یک مدیر حوزه آب :  از همین امروز آب تهران «تمام شده» محسوب می‌شود / متهم؛ تغییر فرهنگ قناعت به اسراف

 دیده‌بان ایران نوشت: مدیر گروه هیدرولوژی و توسعه منابع آب پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: در گذشته فرهنگ قناعت را در مصرف داشتیم اما متاسفانه در یک فرآیند زمانی کاملا تبدیل به فرهنگ اسراف شده است و متاسفانه فکر می‌کنیم این فرهنگ اسراف مدرنیت و مدنیت است.

باقر قرمز چشمه با تاکید بر اینکه نخستین کار برای داشتن وضعیت مناسب در مصرف آب فرهنگ سازی است، گفت: اگر به ۴۰ سال قبل باز گردیم به یاد می‌آوریم مصرف آب مسکونی حدود یک پنجم بوده است و یک آب انبار سه متر مکعبی برای مصرف یک هفته خانواده کافی بوده است اما مصرف بخش مسکونی شهر تهران روزانه ۳۲۰ لیتر است.

وی اشاره کرد: متاسفانه در طول سال‌ها، برای مصرف آب فرهنگ سازی نکرده‌ایم و هشدار به موقع نداده‌ایم و در این زمینه مسئولین باید پاسخگو باشند. بارها شاهد بوده‌ایم یک فرد با در دست گرفتن شیلنگ، سعی می‌کند حیاط خود را با فشار آب شستشو دهد در حالی که همین کار را می‌تواند با جارو انجام دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اذعان به وجود مشکل در همه بخش‌های مربوط به حوزه آب اظهار کرد: نخستین مسئله خشک بودن کشور است و در نتیجه کمبود آب نسبت به بقیه کشورها خیلی زیاد است. دومین مسئله، مشکل دار بودن مدیریت منابع آب است.

وی افزود: فرهنگ استفاده از منابع آب دارای مشکلات اساسی است و در طول ۵۰ سال گذشته فرهنگ استفاده از آب دگرگون شده است. در گذشته فرهنگ قناعت را در مصرف داشتیم اما متاسفانه در یک فرآیند زمانی کاملا تبدیل به فرهنگ اسراف شده است و متاسفانه فکر می‌کنیم این فرهنگ اسراف مدرنیت و مدنیت است. متاسفانه این فرهنگ اشتباه نه فقط در تهران بلکه در تمام کشور وجود دارد و دیده می‌شود.

مدیر گروه هیدرولوژی و توسعه منابع آب پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با ابراز نگرانی از وضعیت آب در تهران در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: واقعیت این است که از امروز تهران آب ندارد و اینکه گفته می‌شود ۱۰۰ روز فقط به پایان آب مانده، اشتباه است و از همین امروز آب تهران تمام شده محسوب می‌شود.

قرمز چشمه با رد این موضوع که ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در بخش کشاورزی حدود ۷۰ درصد آب مصرف می‌شود. نباید فراموش کرد آب کشاورزی با آب شرب متفاوت است و برای آب کشاورزی نیاز به تصفیه خاصی نداریم و آب‌های مورد استفاده ممکن است شوری و یا نیترات بالایی داشته باشند.

بیشتر بخوانید :

۲۲۰ ۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1686909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =