21تیرماه امسال رئیس جمهور دستور سرشماری هفتمین طرح عمومی نفوس و مسکن را در سراسر کشور اعلام کرد. این طرح که در گذشته هر 10 سال یکبار انجام می شد طبق مصوبه هیات وزیران از سال 1386 هر 5 سال یکبار انجام شود.

 زهرا تالانی: سرشماری نفوس ‌1335 نخستین سرشماری عمومی نفوس کشور بود و درآن تمامی افراد کشور شمارش شدند.امسال هم قرار است این طرح برای 20 روز در سراسر کشور اجرا شود. اما چقدر می توان به آمار و اطلاعاتی که شهروندان در این سرشماری ارائه می کنند اعتماد کرد؟ در این باره اکبر بدیعی مدیر کل آمار و اطلاعات استانداری تهران می گوید: اگر خانواری اطلاعات غلط به ماموران بدهد در بازشماری این اشتباه قابل کشف است.البته ما بعد از آمارگیری یک باز شماری در نمونه های کوچک داریم تا خطاهای احتمالی برآورد شوند.

چرا طرح آمارگیری از خانواده ها 5 ساله شد؟

چون سرشماری عکس گرفتن از وضع اقتصاد کشور است، عکس امروز با 10 سال پیش بسیار فرق می کند، بنابراین سرشماری 5 ساله می تواند عکسی نزدیک تر به واقعیت از وضع اقتصاد جامعه نشان دهد. روند تحولات جامعه مانند تولد، ازدواج، فوت، طلاق، ساخت و ساز، دانش آموختگی از دانشگاه، مهاجرت بین استانی حتی تقسیمات کشوری به حدی شده که وقتی هر 10 سال یک بار از جامعه عکسی تهیه شود، نمی توان به خوبی مقایسه کرد. بنابراین سرشماری 5 ساله می تواند به واقعیت نزدیک تر باشد و شاخص های واقعی تری در اختیار تصمیم گیران جامعه قرار دهد. در بسیاری از کشورها مانند استرالیا، ژاپن، کانادا، کره جنوبی و نیوزیلند سرشماری 5 ساله انجام می شود و ما هم سعی می کنیم این سرشماریها را 5 ساله انجام شود.

در طرح سرشماری امسال هم آمارگیران به در منازل مراجعه می کنند تا اطلاعات خانواده ها را ثبت کنند؟

بله. 15 هزار آمارگر از آبان ماه سال جاری کار سرشماری نفوس و مسکن را در سطح استان تهران آغاز می کنند.

چه تعداد سوال مطرح می شود و سوالات در چه موردی هستند؟

آمارگران 60 پرسش از هر خانوار تهرانی مطرح می‌کنند.سوالها در مورد تعداد اعضای خانواده، تحصیلات، شغل پرسیده می شود. علاوه بر آن در این سرشماری برای اولین بار پرسش های جدیدی چون شماره ملی، کد پستی، اقامتگاه دوم، دسترسی به اینترنت و کامپیوتر و فهرست بهره برداران کشاورزی پرسیده می شود.

بنابراین تفاوت این سرشماری با سایر سرشماری ها در تعداد سوالات است؟

علاوه بر این برای نخستین بار در سرشماری عمومی 1390 شماره شناسنامه و کد پستی افراد اخذ می شود و با داشتن شماره ملی در به هنگام کردن اطلاعات بسیار کمک می کند.

 این سرشماری چقدر طول می کشد؟

سعی می کنیم تا 22 آبان تمام شود، یعنی 20 روزه انجام شود.

موضوعی که همیشه در سرشماری ها مطرح می شود موضوع اشتباه بودن آمار و اطلاعات است. شما چه تمهیداتی دارید؟

ما به پرسشگران بر اساس یک دستور اعمل خاصی که داریم 11 روز آموزش می دهیم و بعد یک آزمونی می گیریم و کسانی که واجد شرایط باشند را برای آمار گیری به در منازل می فرستیم.اما در کل بخشی از آن هم مربوط به پاسخ دهندگان است که صداقت را رعایت کنند تا خطاها کمتر باشد. اگر خانواری اطلاعات غلط به ماموران بدهد در بازشماری این اشتباه قابل کشف است.البته ما بعد از آمارگیری یک باز شماری در نمونه های کوچک داریم تا خطاهای احتمالی برآورد شوند.به هرحال احتمال 2 درصد خطا در هر آمارگیری عادی است اما سعی می کنیم همین دو درصد را هم نداشته باشیم و اطلاعات غلط خانوارها در سامانه آمار ثبت نمی‌شود.

وظیفه ماموران درج اطلاعات صحیح خانوارها است و باید صحت آن را جویا باشند و60 پرسش از هر خانواده تهرانی اعم از مشخصات فردی، شغل، مهاجرت، مسکن و... مطرح شده و پاسخها توسط آمارگران ثبت می شود.

وارد کردن آمار چقدر زمان می برد؟

پس از جمع آوری آمار تمامی اطلاعات توسط 50 کاربر در محل دبیرستان البرز تهران وارد نرم افزار می شود که حدود یکماه وارد کردن اطلاعات در رایانه زمان می برد.

چقدر هزینه برای این کار پیش بینی شده است؟

هزینه سرشماری حدود 500 میلیون تومان برآورد می شود که 30 درصد این هزینه را استانداری و 70 درصد آن را مرکز آمار تامین می کند.

پیش بینی می کنید خانواده ها به چه تعداد خانواده  در تهران چقدر مراجعه کنند؟

مطابق پرداخت یارانه ها پیش بینی می کنم حدود سه میلیون و 850 خانوار در پایتخت و 14 شهر استان زندگی می کنند.

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    2 1
    آمار شهروندان همانقدر درست خواهد بود که آمارهایی که وزرای دولتی میدهند!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 2
    هر اماری که تو ایران میدن اشتباه و نمیتون روش حساب کرد