمان امور مالیاتی جز تشویق مردم به مهاجرت نتیجه ای نداره ! این بزرگواران که به لطف دولت جناب آقای رییسی و بدون تجربه و دانش کافی به این سمت ها نائل شدن متاسفانه درک نمی کنن که سیاست های مالیاتی که مخصوص دوران توسعه یافتگی کشور ها می باشد را نمی توان در کشور های در حال توسعه پیاده سازی کرد ، آن هم با شدت بسیار بیشتر !!
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    143 4
    مسئولین واقعا نمی فهمند که وقتی فقط برنج تو این مملکت کیلویی حدودا 120 هزار تومنه و کرایه خونه 3، 4 میلیون نداریم با احتساب 35 میلیون تومن بعنوان حساب تجاری پس حداقل 70 درصد جمعیت این کشور حساب تجاری دارند! آخه تورم رو نگاه کنید بعد حرف بزنید!
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    74 2
    یا این موضوع هم داستان مسخره حجم موتور ماشین برای ملاک قرار گرفتن تفاوت مابین ماشین لوکس و عادی است که جدیدا و بنا به نیاز شده مبلغ یک میلیارد قیمت ماشین!!!
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    100 3
    شم پیشا یک سال ۱۰۰ میلیون به دوستی قرض دادی. دوستمون امثال طی سه ماه این ۱۰۰ میلیون را به شما بر می گردونه. اونوقت اون نابغه ای که این طرح را پیشنهاد داده می خواد این حساب را تجاری اعلام کنه؟ فکرشو بکنید ملت باید برای توضیح چنین مساله ای ساده ای کلی وقت و انرژی بزارن تشریف ببرن اداره دارایی برای توضیحات. به جای اینکه دست کنید تو جیب مردم کنید شرایط کسب و کار و درآمد زایی حلال را شفاف کنید تا از کنار رشد اقتصادی درآمد دولت هم افزایش پیدا بکنه
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    34 3
    عجب
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    96 2
    به نظر می رسد این آش خیلی شور است. خوب یعنی اگر بطور متوسط کسی مثلا در روزهای کاری دو سه غرفه یک میدان تره بار و یک داروخانه و یک بقالی برود تاجر است و مشمول مالیات!! آقای مالیات! به جای این کارها و یا اینکه بنده امروز از مشهدی حسن 3 تا لواش خریدم یا از مشهدی جعفر یک سنگگ فکری به حال فرارها و ارفاقهای رانتی مالیاتی که با یک تلفن میلیاردها جابجا می کنند بکنید. مردم عادی بیش از آن در فشار هستند که به این چیزهایشان هم گیر دهید. فکری به حال سیستم داشتن شرکتهای خصولتی بکنید که این همه سرمایه حیف و میل نشود...
  • مسعود.ج IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    98 2
    سلام بر کره شمالی !!!
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    106 4
    ما یک خانواده متوسط 4 نفره در ماه هزینه هامون گاهی بیش از 35 میلیون هست.... واقعا مسئولینی که سرکار هستند خودشان را زده اند به آن راه یا واقعا در آن راه هستند؟ یک ایرانی چندبار باید مالیات بدهد؟ اول مالیات بر درآمد..بعد مالیات بر ارزش افزوده.. مالیات بر تراکنش..مالیات بر دارایی هایی مثل خانه.. ماشین و سکه و طلا...آخر سرهم مالیات بر ارث...اما در مقابل چه خدماتی دریافت می کنند؟
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    82 1
    این چه قانون های من درآوردی است خیلی از خانواده های این مبِلغ را در شهر های بزرگ خرج می کنند رانت ها و آقازاده ها رابگیرید و درآمد های نجومی را شفاف کنید
  • اسحاق نیوتن IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    وقتی از من کارمند هنوز حقوقم واریز نشده مالیات میگیرند، باید هم این شرایط سخت و برای بقیه در نظر بگیرند. 100 واریزی در ماه بدیهی هست که حساب تجاری هست. اتفاقا به نظرم تصمیم درستی هست.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    86 4
    یعنی اگه روزی یک نان و یک کیلو سیب زمینی و یک شیر و یک اسنپ سوار بشیم تاجر حساب خواهیم شد؟
  • شاغلام IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    26 30
    خوب کسخول کسی که 35 تومن فقط اجاره کاراشو میده کارمنده ؟