دچار مفروضات اشتباه در مذاکرات شدیم/ برجام ارتباطی با مسائل پادمانی ندارد

یک کارشناس سیاست خارجی در گفتگویی در کلاب هاوس خبرآنلاین با اشاره به نقایص موجود در مفروضات اشتباه در حوزه کلان و استراتژیک و حوزه تاکتیکی در سیاست خارجی گفت: ایران می توانست ضمن رسیدن به توافق بر سر موضوعات مرتبط با برجام مسائل پادمانی را نیز بدون سر و صدا و هیاهو در قالب همکاری ها با آژانس حل و فصل کند.

ابوالفضل خدائی: روز دوشنبه ۲۱ شهریورماه بیست و یکم شهریورماه کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع "آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام؛ امیدها و تردیدها" برگزار شد. در این نشست مجازی کارشناسانی چون، دیاکو حسینی، قاسم محبعلی، فرهاد کلینی، سهیل جمشیدپور، امیرپسنده پور، هادی اعلمی فریمان، روح الله جمعه ای به بحث و تبادل نظر در خصوص آینده توافق هسته ای پرداختند.

دیاکو حسینی در این نشست گفت: بخش عمده حوزه سیاستگذاری مربوط به مفروضات است. اگر در مسائل گوناگون و حوزه های متفاوت مفروضات درستی داشته باشیم در نتیجه اهداف درستی نیز خواهیم داشت و در نهایت روش های درست نیز اتخاذ خواهد شد. اما در صورت انتخاب مفروضات نادرست، اهداف نیز اشتباه خواهند بود و در نتیجه روش ها نیز اشتباه خواهد بود. مفروضات اشتباه نقش بسزایی در رویدادهای اخیر در خصوص مذاکرات وین داشته است. در حوزه استراتژیک و تاکتیکی مفروضات اشتباهی را داشتیم و در نتیجه اهداف و روش های اشتباه را در پیش گرفتیم. به لحاظ استراتژیک وقتی این درک وجود داشته باشد که طرف آمریکایی یعنی دولت بایدن نیاز به توافق دارد و در هر شرایطی آماده آن خواهد بود دقیقا یک مفروض اشتباه است که از یک شناخت پیشینی ریشه می گیرد.

دچار مفروضات اشتباه در مذاکرات شدیم/ برجام ارتباطی با مسائل پادمانی ندارد

بیشتر بخوانید:

تحریم‌ها طبقه متوسط را نابود کرد

وظیفه مدیرکل آژانس روشنگری است، نه دامن زدن به تبلیغات

لزومی ندارد که دولت نگران مطالبات تحقق نیافته در مذاکرات باشد

وی افزود: مفروض اشتباه دیگر این بود که غرب پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین به ایران نیاز بیشتری خواهد داشت و در این حالت آماده است تا امتیازات مورد نظر را به ایران اعطا کند و همچنین انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.

حسینی با اشاره به اینکه در حوزه تاکتیکی نیز ایران دچار این اشتباهات شد گفت: برای مثال این مفهوم به وجود آمد که ایران می تواند آمریکا را مجاب به لغو تحریم های سپاه پاسداران کند. در خصوص مسائل آژانس و پادمانی نیز به همین گونه است که انتظار می رفت با توجه به نزدیک بودن زمستان سخت و جنگ اوکراین غرب با ایران کنار بیاید.

وی تصریح کرد: قطعا در این مسیر طرف های اروپایی و آمریکایی نیز اشتباهاتی داشته اند اما این وظیفه ایران نیست که این اشتباهات را یادآوری کند. چرا که این وظیفه کارشناسان و سیاستمداران اروپایی است که رهبران خود را متوجه خطاها کنند. ما باید به طرف ایرانی اشتباهات را یادآوری کنیم. ایران موضوعی را برای حل و فصل در پایان مذاکرات مطرح کرده است زبان حقوقی آن در این حوزه کوتاه است. نظر ایران در این حیطه براساس یک بافت سیاسی در موضوعی چون خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای و تلاش های رژیم صهیونیستی برای نابودی توافق شکل گرفته است. اما نکته اینجاست که درخواست ایران استدلال سیاسی دارد اما به لحاظ حقوقی خریدار ندارد. از طرفی وقتی که می دانیم طرف مقابل آماده "بازی شماتت" است نباید موضوعی را برای مرحله آخر نگه داریم که در آن به لحاظ حقوقی زبان ایران کوتاه است. این یک اشتباه تاکتیکی بوده که از یک فرض اشتباه نیز گرفته شده است در نتیجه به جایی نخواهد رسید.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه ایران همواره از مفروضات اشتباه در حوزه کلان و استراتژیک موضوع و حوزه تاکتیکی ضربه خورده است گفت: این مساله نشان دهنده آن است که مسئولان مذاکرات ظاهرا شناخت جامعه و کافی از محیط عملیاتی مذاکرات و همچنین فضای سیاسی بین المللی ندارند و یا اینکه گرفتار مفروضات اشتباه شده اند. اگر حتی زمستان سخت و کمبود انرژی نیز مطرح باشد وقتی طرف اروپایی چنین مواضعی را از سوی ایران می بیند قطعا در برابر امتیاز دادن مقاومت خواهد کرد. نتیجه چنین سیاست هایی نیز کاملا مشخص است که امروز مذاکرات فرسایشی شده و هزینه های سنگین ملی بابت به نتیجه نرسیدن آن متحمل می شویم. بنابراین نیاز است که این مفروضات مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار گیرند در غیر اینصورت مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و فرصت ها یکی پس از دیگری از بین خواهند رفت و در نهایت مذاکرات به اهرم فشار علیه ایران تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برجام هیچ ارتباط مستقیمی با مسائل پادمانی ندارد گفت: ایران می توانست ضمن رسیدن به توافق بر سر موضوعات مرتبط با برجام مسائل پادمانی را نیز بدون سر و صدا و هیاهو در قالب همکاری ها با آژانس حل و فصل کند.

وی اضافه کرد: همانطور که اشاره کردم و باز هم تاکید می کنم مشکل ما مفروضات اشتباه است و تنها مربوط به دولت فعلی نیست. افرادی همواره بوده اند که درک ایده آلیستی از فضای بین المللی داشتند و یا دسته ای دیگر که معتقد بودند حل و فصل مسائل به صرف گفتگو امکان پذیر است. نمی توان روابط بین ملت ها را بر پایه عدالت، انصاف، مرام و یا مسائل دیگر تلقی کرد. ما مجبور هستیم تا بدترین مفروضات و سناریوها را در نظر بگیریم؛ مساله ای که طرف مقابل نیز به آن پایبند است و بر مبنای آن رفتار می کنند.

وی در پایان گفت: در موضوع آژانس و مسائل مربوط به اورانیوم دیدیم که چه هیاهویی از سوی غربی ها انجام شد؛ چرا که آنها به حسن نیت ایران شک دارند. در طرف مقابل ایران نیز باید چنین فرض هایی می داشت و از مدت ها قبل آن را در نظر می گرفت. ما باید به این مساله واقف باشیم که طرف های غربی به دلیل الزام حقوقی به توافق پایبند نخواهند بود و هر کاری برای جلوگیری از منتفع شدن ایران از مزایای توافق انجام خواهند داد. صحبت بنده این است که نباید روابط را بر اساس هنجارها، ارزش های اخلاقی و غیره با کشورها قرار دهیم. مبنای ما باید بر اساس بدبینی نسبت به طرف مقابل باشد؛ همانطور که دیگران نسبت به ما چنین نگاهی دارند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1674356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    29 23
    قواعد سیاست بین الملل در حد کتاب و سخنرانی شیک و برای دانشجو جماعت خوبه ولی در اصل فرصت طلبی و باج گیری در جهان حاکمه یه نگاه به دور و بر تون بندازید متوجه میشید اوندرسهائی که به شما دادند و میدهند را خودشان اجرا نمی کنند زبان جنگ، زبان تحریم، زبان تحمیل، تجاوز، ضبط دارائی، ترور، .... اخرین حرکتی که را که سازمان ملل زده ولی از کشور قدرتمند مجبور به اجرای ان شدند رو نام ببرید؟ چرا روسیه از اکراین بیرون نرفت؟ یا اسرائیل ان پی تی را نپذیرفت؟ یا عربستان در خصوص خاشقچی ککش هم نگزید؟ این حرفای شیک مجلسی در دنیای جدید محلی از اعراب نداره مجبور باشی می پذیری مجبور نباشی کار خودت رو انجام می دی. قبول دارم که اینا کاغذ پاره نیست به شرطی که طرف دستش زیر سنگ نباشه.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      40 5
      آخه ایران که در تامین نیاز گاز و برق و بنزین خودش هم مونده چطور میخواد مشکل انرژی و سرمای اروپا رو حل کنه؟ این دو میلیون ظرفیت تولید نفت مگه چقدر تاثیر داره؟ بن سلمان یا بن زاید یکم اراده کنند، این دو میلیون رو هم پوشش میدن. التماس تفکر.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      51 3
      میشه بفرمایید تاوان اشتباهات محاسباتی شما رو کی باید بده؟ بچه هاتون که دنبال مبارزه با استکبار و توسعه علم و دانش در آمریکا و کانادا هستند! خودتون هم که حقوق های مدیریتی بالا دارید. باز هم مردم بدبخت باید هزینه کنند.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    62 11
    برجام کاملا مرتبط با مسائل پادمانی است اصل و ریشه برجام مربوط به عضویت در ان پی تی میشود و با پذیرش عضویت باید مقررات و شرایطش را رعایت و عمل کنی .
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      11 17
      NpT فقط درمورد ایران اجرا می‌شود رژیم غاصب صهیونیستی حتی عضو نیست صدها کلاهک هسته‌ای دارد
  • ایرانی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    84 2
    دولت ونظام باید با جنگ ویا از طریق سیاسی مشکلات معیشت کار وشغل وآینده ایرانیان را حل کند این وضع غیر قابل قبول است به هر دو صورت الان در بازار جهانی تمام محصولات ونیازهای اساسی را ما با چند برابر قیمت جهانی وبا تشکیل رانت وزمینه فساد ودلال پروری میخریم وثروت خدادادی وتولیدات داخلی را همان دلالا ورانتخورها با تبانی با کمترین ارزش ممکن به خارجیا میفروشند وجیبهای خود را پر وپرتر میکنند واین ملت ایران است که از هر دو طرف زیان هنگفت دیده وهر روز سختی ومشقت را بیشتر احساس میکند این وضعیت شاید هدف بعضی باشه ومنتفع بشن اما باید یا از طریق سیاسی ویا حتی جنگ درست بشه نه مانند بیمار در کما بلاتکلیف .
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    آقای حسینی ناراحت نباش شریعتمداری قول داده تادوماه آینده دیگر احتیاجی به توافق نیست همه مسائل را خودش پای منقل درست می کند
  • های IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    29 8
    جناب آقای حسینی شما چمیگوید وقتی که توافق امضا شد مگر ایران می‌تواند مسائل پادمانی رامطرح کند همینک که درحال توافق هستیم باطرح شدن این خواسته همه طرفها اعلام کردند که توافق با این درخواست ایران نابود شده شما بعد میخواهید بایک آژانس نظارتی آنراحل وفصل کند ایران یابید ازاین خواسته چشم پوشی کند ویا تا وصول آن توافقی راامضا نکند پس بگوید تقاضایی مظاف بر۲۰۱۵نداشته باشیم که اگر حرف شما اینست لازم نبود اینهمه چانه زنی کنیم همان اول آمریکا اعلام کرده بود آمریکا حاظرست به توافق ۲۰۱۵ برگردد حرف وشعار بایدن هم در انتخابات همین بود ما میخواستیم آمریکا باید هزینه خروجش رابدهد حرف آخر مردم ایران اروپا وحتی آمریکا به این توافق نیازمنداست وسلام
  • مومن IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    28 7
    مشکلات را با از بین بردن اختلاص ها و استفاده از مدیران لایق باید از بین برد . تولیدات کشاورزی ارگانیک و سعی در تولیدات صنعتی کار آمد
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      20 4
      اگر اختلاص رو به اختلاس تغییر بدید با بقیه اش موافقم.
  • US ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    35 60
    جناب اصلا میدونین کلا چرا تحریم شدیم ؟؟؟ بخاطر دست نیافتن به ساخت بمب هسته ای خب اینکه در چند جا ابزار ونشانه های بمب هسته ای دیده شده و ما علتی برای اون نتونستیم بگیم مربوط به تحریمها نیست ؟؟؟ واقعا که بعضیها چطور خودشون رو توجیه میکنن ......
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    تیمی که ایران برای مذاکره فرستاد تیم ضعیف و ناتوانی بود و نتوانست حق و حقوق منطقی ایران و خواسته های منطقی طرف مقابل را براورده کند. اصلا مذاکره بلد نبودن
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    25 3
    که این مرغ وحشی ز بامی که برخاست مشکل نشیند
  • ترابیان IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    39 73
    صنعت هیچ کشوری قابل مذاکره و عقب گرد نیست که ما می خواهیم با برجام کذایی و بدن ضمانت اجرا آن را نابود کنیم
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    25 36
    باید هر چه سریعتر برجام را آتش زد و خیال همه را راحت کرد تا اینقدر هر روز با شل کن و سفت کن بازار بهم نریزه
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    شدید معلوم است که ایران کم آورده .
  • یک مستمری بگیر IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    70 85
    مسئله زمستان سرد را طوری وانمود کردید که انگار اروپا دست بسته در اختیار ایران قرار خواهد گرفت زهی خیال خام ! جناب مشاور ده بار زمستان سرد اروپا را توییت زد !! چه مشاور کوته فکری !!!
  • تقی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    این تیم مذاکره متاسفانه درک روشنی از تحولات جهان و سیاست و وضع ملت ایران ندارند میشد به یک توافق منطقی و دو سر برد رسید ولی این تیم کارایی لازم را ندارد
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    یه عده نانشان توی خون و بدبختی و فلاکت مردمه برای همین به اینجا رسیده ایم
    • امضای کری تضمین نيست IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      8 22
      نتیجه مذاکرات قبلی چه بود بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
  • اشنا IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    5 20
    موضوع پادمانی بسیارمهم است وبهانه ای برای اسراییل جهت جوسازی علیه ایران وبازدیدهای مکرراژانس وجاسوسی وترور دانشمندان مان بنابراین چیزی نبست که بسادگی وبی سروصداحل شودجایش همین جاهست
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    8 2
    تا مسائل پادمانی حل نشه تحریم ها لغو نمیشه. همونطور که سال 2015 بستنش دوباره بازش کردن.
  • آراز IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    4 3
    شماها که از اول دچار اشتباهید. مسائل پادمانی ایران را در معرض تحریم قرار داده ، اگر برجام نتواند مسائل پادمانی را حل کند یعنی پوسته‌ای خیالی بیش نیست
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    15 1
    یا بجنگید یا صلح کنید
  • نادر IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    2 3
    شما فکر میکنید آمریکا با ۵۶ شرکای خود یا زیر سلطه آمریکا که هستند دربرجام مشغله صلاح هسته ای امضا بشه وچیزیی برای گرو کشی نداشته باشیم به ما گوش میدهند جوابش نه گوش هم نمیکنند واینکه هر کسی رعیس جمهورآمریکا میشه اجازه داره کتاب قانون جدیدی اجازه داره بنویسه مشخصه جوابش خیرمیباشد وچرا همه کشورها دارند وفقط ایران نباید داشته باشه واینکه جنگ هیتلر به جایی رسید که بیست کیلومتر مانده بود پایتخت روسیه را بگیره ذاکر ایران هم که توان شلیک یک گلوله را نداشت میتوانست جلو آلمان که دنیا را فتح بکنه دوام میاورد پس اوکراین که خاک شوروی قبلی بود و داره پس میگیره جزا ایران باکو یا آذربایجان که خاکش بود پس نگیرهوموفقیت ایران به سه ماده بستگی داره ۱_ با تحویل گرفتن پولهای بلوکه شده آب دریا را شیرین کرده به هر قیمتی تمام بشه باید دستگاه را تهیه کرد و۲_تهیه ای شدن با تعهد پایبند به صلح و قبول کردن ۵۶ کشور طرفدار آمریکا مردم ایران دارای ژنی هستند که برایتعهدید آلرژی دارند وبدون صلاح هسته ای انگار تفنکتان را انداختید دوستانتان را بالا گرفتید و مهمترین مسعله دیگر مردم چیزیی برای فروش ندارند مدام خانه بالا
  • محسن IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    6 16
    هر مدل رفتار با غربی ها نتیجه ای ندارد و اونها دمبال ادامه فشار بر ایران هستن و فقط زبان زور میهمن که به زودی و پس از قوی شدن ایران سر به راه میشن
  • مهدی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    7 4
    آیا دولت قصد استفاده از مذاکرات برای انتخابات را مانند دولت قبل دارد؟ پس مذاکرات خیلی طولانی میشود، روحانی ۴ سال طول داد، رئیسی هم حتما ۴ سال طول میدهد
  • ح IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    5 6
    جناب حسینی گویا توجه ندارند که رئیس گروسی چه ربطی به اسراییل داره؟.اخه اسرائیل که هیچ نوع پادمانی رو قبول نکرده چکاره هست که نظره بده.؟گروسی چرا اصلا باید بخواهدنظراسرائیل رو جلب کنه.؟اگر گروسی فقط حرفه ای صحبت کنه مشگل بوجود نمیاد.گروسی مهره غرب هست.چون حرفهای اونا رو تکرار می‌کنه.
  • ناشناس IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    5 2
    اصلا مذاکراتیکه حق و حقوق قانونی ایران را به رسمیت نشناست برای چه هست مارفتیم جلو برای احقاق حق قانونی خودمان در تمام زمینه‌های هسته‌ای چه پادمانی باشد چه در مورد کارهای دیگه هسته‌ای ماباید به حق قانونی خودمان برسیم آنهم بصورت عمل واقعی حقیقی که بتواند نیازهای اساسی ایران را در زمینه پیشرفت ایران عزیزمان برطرف بکند .