سخنگوی جبهه اصلاحات: چهره نمادین «ملی» سردار سلیمانی را تبدیل به چهره «جناحی» کردند/ او در اواخر عمرش برای برداشتن «حصر» و محدودیت‌های خاتمی تلاش کرد

جماران نوشت: شکوری راد گفت: شخصیتی که خود سردار سلیمانی در زمان حیاتش به نمایش گذاشت موجب جذب مردم شد و شخصیتی که پس از شهادت او توسط برخی افراد و به خصوص رسانه ملی و دستگاه تبلیغات رسمی کشور به نمایش در آمد و متأسفانه بعضا خانواده شهید سلیمانی هم با این رویکرد همراه شدند، موجب شد محبوبیت سردار سلیمانی کاسته و آن چهره نمادین ملی تبدیل به یک چهره جناحی شود.

سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه عده‌ای سعی کردند که شهید سلیمانی را برای خودشان مصادره کنند، گفت: شهید سلیمانی بهانه می‌جست تا دیگران را خودی بینگارد، اما دستگاه تبلیغات رسمی کشور بهانه می‌جوید که دیگران را غیرخودی بنامد. این تفاوتی است که بین شهید سلیمانی و دستگاه تبلیغات رسمی کشور وجود دارد؛ چه رسانه ملی و چه سایر تریبون‌ها و دستگاه‌های رسمی و تبلیغاتی کشور. اگر کسی با موضوع حجاب همراه نبود، شهید سلیمانی بهانه می‌جست تا او را هم زیر چتر نظام بیاورد اما کسانی بهانه می‌جویند که مردم را از زیر چتر نظام خارج کنند

مشروح با علی شکوری‌راد را در ادامه می خوانید:

به نظر شما مشرب شهید سلیمانی در سیاست داخلی و برخورد با جوانان و اقشار مختلف مردم، چه درس هایی برای امروز جامعه ما دارد؟

شهید سلیمانی شخصیت ممتازی در بین فرماندهان سپاه داشت؛ بسیار مردم‌دار بود و هیچ کسی را طرد نمی‌کرد. در رابطه با سیاست داخلی هم مداخله نمی‌کرد و اگر هم اظهار نظری داشت، در جهت ایجاد همدلی بود. هرگز به هیچ یک از شخصیت های سیاسی کشور، به خصوص شخصیت های انتخابی مردم، توهین نکرد و آنها را تضعیف نکرد و سعی می کرد به گونه ای با منتخبین مردم رفتار کند که موجب وهن مردم نشود. همین ویژگی‌ها باعث شده بود علی‌رغم چالش‌های سیاسی که در کشور وجود داشت، کمتر کسی نسبت به شهید سلیمانی احساس منفی داشته باشد. وقتی هم توسط آمریکا ترور شد و به شهادت رسید، یک همدلی گسترده ای در سطح ملی پدید آورد که در مراسم تشییع پیکر او شاهد بودیم.

متأسفانه پس از آن عده‌ای سعی کردند که شهید سلیمانی را برای خودشان مصادره کنند و توجه نکردند که یک سرمایه نمادین باید مورد احترام همه مردم با همه گرایش ها باقی بماند. آنها سعی کردند او را برای خودشان مصادره به مطلوب کنند و روی نکاتی از شخصیت ایشان دست بگذارند که موجب دور شدن بخشی از مردم از او شود.

یعنی از نظر شما رفتار و عملکرد خود سردار سلیمانی بیشتر جذب کننده است نسبت به ویژگی‌هایی که برخی افراد تندرو از ایشان ذکر می‌کنند؟

بله؛ دقیقا منظورم همین است. در حقیقت شخصیتی که خود سردار سلیمانی در زمان حیاتش به نمایش گذاشت موجب جذب مردم شد و شخصیتی که پس از شهادت او توسط برخی افراد و به خصوص رسانه ملی و دستگاه تبلیغات رسمی کشور به نمایش در آمد و متأسفانه بعضا خانواده شهید سلیمانی هم با این رویکرد همراه شدند، موجب شد محبوبیت سردار سلیمانی کاسته و آن چهره نمادین ملی تبدیل به یک چهره جناحی شود. این کاری بود که متأسفانه به غلط صورت گرفت و امروز مواجه هستیم با اینکه آن وجهه و فرازی که شهید سلیمانی در زمان حیات و هنگام شهادتش داشت، دیگر وجود نداشته باشد.

