چگونه فرصت‌ها را در بازار سهام تشخیص دهیم؟

برای اینکه تشخیص دهیم چه سهامی را در چه زمانی معامله کنیم، لازم است دست‌کم بر یکی از شیوه‌های تحلیل بازار سهام مسلط باشیم.

در وب‌سایت آموزش مفید، علاوه بر دسترسی به این مقالات و طیف متنوعی از مقالات دیگر که تعدادشان به بیش از ۱۲۰۰ مقاله می‌رسد، امکان شرکت در کلاس‌های رایگانی که هر هفته به‌صورت آنلاین برای آموزش سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود، برای شما فراهم شده است.

لازمه شروع فعالیت در بازار سهام چیست؟

اولین گام برای شروع فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش انواع اوراق بهادار، دریافت کد ‌بورسی است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه برای هر شخص متقاضی، ‌کد بورسی منحصر به فرد صادر می‌کند. کد بورسی از ترکیب سه حرف و یک عدد پنج رقمی تشکیل می‌شود.

الزامات موفقیت در بورس

بازار سهام در بسیاری از کشورها به گواه آمار و ارقام رسمی، دست‌کم در بلندمدت پربازده‌ترین بازار به شمار می‌رود اما این بدان معنا نیست که همه افرادی که بازار سهام را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، لزوماً به سود بالایی دست می‌یابند یا هرگز متحمل زیان نخواهند شد.

برای اینکه بتوانیم روزهای موفقی را در بورس سپری کرده و تا حد امکان از زیان در امان بمانیم، باید از توانایی تحلیل درست بازار و شناسایی فرصت‌ها در زمان مناسب برخوردار باشیم. برای تحلیل بازار سهام، روش‌های مختلفی وجود دارد که طرفداران سرسخت هریک از این روش‌ها معتقدند که روش مورد علاقه آنها بهترین روش برای شناسایی به‌موقع فرصت‌ها در بازار سهام است اما باید به این واقعیت اشاره کنیم که هر یک از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خود را داشته و نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام روش همیشه بالاترین کارایی را در مقایسه با سایر روش‌ها دارد.

عواملی چون شرایط کلی بازار،‌ ویژگی‌ها و محدودیت‌های معامله‌گران و افق زمانی مد نظر آنها برای سرمایه‌گذاری نقش مهمی در انتخاب روش مناسب برای تحلیل بازار سهام ایفا می‌کنند. از سوی دیگر، گاهی توصیه می‌شود که برای افزایش کارایی،‌ این روش‌ها به‌صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه، ۴ روش رایج برای تحلیل بازار سهام را به اختصار بررسی می‌کنیم:

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال یکی از روش‌های رایج در تحلیل بازار سهام است که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد با تحلیل صورت‌های مالی و سایر اطلاعاتی که شرکت‌های بورسی منتشر می‌کنند، ارزش ذاتی سهام آنها را برآورد کنند. در تحلیل فاندامنتال فرض بر این است که ارزش سهام هر شرکت در نهایت به ارزش ذاتی آن میل خواهد کرد. برای محاسبه ارزش ذاتی سهام یک شرکت، از دو طریق می‌توان اقدام کرد: ارزش‌گذاری بر اساس ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی و ارزش‌گذاری نسبی که با نام «ارزش‌گذاری با استفاده از ضرایب قیمت» نیز شناخته می‌شود.

در مورد تحلیل فاندامنتال باید به این نکته توجه داشته باشیم که این روش مستلزم صرف زمان و انرژی زیادی است، زیرا برای دستیابی به نتیجه مورد نظر باید حجم زیادی از گزارش‌ها و اطلاعات مربوط به یک شرکت یا صنعت به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل فاندامنتال بیشتر برای افرادی که دید بلندمدت دارند، مناسب است و به آنها کمک می‌کند تا فرصت‌ها و تهدیدهای بلندمدت را بهتر تشخیص دهند.

تحلیل تکنیکال

یکی دیگر از روش‌های متداول و پرطرفداری که برای تحلیل بازار سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحلیل تکنیکال است. در این روش، مطالعه و تحلیل اطلاعاتی که از معاملات گذشته سهام یک شرکت موجود است، به‌منظور پیش‌بینی روند آتی، قیمت سهام آن شرکت در دستور کار قرار می‌گیرد. تحلیل تکنیکال بر این فرض استوار است که معاملات گذشته و تغییرات قیمت سهام یک شرکت می‌تواند شاخص مناسبی برای پیش‌بینی تغییرات آتی قیمت سهام آن شرکت باشد. طرفداران تحلیل تکنیکال بر این باورند که همه‌چیز در قیمت لحاظ شده است، قیمت‌ها تابع روندها هستند و تاریخ تکرار می‌شود!

نمودارها ابزار اصلی کار تحلیلگران تکنیکال هستند و از این رو گاهی به تحلیل تکنیکال، تحلیل نموداری نیز می‌گویند. تحلیلگران تکنیکال با تجزیه و تحلیل انواع نمودارها (به‌ویژه نمودارهای قیمت و حجم) ابتدا الگوها و روندهای قیمتی را شناسایی کرده و سپس بر اساس این الگوها و روندها، پیش‌بینی نهایی را انجام می‌دهند.

تحلیل تکنیکال متکی به داده‌های گذشته است و روش مناسبی برای تحلیل سهام شرکت‌هایی که به‌تازگی وارد بازار سهام شده‌اند، نیست زیرا معاملات چندانی روی سهام این شرکت‌ها صورت نگرفته و نمودار قابل‌اتکایی برای آنها وجود ندارد.

پرایس اکشن

در روش پرایس اکشن، تجزیه و تحلیل بازار سهام بدون تکیه بر داده‌های بنیادی و با استفاده از چارت قیمتی خام انجام می‌شود. در این روش، تحلیل‌گر بر مبنای اطلاعات به دست آمده از مطالعه رفتارهای کلیه خریداران و فروشندگان بازار سهام اقدام به پیش‌بینی روند آتی بازار می‌کند.

در واقع پرایس اکشن نیز همچون تحلیل تکنیکال، متغیرهای بنیادی را نادیده گرفته و برای پیش‌بینی روندهای آتی صرفاً به داده‌های گذشته اتکا دارد. البته در روش پرایس اکشن برخلاف شیوه‌های معمول تحلیل تکنیکال، هیچ‌گونه محاسبات اضافی روی داده‌های خام صورت نمی‌گیرد و صرفاً از همان داده‌های اولیه (داده‌های خام) برای تجزیه و تحلیل بازار سهام استفاده می‌شود.

تابلوخوانی

روش موسوم به تابلوخوانی در واقع تکنیکی است که به کمک آن می‌توان ظرف مدت کوتاهی مهم‌ترین اطلاعاتی که از یک نماد معاملاتی روی تابلوی بورس قرار دارد را بررسی و تحلیل کرد. به عبارت دیگر تابلوخوانی، دانش تجزیه و تحلیل اطلاعات تابلو معاملات بورس -که در کشور ما ‌وب‌سایت tsetmc.com این نقش را ایفا می‌کند- است.

اطلاعاتی مانند قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی، حجم و تعداد معاملات، سفارش‌های خرید و فروش (عمق بازار)، قدرت خریدار و فروشنده و نسبت خرید و فروش حقیقی به حقوقی، در تابلوخوانی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. ردیابی پول هوشمند (پولی که در اختیار سهامداران عمده بازار است) یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در تابلوخوانی دنبال می‌شود زیرا باور غالب در تابلوخوانی این است که سهامداران عمده نقش بیشتری در شکل‌گیری روندها دارند یا دست‌کم می‌توانند روندها را بهتر پیش‌بینی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، پرایس اکشن و تابلوخوانی می‌توانید مقالات «آموزش کامل تحلیل بنیادی»، «آموزش کامل تحلیل تکنیکال»، «آشنایی با پرایس اکشن» و «تابلوخوانی در بورس» را در وب‌سایت آموزش مفید مطالعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1701439

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =