۱۶ بیمار مبتلا به مالاریا در جنوب کرمان شناسایی شدند/افاغنه غیرمجاز عامل اصلی جا به جایی مالاریا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از شناسایی ۱۶ مورد مبتلا به مالاریا در جنوب کرمان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۴ نفر تبعه افغان و ۲ مورد ایرانی هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی‌اصغر خیرخواه با رد بکار بردن مالاریای بومی در جنوب کرمان گفت: بومی بودن مالاریا یعنی اینکه یک نفر ساکن منطقه بوده و به این بیماری مبتلا باشد و به فرد دیگری در همان منطقه انتقال بدهد در حالی در جنوب کرمان انتقال محلی نداشتیم و یک سرباز که در سراوان مبتلا شده بود بعد از مرخصی در جنوب استان کرمان دچار علائمی شده که با مراجعه به مراکز درمانی و انجام تست، ابتلای آن تایید گردید و تحت درمان قرار گرفته است.
وی از شناسایی سریع و به موقع مبتلایان به مالاریا در جنوب کرمان خبر داد و اظهار کرد: در حالی افراد مبتلا شده حامل یک انگل هستند لذا با نیش پشه انگل جابجا می‌شود که با تمهیدات پیش‌بینی شده از افزایش مبتلایان جلوگیری به عمل آمده است.
خیر خواه از لاورکشی در جنوب کرمان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه لاروکشی انجام شده اما باید مراقبت‌های لازم هم انجام شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ورود افاغنه غیر مجاز به جنوب کرمان را عامل اصلی جابجایی انگل مالاریا عنوان کرد و گفت: وقتی افاغنه از مرزها بدون هیچ گونه تست و مراقبت بهداشتی وارد کشور می‌شوند، انتقال انگل نیز دور از انتظار نیست و آمار مبتلایان نیز نشان دهنده این امر است.
وی با بیان هشدارهای پیشگیرانه به مردم افزود: با توجه به بارش‌ها در فصل پاییز، با مشاهده هر گونه تب و لرز افراد باید برای تست مالاریا به مراکز تعریف شده مراجعه کنند و از طرفی چون افاغنه وارد منطقه می‌شوند کادر بهداشت و درمان آموزش‌های لازم را به مردم می‌دهند.
خیرخواه گفت: توصیه می‌شود با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی رو به خوبی است و مردم به سمت برکه‌ها می‌روند، از اطراق کنار آب‌های راکد خودداری کنند تا در معرض گزش قرار نگیرند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1682428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =