این پژوهشگاه که همکاری مستمری با دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه پژوهش و تحقیق دارد در سالهای اخیر موفق شده تا دانش اموزان و دانشجویان بسیاری را با مقولات علمی و پژوهشی روز اشنا کند.
«فرانک توکلی فر» کارشناس ارشد زیست شناسی تکوینی و کارشناس آزمایشگاه دانش آموزی پژوهشگاه، در مورد هدف راه اندازی این آزمایشگاه خبر داد:" درذهن دانش آموزان زیست شناسی رشته ای بی آینده ، بدون شغل و تنها تئوری صرف است که به هیچ دردی نمی خورد و در نهایت در بهترین حالت فردی که زیست شناسی خوانده باید تلاش کند تا وارد آموزش و پرورش و معلم شود و این هم ناشی از نقصی است که در سیستم آموزشی کشور درارائه اطلاعات به روز و درست در زمینه رشته زیست شناسی وجود دارد. دانش آموزان هنوز مشابه با چندین سال پیش فکر می کنند و آرزویشان تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی است و حالا اگر رتبه آن ها به جایی و رشته ای نرسد در نهایت برای اینکه انتخاب رشته ای داشته باشند و وارد دانشگاه بشوند زیست شناسی را انتخاب می کنند و در این نوع آموزش ما استعدادهای برتر را از دست می دهیم.»
او با اشاره به اینکه در کشور دانشجوها هم از انجام کارهای عملی محروم هستند چه رسد به دانش آموزان گفت:« به قول بزگواری دانش آموزان ما تصورشان از سلول تصویری انتزاعی است مثل جوان مردی و هنوزسلول را درک نکرده اند و تنها درس زیست شناسی را می خوانند و امتحان می دهند.»
گروه هدف پژوهشکده رویان در راه اندازی آزمایشگاه دانش آموزی، دانش آموزان سال اول دبیرستان است تا بتوانند انتخاب رشته درستی برای ادامه تحصیل در دبیرستان و بعد درمقاطع بالاتر داشته باشند. همچنین دانش آموزان دوم دبیرستان هم که دررشته تجربی درس می خوانند گروه هدف دیگر آن ها هستند تا بتوانند دید بهتری را در ادامه مسیر تحصیل داشته باشند. البته مسئولان آزمایشگاه به دانش آموزان سوم و پیش دانشگاهی رشته تجربی هم خدمات رسانی می کنند ولی چون این دانش آموزان درگیر کنکور هستند و بیشتر به امتحان فکر می کنند جز جامعه هدف اصلی قرار نگرفته اند با وجود اینکه محدودیتی برای استفاده از آزمایشگاه ندارد.
از آزمایشگاه دانش آموزی پژوهشکده رویان تاکنون تنها به صورت آزمایشی و با دعوت چند گروه دانش آموزی استفاده شده اما به گفته توکلی فر مسئولان این آزمایشگاه قصد دارند تا با آغاز سال تحصیلی جدید از مهرماه این آزمایشگاه را فعال تر کنند و برای دانش آموزان دختر و پسر کارگاه های آموزشی دو روزه و سه روزه را برپا و دانش آموزان را تا حدی با علوم سلول های بنیادی، جنین شناسی و سلول های جنسی آشنا کنند.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر می توانند در آزمایشگاه به دانش آموزان در گروه های 8 تا 10 نفر خدمات رسانی کنند، تاکید کرد:« برای دانش آموزان عملی کار کردن خیلی جذاب است و دانش آموزانی که به صورت آزمایشی به آزمایشگاه آمده بودند وقتی زیر میکروسکوپ سلول های زنده و رفتارهایشان را می دیدند خیلی شوق داشتند و دردیدشان انجام ازمایش ها تاثیر بسیارداشت.»
پژوهشگاه رویان در سال 70 با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج های نابارور راه اندازی شد اما این روزها این پژوهشگاه علاوه بر درمان بسیاری از بیماران نابارور کشور در بخش های دیگر همچون سلول درمانی، شبیه سازی، زیست شناسی تکوینی و بسیاری از زیر شاخه های دیگر علوم زیستی خدمات رسانی و تحقیق و پژوهش می کند. پژوهش هایی که خبرهای آن همچون تولد حنا و حنایی اولین بزغاله های شبیه سازی شده درخاورمیانه و شنگول و منگول نگاه بسیاری از محققان داخلی و خارجی را جلب کرده است. همچنین این پژوهشگاه با برگزاری دوره دکترا در رشته زیست شناسی تکوینی با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و برگذاری دوره های تخصصی و کارگاه های آموزشی برای دانشجویان رشته های مختلف زیست شناسی سعی در توسعه آموزش در رشته زیست شناسی در کشور دارد.
4547
نظر شما