بخصوص آنکه همزمان با عملیات انتقام ترور او، ماجرای سرنگون کردن فاجعه آمیز هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد و بدتر از آن، دروغ بزرگ پیامد آن فاجعه و پنهان کردن حقیقت ماجرا بود. آن فاجعه و دروغ پس از آن خیلی سنگین بود و بسیاری از باورها را فروریخت. البته سلیمانی شهید شده بود و نقشی در آن ماجراها نداشت.

با توجه به اینکه به نظر می رسد جرقه اعتراضات اخیر به خاطر مسأله حجاب بود، جمله شهید سلیمانی به یاد من آمد که گفت «من اصلاً قبول ندارم در بین بچه‌حزب‌اللهی‌ها بگیم این آدم با اون شکل و قیافست...! همان دختر کم‌حجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه‌ ماست». نظر شما در مورد این نوع نگاه و رفتار شهید سلیمانی با جوانان چیست؟

شهید سلیمانی بهانه می‌جست تا دیگران را خودی بینگارد اما دستگاه تبلیغات رسمی کشور بهانه می‌جوید که دیگران را غیرخودی بنامد. این تفاوتی است که بین شهید سلیمانی و دستگاه تبلیغات رسمی کشور وجود دارد؛ چه رسانه ملی و چه سایر تریبون‌ها و دستگاه‌های رسمی و تبلیغاتی کشور. اگر کسی با موضوع حجاب همراه نبود، شهید سلیمانی بهانه می‌جست تا او را هم زیر چتر نظام بیاورد اما کسانی بهانه می‌جویند که مردم را از زیر چتر نظام خارج کنند؛ به ویژه امروز که میزان اعتبار عمومی حاکمیت و نظام در نزد مردم بسیار کاهش پیدا کرده و به کمترین میزان رسیده است.

برخی اخبار حکایت از این دارد که شهید سلیمانی در روزهای آخر عمرش داشت تلاش می‌کرد که رابطه اصلاح طلبان و حاکمیت را بهبود بدهد و چالش‌هایی که شخصیت‌های اصلاح طلب با حاکمیت دارند را به نوعی برطرف کند. این طور شخصیت‌ها چقدر به حل سوء تفاهم‌های موجود در فضای سیاست داخلی کشور کمک می کنند؟

شهید سلیمانی احترام زیادی برای شخصیت های سیاسی منتقد وضع موجود قائل بود؛ از جمله مهندس موسوی، آقای هاشمی یا آقای خاتمی و دیگر شخصیت هایی که شناخته شده و مورد احترام بوده و هستند. او اواخر عمرش تلاش داشت که حصر و همچنین محدودیت های آقای خاتمی برداشته شود. متأسفانه اجل مهلت نداد، و الّا خبر دارم که در حال انجام چنین تلاش‌هایی بود.

یعنی این سیاست بعد از ایشان توسط اصولگرایان معتدل یا شخصیت هایی که به لحاظ فکری به ایشان نزدیک بودند، پیگیری نشد؟

در بین اصولگرایان کسانی هستند که چنین دیدگاه‌هایی دارند؛ اما نه اعتبار سردار سلیمانی را دارند و نه جرأت و جسارت ایشان را. بنابر این اصولگرایان زیادی هستند که این گونه فکر می کنند ولی اثری از این فکرشان در عمل دیده نمی شود.

اگر سردار سلیمانی امروز در میان ما بود چقدر به حل مشکل کنونی کشور و وضعیتی که برای فضای سیاست داخلی کشور پیش آمده و شنیده شدن صدای اعتراض جوانان کمک می کرد؟

تندروها علی‌رغم اینکه امروز سنگ سردار سلیمانی را به سینه می زنند، چه بسا از شهادت او خشنود هم شدند. به دلیل اینکه فکر می کردند سردار سلیمانی مانع تندروی‌های آنها می‌شود. به همین دلیل من فکر می‌کنم در شرایط کنونی برای برخی کسانی که ادعای طرفداری از شهید سلیمانی دارند، فقدان او ارزشمندتر از حیات اوست. از اینکه متأسفانه به دلیل سوء تبلیغات رسمی در کشور برخی از مردم نسبت به شهید سلیمانی دچار سوء تفاهم هستند، رنج می برم؛ و از اینکه می بینم گاهی اهانت‌هایی به او یا تصاویرش صورت می‌گیرد، ناراحت می‌شوم. اینها بیشتر به خاطر اثر سوء نحوه تبلیغات رسمی در مورد شهید سلیمانی است.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1714355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =