کیهان: این سریال شبکه خانگی نسبت به نیروی انتظامی ایجاد تنفر می کند !

کیهان نوشت:نحوه مواجهه آشوبگران با نیروهای انتظامی در اغتشاشات سال 1401 درمقایسه با فتنه‌های قبلی لبریز از توحش کم‌سابقه بوده است. جدا از پروژه تهییج رسانه‌های بیگانه، بخشی از این شکاف را باید در بازسازی دیدگاه‌های ارائه شده در محصولات فرهنگی اخیر جست‌وجو کرد. 

یکی از سیاست‌های اخیر جریان اصلی تولید فیلم و سریال تشدید زمینه‌های گسست اجتماعی شهروندان و نیروهای حافظ امنیت است. اما در داخل کشور شبکه‌ نمایش خانگی در بخش خصوصی باید تابع سیاست تحکیم رابطه مردم و پلیس باشد یا زمینه‌های گسست را تشدید کند؟
طی سال‌های اخیر نوعی نفرت‌پراکنی نسبت به فعالیت‌های کمیته انقلاب اسلامی به صورت زیرپوستی در آثار نمایشی امتداد محتوایی داشته و محتوای ویژه سریال «می‌خواهم زنده بمانم» تمرکز بر نسبت‌های امنیتی این نهاد در دهه شصت است. این مسئله را قبل از هر تحلیلی باید در نظر داشت که بخش اعظمی از ساختار نیروی انتظامی در ادغام با این نهاد شکل گرفت.
آغاز این سریال با برخورد کمیته با دو کاراکتر نادر سرمد (پدرام شریفی) و هما حقی(سحر دولتشاهی) آغاز می‌شود. خودروی این دو نفر توسط ماموران کمیته انقلاب اسلامی متوقف می‌شود و از این دو نفر درباره نسبتشان پرس و جو می‌شود. سریال در همان گام نخست تلاش می‌کند تا نشان دهد شرایط پلیسی کشور در دهه شصت دست کمی از اخبار و گزارش‌های معارضانه تولید شده درباره «گشت ارشاد» در دهه 90 و سال‌های آغازین دهه 1400 ندارد.
در واقع میزانسن‌ها طوری طراحی شده که میزان آزادی‌های زنانه در دهه 60 به چالش کشیده شود و سریال این خط القایی دراماتیک را دنبال می‌کند که دو جوان علاقه‌مند به یکدیگر از این آزادی اجتماعی بهره‌مند نبوده‌اند. اما چون تاریخ پر افتخار دهه شصت به صورت دقیقی توسط رسانه‌های مرجع ارائه نشده سریال از بُعد آزادی‌های اجتماعی، ریشه‌ها، منطق و نحوه عملکرد بخشی از ساختار انتظامی کشور از دریچه اشتباهی به چالش می‌کشد.
منطق پرسشگری درباره رابطه جوانان در دهه 60 توسط این نهاد بیش از آنکه دلایل اخلاقی داشته باشد،دارای منطقی امنیتی بوده است.
مراجعه دقیق به تاریخ نشان می‌دهد دهه 60 در حالی‌که کشور درگیر دفاع عظیمی است‌،کلان‌شهرها با چالش عناصر خرابکار و خانه‌های تیمی روبه‌رو است. اعضای سازمان منافقین خلق و گروه‌های تروریستی در خانه‌های تیمی به صورت مرد و زن در ظاهر پوششی مولد بحران‌های تروریستی بودند.
کمیته انقلاب اسلامی در پوشش پرس و جو درباره روابط بسیاری از دختران و پسران جوان موفق به کشف و دستگیری طیف گسترده‌ای از جریان ترور شد، در حالی‌که این کنش، شگردی امنیتی برای دفع خطر بود که در لایه‌های اجتماعی مستتر شده بود. دراین میان رفتارهای خودسرانه‌ای هم صورت پذیرفته که نمی‌توان به کلیت کمیته انقلاب اسلامی تعمیم داد.
در بخش دیگری از این روایت، پرسوناژ کاوه سیاح مقادیر فراوانی موادمخدر را در خودروی سنگین همایون حقی (بابک کریمی) جاسازی کرده و نیروهای کمیته انقلاب اسلامی با تعقیب خودروی همایون، اقدام به دستگیری او می‌کنند. این دستگیری با ورود ناگهانی ماموران در مراسم جشن تولد همایون رخ می‌دهد و نمایش نحوه دستگیری به گونه‌ای است که استنباط نمایشی از این ورود شکستن حریم خصوصی خانواده حقی است.
چگونگی اثرات وضعی ارائه این سکانس‌های به نسل نوجوان و جوانی که درک صحیحی از دهه شصت ندارند، پیامدهای مخربی را به همراه خواهد داشت، آنهم در دورانی که سازمان نفاق شهروندی هندی را به خاطر داشتن ریش ترور کور می‌کرد.
القاء فساد سیستماتیک در درون نیروی انتظامی و دستگاه قضائی
پس از دستگیری همایون حقی، بهمن دشتی، یکی از رؤسای کمیته وقتی با نگرانی و اصرار دخترش هما مواجه می‌شود به او توصیه می‌کند با فردی ذی نفوذ به نام امیرشایگان(حامد بهداد) دیدار کند.
در این ملاقات امیر شایگان شیفته هما می‌شود و تنها شرط او برای آزادی پدر هما ازدواج است. هما در حالی‌که به نادر سرمد تعلق خاطر دارد، تن به یک ازدواج اجباری می‌دهد و امیر شایگان موفق به دستکاری پرونده و گرفتن حکم کمتری برای او می‌شود. در حالی‌که مقصر اصلی، باندی خلافکار است که به‌واسطه کاوه سیاح یکی از اقوام نزدیک خانواده حقی، اقدام به پنهان کردن مخدر در خودروی او کرده است.
تولید دون کورلئونه‌ در فرهنگ مظلوم دهه شصت
امیر شایگان در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» نقش یک دون کورلئونه متصل به جریان انقلابی را در دهه شصت ایفا می‌کند که زمینه گنگستری شدن ساختار را فراهم می‌آورد. این شخصیت آن‌قدر پرداخت دقیقی دارد که با گفتن مونولوگ‌هایش در ناخودآگاه مخاطب نسبت به دستگاه قضائی و پلیسی کشور تنفر ایجاد می‌کند. این کورلئونه تنفربرانگیز حتی از قتل پدرش ابایی ندارد.
لازم به ذکر است تم پدرکشی و هتک این جایگاه یکی از مضامینی است که در سریال ‌های شبکه نمایش خانگی در حال افزایش است.
با اینکه مامور دیگری متوجه این فساد ساختاری در کمیته می‌شود و میل به اصلاح رویه‌های غلط دارد، اما تلاش برای القای فساد سیستماتیک در همان بخش نخست سریال محقق می‌شود، هر چند که اغلب کاراکترهای منفی سرنوشت محتومی دارند اما پیش‌فرض‌های اولیه نمایشی با تم فساد سیستماتیک در مهم‌ترین دستگاه انتظامی دهه 60 در بخش‌های اصلی روایت ارائه می‌شود.
با این حال به دلیل نادیده‌انگاری توسط دستگاه‌های نظارتی مکلف مثل ساترا، نیمی از سریال توزیع می‌شود و با بالا گرفتن کارزار انتقادات گسترده رسانه‌ای، مراجع ذی‌صلاح بالاتری وادار به واکنش می‌شوند. پخش قسمت پانزدهم سریال با مخالفت نیروی انتظامی متوقف و با کمی تاخیر منتشر شد. علت تاخیر توزیع قسمت 15 سریال مخالفت نیروی انتظامی با محتوای سریال بود .
تنیدگی شخصیت‌ها و اتفاقات اطراف آنان با تحلیل دراماتیک سریال نسبت مستقیمی دارد. در نیمه نخست سریال با «امیر شایگان» آشنا می‌شویم که با اعتباری که به‌واسطه پدر همسرش از انقلابیون ذی نفوذ به‌دست آورده، فساد سیستماتیک را در دستگاه انتظامی و قضائی برای دست یافتن به مطامع شخصی‌اش گسترش می‌دهد.
نفوذ گسترده اشخاص وابسته به مقامات معتمد سیستم سیاسی در دهه 60 با نماد ‌سازی از امیرشایگان (حامد بهداد) که در نیمه نخست سریال به چهره شاخصی تبدیل می‌شود، القای لایه اول روایت است.
داماد حاج آقای افشاری [به زعم سریال از معتمدین قضائی نظام] دختر محکومی را وادار به ازدواج اجباری با خودش می‌کند. مضمونی که در رمان چهل سالگی و اقتباس سینمایی آن یک‌بار تکرار شده و این رویه سوءاستفاده از موقعیت‌های نظامی و قضائی در تولیدات نمایشی به یک رویه نمایشی استمراری تبدیل شده است.
در تحلیل چندلایگی نسبت ناروای فساد به این ساختار مردم نهاد، در میان ابعاد روایی و کاراکترهای سریال می‌توان به پرسوناژ بهمن دشتی اشاره کرد. افسر سابق شهربانی که به نیروهای کمیته پیوسته و مهره مستقیم امیر شایگان است. همسر دوم بهمن دشتی(مهران احمدی)، زیور زندی(رویا جاویدنیا) چهره خوش‌سابقه‌ای نبوده و به واسطه نفوذ امیر شایگان پس از انقلاب نجات پیدا کرده و زندگی پنهانی با بهمن دشتی دارد. در واقع دو مهره ذی‌نفوذ از موقعیت خود برای یک ازدواج ثانی از قدرت انتظامی خود سوءاستفاده کرده‌اند.
تلقی و باوری مخدوش از دهه 60 و کمیته انقلاب اسلامی در محتوای این سریال کارسازی شده، چه باوری را در میان مخاطبانش پدید می‌آورد؟ یکی از کاربران توئیتری در واکنش به این سریال می‌نویسد: «برای اولین بار بعد از انقلاب که خانواده‌های شهدا را همه جا مقدس جلوه می‌دادند،در سریال می‌خواهم زنده بمانم خواهر شهید شخصیتی منفی وصاحب باندومافیاست که به‌خاطر عشقش حاضر شد اقدام به قتل هوو و فرزند هووی خودش کند.»
این تصاویر قلابی از دهه شصت از کجا آمده است؟ سیاست اصلی پلت‌فرم‌های داخلی برای جذب مخاطب، غیر از مسئله مخدوش کردن دهه 60، انتقام گرفتن دراماتیک از تاریخ معاصر جمهوری اسلامی بر اساس هوش مولف نیست. نوعی الگوی خاص در شبکه نمایش خانگی حاکم است؛ اغلب آثاری که تولید می‌شوند دست کم باید یک یا چند الگوی معادل داشته باشند. این الگوها سریال‌های ساخت کشور ترکیه هستند.
«می‌خواهم زنده بمانم» نسخه گرته‌برداری شده از سریال «عشق‌سیاه» (Kara Sevda) است. این سریال از سال 2015 تا 2017 از شبکه استار ترکیه پخش و نسخه دوبله فارسی آن با عنوان «اکیا» از شبکه‌های فارسی زبان پخش شده است.
در معادل فارسی سریال «اکیا»، سحر دولتشاهی، نقش نیهان حامد بهداد پرسوناژ «امیر» و پدرام شریفی معادل کاراکتر کمال را ایفا می‌کند.
این موضوع نشان می‌دهد که مولفان سریال‌های شبکه نمایش خانگی همه خلاقیت خود را وامدارGEM TV (شبکه جم) و برگردان فارسی سریال ترکی هستند و تنها نوآفرینی آنان برای این ‌همانی گسترده سریال‌های ترکی، مخدوش کردن تاریخ و وارونه جلوه‌ دادن خدمات نهادهای انقلابی است.
متاسفانه در این فرآیند بازتولید کینه و تنفر نسبت به نهادهای انتظامی تولید می‌شود و روند دقت به بازتولید نمایشی تاریخ معاصر و جلوگیری از دوباره‌سازی از محتوای سریال‌های ترکی می‌تواند در راس اقدام‌های نظارتی باشد.
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1716877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا 1401 IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    تاسال 64برادر و خاهر یا مادر وپسر را می گرفتند و نسبتشان را می پرسیدند .اینهاذ برای اثبات نسبتشان باید شناسنامه نشان می دادندو نوعی طالبانیزم. رفته رفته این طرح برچیده شد.
  • GB ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    هزاران مورد مشابه در دنیای واقعی را مردم دیده اند
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    فساد سیستماتیک است .
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    چه خوشمون بیاد چه نیاد اینها بخشی از تاریخ ماست که واقعی هم بوده و کسی سعی در تخریب نداشته
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    213 8
    مردم و تاریخ بهترین قاضی هستند.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    145 4
    شما خودت بس هستی نیاز به کس دیگه نیست
  • اکبر دودول طلا IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    155 8
    دهه شصت درعین اینکه یکی از بهترین دهه ها به لحاظ اجتماعی بود اما در زیر پوستش اتفاقات مهمی رخ داد که زمینه ساز حوادث و اتفاقات بزرگ دهه های بعد شد! اتفاقا تمامی مواردی که در سریال فوق الذکر بدان اشاره شد فقط بخش کوچکی از فسادها و رانتهای دهه شصت بود
  • ss IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    هر زمان که کیهان و پروفسور!! شریعتمداری از فیلمی، شحصی یا چیزی انتقاد می کنند مطمئن می شوم آن فیلم و ... خوب هستند و بالعکس هر زمان که تعریف می کند مطمئن هستم بد هستند. نمی دانم فقط من این گونه ام یا همه همین طورند.
    • ناشناص IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      68 3
      آفرین دوست عزیز منم همین فکر دارم ومطمئنم درسته
    • F IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      12 2
      نه درست فک میکنی چون واقعیت همینه کیهان همیشه خلاف جهت آب شنا میکنه
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      6 12
      آره شما خوبین وفرارو و...که شجاعت کیهان رو نداره حتی نظرات مخالف رو بذاره حالا کی ازین ایجاد بغض ضرر کرد همون جوونایی که ازدوطرف مردن وجامعه شما پابکوب تفرقه درسته ادامه بدین کشته هامون کمن
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    203 9
    کیهان جوری می نویسه انگار تو این مملکت همه زیر چهل سال دارند و کسی دوران دهه شصت رو یادش نمی آد. آدم یاد وزارت حقیقت رمان 1984 می افته
  • جانباز IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    171 9
    نمیتوان با تدلیس و ریا حقایق موجود در جامعه را کتمان کرد
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    کیهان فکر میکند مردم کم حافظه هستند ویادشان رفته بگیرو ببند کمیته وبعدم نیروی انتظامی گشت ارشاد خود کیهان یک اعتشاشگراست با این فرافکنیها خشم مردم را برمی انگیزد
  • رهگذر IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    83 4
    خوبه که هنوز نسل دهه 50 و 60 زنده هستن و کیهان اینطور به درب حاشا میزنه. ببین همینجوری چقدر دروغ و حاشا و.... تا به حال به خورد مردم داده. امان از آدم بی‌شعور
  • فرامرز طهرانی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    17 69
    نقد زیبایی بود بخصوص تقلید عزیزان از سریال ها ی دست چندم ترکی در شبکه جم که نقشی مخرب در زندگی خانوادگی ایرانیان علاقه مند به این سریال های درپیتی وضد خانواده را دارن
  • ناشناس IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    96 10
    اصولا چرندیات کیهان را کسی نمیخواند
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      7 14
      چرا خوندی پس
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    17 38
    عرف جامعه رو نمیشه نادیده گرفت
  • عباس IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    57 9
    البته نقش کمیته انقلاب اسلامی در مبارزه با جلادان سازمان مجاهدین رو دردهه شصت قابل انکار نیست. اما افسوس که بااین ماله کشی کیهان وپروفسور در پنهان کردن فساد سیستمی نظام مخاطب را دچار نفرت وعصبانیت بی منطقی واصطاحا لاپوشنی میکنه. دعا میکنیم برای ایشون وهم طیفانشون الهم اشفع کل مریض(آمین)
  • سید‌هادی‌عاصی علوی‌تفتی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    12 44
    سلام.خدا‌قوت. اعلی برکت الله. خدا که از‌.عمل انسانها با خبر و آگاست. عذاب کشیدن‌انسانها.‌در این دنیاست. که به‌جای بارش باران.آلودگی‌هوا از عملکرد خود انسانها..خلق‌انبوه‌وسایل نقلیه‌ی موتوری در شهرهای پرجمعیت باعث این‌معضل‌.الودگی‌هوا شده..و اثرگناهان‌زیاد شهروندان .و نخواندن نماز.مورد‌غضب‌خدا‌..قرار‌گرفتید. (الم‌یعلم بان‌الله‌یری). (خوب‌دانا‌اگاه)خدا.
    • امیر IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      11 3
      شما بیماری برادر
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    69 8
    درکل اظهارنظرهای کیهان راجع به هرمسئله ای مغرضانه ودراستای منافع عده ای است که می خواهندحقایق جامعه راواژگون نشان بدهنددقیقامانندصداوسیماکه بازندگی واقعی زمین تااسمان تفاوت دارد
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    63 7
    یکی این کیهان رو بگیره
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    13 0
    اقای شریعتمداری حتمابایدتنگه هرمزراببنیدم تااین اتفاق نیوفتد
  • رضا IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    10 1
    آینه چون نقش تو بنموده راست خودشون آیینه شکستن خطاست
  • ... IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    14 2
    حالا گیر هم دادی به شبکه خانگی؟؟؟ اصن یه چیز خوب بود که کیهان بهش گیر نده؟ واقعا نمیدونم چنین روزنامه و خبرگزاری چه سودی برای مزدم داره!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      مگه خبر آنلاین، سودی به حال مردم داره؟! البته به جز شماها که دار و دسته‌ش هستید!
  • موسی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    14 2
    کیهان دیگه چیزی ندارد که منتشرکنه.خودشو می زنه در ودیوار..یکم به خودتت بیا دیگه اون زمان نیست زمان انترنت هست ماس مالی نکن کیهان جون..
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    بگیر و ببندهای زمان میرحسین موسوی رو که یادمون نرفته