رابیتس چیست و از آن چه استفاده ای می شود؟

رابیتس که به آن راویز نیز گفته می شود، یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است و جایگاه مهمی در ساخت نما، سقف کاذب و دکوراسیون داخلی سازه ‌ها دارد.

از رابیتس برای ایجاد یک فضای مناسب جهت نصب تجهیزات و سیستم نوری و الکتریکی در ساختمان ها استفاده می شود. رابیتس با اعمال فرایندی خاص بر روی ورق ‌های گالوانیزه و در انواع گوناگونی تولید می شود. دسته بندی رابیتس ها بر اساس ستون، چشمه و وزن است و بسته به کاربرد آن انتخاب می شود. در این مطلب به معرفی کامل رابیتس و نکات مهم در مورد آن خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

رابیتس چیست؟

همان ‌طور که پیشتر نیز گفته شد رابیتس یکی از مصالح محبوب در صنعت ساختمان است. در واقع رابیتس ورقه های مشبکی است که از ورق گالوانیزه در وزن های متفاوت تولید می شود. این ماده توسط کشش عرضی و پرس ورق های فولادی تهیه و پس از آن وارد مرحله برش می شود.

رابیتس به طور معمول در ابعاد ۶۰ در ۲۴۰ سانتی متر تولید و عرضه می شود. مساحتی که این محصول در بر می گیرد، بالغ بر ۱/۴۴ متر است و با تقسیم متراژ کار بر عدد یاد شده، تعداد مورد نیاز به دست می آید.

موارد استفاده از رابیتس چیست؟

از رابیتس در موارد بسیار متنوعی استفاده می شود که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • ایجاد طرح های زیباسازی سقف ها
  • نورپردازی های پنهان
  • اندودکاری کانال های تونل و تاسیسات
  • ساخت انواع تندیس ها با رابیتس
  • ساخت سقف‌ های کاذب
  • گچ کاری و گچ بری
  • پوشش دادن تیرآهن و آرماتور
  • پوشش دادن بتن سیمانی
  • ترمیم و بازسازی ترک‌ های ساختمانی
  • دکوراسیون
  • اتصال کامل سطح دیوارها و ایجاد یک زمینه مطلوب برای نصب اجزای تاسیسات برقی و مکانیکی
  • انواع رنگ کاری‌ (سیمانی و گچی)
  • جلوگیری از ترک ‌خوردگی و جدا شدن دیوارها از یکدیگر

انواع رابیتس چیست و بر چه مبنایی دسته بندی می شود؟

واقعیت این است که رابیتس بر مبناهای ستون، وزن و چشمه دسته بندی می شود. معمولا رابیتس کار یا راویز کار نوع مورد نیاز را تعیین می کند. در ادامه به معرفی انواع این مبناها و دسته بندی رابیتس خواهیم پرداخت.

انواع رابیتس بر اساس وزن

ورقی که از آن برای رابیتس بندی استفاده می شود در ضخامت ها و وزن های گوناگونی می تواند تولید و استفاده شود. در واقع هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر است و این وزن متفاوت بر قیمت رابیتس تاثیر مستقیم دارد که با توجه به نیاز شما باید انتخاب و تهیه شود. در واقع نمی توان گفت هرچه وزن ورق یا ضخامت آن بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بهتر است. قیمت رابیتس بسیار به قیمت ورق گالوانیزه مصرف شده در آن بستگی دارد.

در استفاده از رابیتس برای سقف کاذب، وزن اهمیت زیادی ندارد و به همین دلیل به طور معمول از نوع سبک آن استفاده می شود چرا که استفاده از نوع سنگین آن علاوه بر اینکه هزینه را بالاتر میبرد، سختی کار را نیز بیشتر می کند. وزن رابیتس بر روی بسته های آن درج نشده و به وسیله باسکول و کنترل وزن انجام می شود. در ادامه جدولی برای انواع وزن سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین برای رابیتس آورده شده است.

رابیتس

انواع رابیتس بر اساس ستون

نوع دیگری از دسته بندی رابیتس ها بر اساس ستون است. این مصالح در انواع ستون های مختلف تولید می شوند. در کشور ما معمولا رابیتس ها با تعداد ستون‌ های ۹، ۱۱ و ۱۳ مورد استفاده قرار می‌ گیرند و کاربرد هر کدام در صنعت ساختمان سازی با دیگری متفاوت است.

به تعداد ستون رابیتس یا پل ستون (نام دیگر تعداد ستون رابیتس) در کشورهای دیگر از نوع ۱۷ ستونه نیز استفاده می شود و حتی بسیار رایج است اما در ایران تقاضای این محصول بسیار کم است. نوع ۱۳ ستونه معمولا کیفیت بالاتری دارد و خب از نظر قیمت نیز از دو نوع دیگر بالاتر است. مورد بسیار مهم در انتخاب نوع رابیتس این است که نوع خریداری شده با متراژ کاری و مورد مصرفی مطابقت داشته باشد.

در برخی موارد برای آن که کار با سرعت بیشتری انجام شود در سقف ‌های کاذب به جای ۹ ستونه ی سبک، از نوع ۱۳ ستونه استفاده می‌ شود که علاوه بر بالاتر رفتن هزینه کاملا غیر استاندارد است. در عوض هنگام گچ‌کاری سقف، نوع ۱۳ ستونه سنگین پرکاربرد تر است. در نمای ساختمان نیز به دلیل نیاز به تحمل وزن سنگ نما، از ۱۳ ستونه سنگین استفاده می ‌شود.

انواع رابیتس بر اساس چشمه

نوع دیگر دسته بندی رابیتس محبوب، بر اساس چشمه آن هاست. چشمه، روزنه های بین ستون ها بوده و تعداد چشمه در واقع تعداد روزنه های بین ستون هاست. به طور کلی رابیتس ها در دو نوع دو و سه چشمه تولید و عرضه می شوند. این چشمه ها اشکال مختلفی مانند لوزی، مربع و متوازی الاضلاع دارند که در ایران شکل متوازی الاضلاع آن رایج تر است.

هر چه تعداد چشمه ‌ها بیشتر باشد، ابعاد آن ها کوچک ‌تر است. وظیفه چشمه جذب انرژی است پس اگر بزرگ باشند یا تعداد بسیاری داشته باشند، میزان انرژی بسیاری هدر می رود و اگر هم کم باشند، مقاومت به جذب انرژی زیاد می شود. به همین دلیل اندازه ای که باید برای چشمه ها در نظر بگیرند، کاملا دقیق و در بهینه ترین حالت ممکن بوده و زاویه چشمه نامیده می شود.

مزایای رابیتس

استفاده از رابیتس بسیار رایج و پرطرفدار است و دلیل محبوبیت آن نیز مزایای بسیار آن است! برخی از این مزایا عبارتند از:

  1. سرعت اجرای نسبتا بالا
  2. سهولت در تهیه به دلیل فراوانی تولید و عرضه
  3. استحکام مناسب به شرطی که اصول مهندسی و جوش کاملا رعایت شود
  4. اجرای آسان و انعطاف در طرح پذیری تا حدود زیاد
  5. امکان ایجاد طرح‌ های گوناگون و مطابق سلیقه مشتری

رابیتس آهن تخفیف

معایب رابیتس

مانند هر محصول و مصالح دیگری در ساختمان در کنار مزیت های بسیار رابیتس نیز معایبی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت:

  • وزن بالا
  • نیاز به وجود یک لایه گچ در صورت استفاده از ملات گچ
  • بروز ترک های بسیار در پوشش نهایی مخصوصا در گچ به دلیل اختلاف انبساط حرارتی
  • نداشتن خاصیت آکوستیک و ضد صدا
  • نداشتن امکان طرح‌ پذیری مطلوب و کامل به دلیل محدودیت فضای گچ ‌کاری
  • بروز خوردگی در اجزا شاسی ‌کشی در محل‌ های جوش در نقاط مرطوب و فضای باز در مدت زمان طولانی

در پایان؛ قیمت رابیتس در آهن تخفیف

همان طور که در مقاله به صورت کامل گفته شد، قیمت رابیتس به موارد بسیاری بستگی دارد. مهم ترین مورد آن نوع ورق فولادی استفاده شده در آن است. هرچه کیفیت ورق گالوانیزه مصرفی بهتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. همچنین برای وزن نیز همین مورد حاکم است، هرچه وزن رابیتس بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. البته تعداد ستون ‌های اعمال شده تعیین‌ کننده قیمت نیست چرا که برای مثال ممکن است وزن ۹ ستون فوق سنگین بیشتر از ورق ۱۱ سبک باشد. آهن تخفیف با ارائه بهترین کیفیت رابیتس و ورق گالوانیزه و همچنین مناسب ترین قیمت ها، در کنار شما عزیزان است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =