از محمدرضا شجریان تا خواننده گَنگستر شهر آمل

همدلی نوشت: ماجرای تخریب میراث معنوی گوناگون در نقاط مختلف این سرزمین به‌ویژه در یکی دو دهه گذشته، قصه امروز و دیروز نیست و سابقه‌ای قابل‌توجه دارد.

از روزگاری که جریانی خاص وارد فضای مداحی و روضه‌خوانی این سرزمین شد و پیشینه درخشان و مولد این هنر مذهبی را تحت‌الشعاع قرار داد گرفته تا آن هنگام که برخی قطعات به‌شدت سخیف در ژانر موسیقی پاپ با کپی‌برداری ناشیانه از موسیقی ترکی و عربی کمر همت بست به نابود کردن آواها و نواهای به یادگارمانده از موسیقی مناطق و نواحی ایران که در گوشه گوشه این خاک پهناور و گاهی حتی در گمنامی با همه ناملایمات دم و بازدم جسمی نحیف را پیش روی هر بیننده و شنونده‌ای، مجسم می‌کرد؛ هرچند این میراث گران‌بها تا پیش از آن‌هم از سوی هیچ نهاد و ارگانی موردحمایت قرار نگرفته بود اما انگار از زمانی به بعد اندیشه و مکتب خاصی کوشید همه تلاش خود را برای خاموش کردنش، یک‌کاسه کند.

جوانان علاقه‌مند به ریتم و سرعت و فریاد شاید مناسب‌ترین ابزار برای فراهم آوردن همه آنچه برای این نابودی لازم بود، شده بودند؛ از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال‌های ابتدایی دهه هفتاد یا شاید اواخر دهه شصت همه ظرفیت رادیو و تلویزیون در حوزه موسیقی از بام تا شام به صدای دو چهره نام‌آشنای آن دوران اختصاص پیدا کرده بود؛ شهرام ناظری و البته محمدرضا شجریان. در این میان گاهی تک‌وتوک صداهای دیگری هم از صداوسیما پخش می‌شد که به‌قدری با این دو در شیوه و لحن و صدا در خوانش مشابهت داشتند که در عمل هیچ اتفاق تازه‌ای را رقم نزدند و درنهایت جوانان ابتدای دهه هفتاد نسلی شدند خسته و دل‌زده از موسیقی ایرانی و حتی گاهی عصبانی و برافروخته از تحریرهای یکنواخت و تکرار و حوصله سر بر این استادان نامدار.

انگار در پشت پرده اداره بخش موسیقی رادیو و تلویزیون بعد از انقلاب اسلامی هم تفکر قرار داشت که می‌خواست نسل جوان آن دوران و البته دهه‌ها و سال‌های بعد را از این میراث منزجر کند و درنهایت هم به توفیق رسید.از آن زمان به بعد بود که درخت موسیقی پاپ بعد از انقلاب به شکلی کاملاً ناهمگون و البته به روش تصاعدی چون سرطانی بدخیم بزرگ و بزرگ‌تر شد و صرف‌نظر از چهره‌های اثرگذار و هنرمند به معنای واقعی که در آن روزگار هم تعدادشان به‌سختی از تعداد انگشتان دو دست بیشتر می‌شد، جریان نامیمون موسیقی پاپ امروز در ایران را پدری کرد. بعد از دهه هفتاد اوضاع‌واحوال برای موسیقی مناطق و نواحی ایران از وضعیت موسیقی ایرانی به مرتب ناگوارتر بود و کار برای این‌گونه موسیقایی به‌جایی رسید که بسیاری از چهره‌های ماندگارش در فقر و گمنامی جان دادند.

در شهرستان‌ها هم تب سرعت و ریتم و فریاد مدام فراگیرتر می‌شد و ابزارش هم دو چیز بود؛ نسل جوانی خسته و دل‌زده از سکون و یک کیبورد. هردوی این لوازم هم با یک چشم به هم زدن در اختیار بود. برای نمونه مازندرانی که در آن چهره‌های مؤثر و تأثیرگذار بسیاری نفس می‌کشیدند به ناگاه تبدیل به کویری و خشک و بی آب‌وعلف شد و جالب آنکه یک ژانر تقلبی در موسیقی پاپ ایران از این جغرافیا به موسیقی زیرزمینی ایران معرفی شد که همچون پاپ کرمانشاهی مروج یاغیگری، خلافکاری، قمه‌کشی و درنهایت هنجارشکنی بود.

در این خطه هنرپرور و زیبا اما در این ایام کار به‌جایی رسیده که در یک رویه کاملاً جدی و در واکنش به انتشار قطعه‌ای به نام گنگستر شهر آمل، خلاف‌کارها و در اصطلاح بچه لات‌های این شهر در صفحه‌های اینستاگرام خود نوشته‌اند: «ظرفیت گانگستر آمل تکمیل شده بنابراین دوستان عزیز برای فعالیت درزمینه گانگستری به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.»

۲۳۲۴۵

کد خبر 1731466

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    65 9
    شجریان و ناظری همیشه در اوج می مانند
  • عبدالکریم IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    7 10
    بله سابقه قابل توجه دارد از بین بردن امکان فسخ و فجور یا آن اماکنی که یادآور فساد و بدبختی است بخصوص برای نسل امروز ما ، نسل امروز وقتی این اماکن را می بیند قطعا عده ای شان بفکر آن می افتند که ببینند آن کسی که اینجا دفن شده یا زندگی می کرده کی بوده است؟ و شاید تحت تاثیر همین شبکه های ضاله و معاند که هر روز از سم پاشی دست نمی کشند قرار بگیرد و منحرف و گمراه شود لذا ساخت اماکن فرهنگی ، ورزشی و مذهبی به جای آنها یک گزینه مناسب است که ترویج علم و آگاهی کند
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    24 5
    چه تحلیل غیر قابل قبولی
  • بهار IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    9 2
    خلایق هر چه لایق
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    35 6
    چرا این متن آب دوغ خیاری رو توی خبرآنلاین منتشر کردین؟ استاد شجریان بیشترین تاثیر رو روی آواز ایرانی گذاشتن و حتی ادبیات ایران رو به جوانان شناسوندن. این که اظهر من الشمسه .
    • صالح IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 1
      احسنت کاملا موافقم. نویسنده این مطلب یقینا یک آدم بیسواد و نا آشنا به فرهنگ و هنر ایرانیه، و متن ایشان کاملا مغرضانه و بچه گانه س
    • حمید IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      4 0
      به خدا اگر دست از این سخت گیری های زیاد وبی مورد وردارید موسیقی های بومی مناطق و ملی رشت می کنن شما باید سختگیری رو کم کنید تندروی همیشه برعکس جواب داده ایران بازهم امثال بننان ها و شجریان ها دارد ولی شما در حال نابود کردنشون هستید با تندروی تندروی تندروی باز کنید بگذارید مردم نفس بکشن چرا صبح و شب فقط حرف مرگ می‌زنید ما زنده ایم باید زندگی کرد۸۰ میلیون رو اسیر چند هزار نفر تندرو که عاشق قدرت هستن شده اند .
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    23 4
    نویسنده ی این مقاله کلاً از مرحله پرت بوده .
  • ... IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    28 4
    نمیدونم نویسنده این مقاله چه تشابهی دراستاد شجریان بااین موسیقی کوچه بازاری دیده،لطفا نویسنده را ممیزی وگزینش تخصصی کنید...استادشجریان تاابد بر پیشانی تمدن وفرهنگ ایران زمین حک شدند لطفادر قیاس دقت کنید
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    30 6
    تو چه نویسنده ای هستی که یه مشت مزخرف خون رو با استاد بی بدیل آواز ایران مقایسه میکنی امثال تو خیلی زوده که استاد شجریان را بشناسید
    • Majid IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 6
      نه که تو میشناسی.
  • محمود IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    24 6
    لطفا وقتی از استاد شجریان صحبت می‌کنید بفهمید چی میگید
  • عمران IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    28 5
    استاد شجریان تک ستاره ای است که تا ابد در موسیقی و فرهنگ این مملکت خواهد درخشید
  • اشنا IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    20 4
    حرف زدن بلد نیستی ،حرف نزدن رو که بلدی،ببند بابا ببند
  • موسوی IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 1
    استادشجریان استاد ناظری استاد افتخاری استاد سراج افتخارکشورمون هستن براشون احترام قائلم ونسل امروز نمیدونن ونمیشناسن اینا کی هستن روح استاد شجریان شاد وآرزوی سلامتی برای استاد افتخاری استاد سراج واستاد شجریان دارم البته استادهای دیگری هم قدیمی داریم که افتخار ایرانن
  • رسول زارعی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    9 2
    نویسنده نامحترم اسم استاد شجریان میاری دهنتو اب بکش استاد شجریان تا ابد میدرخشه با این ارازل مقایسه نکن جمع کن خودتو احمق
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 0
      یک موجود بی سواد در زمان متوهم بودن این متن را نوشته. از بام تا شام و یا عبارت تحریر های یکنواخت!!! آخه خر چه داند قیمت نقل و نبات. شجریان جان و روح ادبیات و موسیقی ایران است و تمام.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 1
    واقعا هرآنچه عقده ای و متوهم بوده در راس کار قرار گرفته این از این نویسنده و متن و مقایسه فوق العاده سبکش اونم از مابقی عقده ای ها که در سینما و صدا و سیما و همه جای این کشور پخش و پلا شدن
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    9 3
    کی تا حلا شجریان مقایسه کرده که تو دومیش باشی اون کسی که مطلب نوشته انگار شجریان نشناخته ونمیشناسه
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    9 3
    زمان شجریان هم پاچه شجریان تو دهنشون بود کلا باید پاچه یکی توی دهنشون باشه
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 3
    خودکرده راتدبیرنیست،حاکمیت خواست موسیقی وشعرفاخرنباشد،اینهامثل قارچ روییده وپرورش یافتند.
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 0
    بعضی ازدوستان این تحلیر رویابد متوجه شدن یا نمزخوان قبول کنن واقعیت ماجرارو براز یک خانواده ی شصت تاهفتاد میلیون نفری نمیشه همیشه فسنجان درست گردی وبگی باید بخوری همیشه موسیقی سمتی که من عاشقش هستم خوارک جامعه باشه عده ای دوس ندارین این سبک از موسیقی رو برای اون عده چکارکردیم رهاشون کردیم که امروز توگوگل گنگستر شهرامل رکورد میزنه حتی تلویزیون ازنشون دادن الات موسیقی امتنا میکنه خوراک ندیم به جامعه خصوصا جوان کسای دیگه خوراک بادست پخت خودشون میدن
  • سعید IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 1
    اگه دقت کنین میبینین بچه ها هم با اشتیاق مشغول همراهی اهنگ هستن وما در حال دگردیسی فرهنگی هستیم. وقتی یادمون رفت که ابتدا باید شان و حرمت اموزش و معلم حفظ بشه منتظر این روزها باید میبودیم.....
  • ایرانی IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    جناب عشق شجریان خداوندگار آواز وتصنیف،همچون صدامیمان
  • سامیار صفر IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 1
    نویسنده تا حدودوی درست نوشتن ، گنگستر شهر امل زیر پوست شهرهای ایران هست و بخاطر این با استقبال زیادی مواجه شد ، حتی نوجوانان کم سن وسال از ریتم و اهنگش لدت بردن ی اهن کوچه بازاری جالب و منحصر بفر بود، خودمونو گول نزنیم ، شما هم گوش کنید ، شاید لذت بردین،این همه جای دنیا مرسوم هست ، زیاد به خوتون فسار نیارین در این که بعد انقلاب به موسیقی جفای بزرگی شده که غیر قابل جبران هست، شکی نیست
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    درست است که اکثر ما اهل افراط و تفریط هستیم ولی این آشفتگی و از دست رفتن فرهنگ و میراث معنوی نتیجه دستوری شدن و سانسور شدن موضوعات فرهنگی است یعنی بی احترامی به درک و شعور مردمی که محصولات فرهنگی برای آنها ساخته شده است. مردم خوب و بد را می فهمند !!!!!
  • آرش IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 0
    خیلی هم زیبا وخوب خواندپرچم مازندران همیشه بالاست
  • Hojat IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 0
    مثلا کدوم خبر به درد بخور بوده تا موقعی که استاد زنده بود اسمی ازش بردید؟ تمام اخبار شما فقط جنبه جدا کردن مردم و بدبین شدن نسبت به هم هستش ولا غیر ...

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین