وقتی نابغه بزرگ دنیای برنامه‌نویسی هم با کامپیوترش مشکل پیدا می‌کند!

زومیت نوشت: لینوس توروالدز، خالق لینوکس می‌گوید مشکل سخت‌افزاری سیستم‌ او که به‌طور ناگهانی اتفاق افتاده، روند توسعه‌ی نسخه‌ی جدید لینوکس را کند کرده است.

مشکلات سخت‌افزاری و سرعت پایین انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزار جدید، بسیاری از کاربران کامپیوترهای شخصی را آزار می‌دهد. بااین‌حال اگر توسعه‌دهنده‌ سیستم‌عاملی باشید که در اکثر بخش‌های سرورهای ابری، اندروید و اینترنت اشیاء استفاده می‌شود، مشکل شما ممکن است به مشکل بسیاری دیگر از کاربران تبدیل شود.

لینوس توروالدز، خالق لینوکس، یک‌شنبه‌ی این هفته به یکی از کاربران کرنل گفت کار روی نسخه‌ی جدید به‌روزرسانی لینوکس را روی یکی از لپ تاپ‌هایش به کندی پیش می‌برد چون منتظر است حافظه‌های DIMM جدید نوع ECC از راه برسند. ECC مخفف عبارت کد تصحیح خطا است. این حافظه‌ها برای جلوگیری از انواع خاصی از حملات هکری طراحی شده‌اند.

در ابتدا تصور می‌شد مشکل لینوس توروالدز برای توسعه‌ی نسخه‌ی جدید لینوکس به باگی در کرنل ارتباط داشته باشد، اما ظاهراً موضوع چیز دیگری است. خالق لینوکس می‌گوید حافظه‌ی DIMM لپ تاپش پس از ۲٫۵ سال به‌یک‌باره دچار مشکل شده و در طول این مدت بدون مشکل کار می‌کرده است. لینوس توروالدز می‌گوید حافظه‌ی جدید را سفارش داده و این حافظه اکنون در حال طی کردن مراحل پستی است.

در اوایل سال ۲۰۲۰ یعنی هنگام فرا رسیدن موج اول کرونا توروالدز اعلام کرد که پردازنده‌ی سیستمش را از Core i۹-۹۹۰۰K به پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای AMD Threadripper ۳۹۷۰X تغییر داده است. او گفت با این کار برای اولین بار در ۱۵ سال اخیر از سیستمی استفاده می‌کند که به پردازنده‌ی ساخت اینتل مجهز نیست. مهاجرت به پردازنده‌ی AMD باعث شد سرعت پیش‌برد پروژه‌های آزمایشی توروالدز سه برابر بیشتر شود.

بیشتر بخوانید:

توروالدز می‌گوید سیستمش کاملاً مبتنی‌بر ECC است، اما سیستمش را در جریان اولین محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بسته، یعنی در دورانی که هیچ حافظه‌ی ECC با قیمت منطقی دردسترس نبوده است: «و بعداً هرگز سراغ تهیه‌ی حافظه‌ی جدید نرفتم، تا این‌که مجبور شدم به روشی چالش‌برانگیز خطاها را تشخیص دهم.»

لینوس توروالدز سال گذشته به‌خاطر سیاست‌هایی که اینتل در قبال حافظه‌ی ECC دارد از این شرکت انتقاد کرد و گفت: «اینتل برای کل صنعت و همچنین کاربران، مضر است، چون سیاست‌هایی بد و گمراه‌کننده دررابطه‌با ECC دارد.» توروالدز مدتی پیش گفت که به‌لطف پروژه‌ی Asahi Linux، کار با یکی از مک بوک‌های مجهز به پردازنده‌ی M۱ را نیز شروع کرده است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1682514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =