۱ نفر
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس

همان‌طور که در زمان آوار و احتمال وقوع فجایع طبیعی به دنبال سرپناه و پایگاهی می‌گردیم تا از جان‌مان محافظت کنیم، در زمانی که تورم در حال کاهش دارایی‌های ما هست هم به دنبال پایگاه پولی مناسبی می‌گردیم تا از آنها محافظت کنیم. از نشانه‌هایی که بیش از همه، باعث می‌شود حرکت رو به افزایش تورم را حس کنیم، رشد دلار است.

بورس یکی از زمینه‌های سرمایه گذاری است که افراد برای حفظ ارزش پول خود در آن سرمایه گذاری می‌کنند و وجه نقد خود را برای نجات از تورم در آن قرار می‌دهند. افرادی که به طور مستقیم در بورس سرمایه گذاری می‌کنند، به طور معمول دو دسته هستند؛ عده‌ای که خاطره چندان خوشی از این بازار ندارند و تعدادی دیگر که با دانش و وقت کافی اقدام به سرمایه گذاری در آن کرده و نتایج مناسبی از سرمایه گذاری خود گرفته‌اند.

در هر صورت، مهم این‌ است که ورود به بازار سهام با هر تجربه، ضرر و کسب سودی که برای‌مان اتفاق افتاده است، باید به شکلی باشد تا بازدهی مناسبی برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. این سوال برای بسیاری از ما وجود دارد که بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس چه زمانی است و برای درک زمان درست باید چه ویژگی‌هایی را در نظر داشته باشیم؟

در این فرصت به بررسی ویژگی‌ها و نکاتی خواهیم پرداخت که به کمک آن‌ها می‌توانیم بهترین زمان سرمایه گذاری با پول کم را تشخیص دهیم.

زمان شناسی در بورس

یادآوری نام بورس و سرمایه گذاری در آن برای عده‌ای بسیار آزاردهنده است. چراکه آن‌ها را یاد دورانی می‌اندازد که با بالاترین قیمت ممکن اقدام به خرید سهام معرفی شده از طرف اشخاص کردند و بعد از آن با پایین آمدن قیمت سهامی که خریده بودند مواجه شدند.

این اتفاق به معنی آن است که فرد سرمایه گذار در زمان درست ورود به بازار سهام اقدام به سرمایه گذاری نکرده است. عده بسیاری از سرمایه گذارانی که به طور مستقیم وارد بازار سهام شدند و تشکیل پرتفو دادند، به قیمت سهامی که قصد خرید آن را داشتند دقت نکردند و آن را در بیش‌ترین قیمتی که بود، خریدند. البته گفتنی است که برای زمان شناسی درست در بورس و انتخاب بهترین زمان سرمایه گذاری نیاز به دانش مرتبط و کافی داریم.

بازدهی در بلندمدت

ممکن است زمانی که اقدام به سرمایه گذاری مستقیم در بورس کرده‌ایم به تاثیر بازه زمانی در بازدهی این بازار فکر نکرده باشیم و در مورد آن نشنیده باشیم. اما گفتنی است که بازه زمانی مناسب در سرمایه گذاری و داشتن تفکر بلندمدت – به ویژه بورس - تاثیر بسیار زیادی دارد. تجربه نشان داده است که زمان مناسب برای به دست آوردن بازدهی مورد انتظار از بورس بین ۳ تا ۵ سال است.

با این حساب، اگر متخصص قابلی در زمینه سهام نیستیم، نباید بازار سهام را برای نتایج کوتاه مدت و دریافت بازدهی‌های لحظه‌ای انتخاب کنیم. از طرف دیگر، همان‌طور که انتظار بازدهی از بورس در زمان رونق را داریم باید این نکته را بدانیم که بورس به همان اندازه که می‎‌تواند بازدهی داشته باشد، ریسک هم دارد.

یکی از راه‌های مناسب برای دریافت بازدهی مناسب این است که ریسک‌هایی که در بازه‌های زمانی مقطعی در بازار سهام اتفاق می‌افتد را با چشم انداز سرمایه گذاری بلندمدت و بازدهی موردانتظار در بازه زمانی چند ساله از بین ببریم. اگر به رشد سهام در کوتاه مدت توجه کنیم، متوجه افت و خیزهای بسیاری می‌شویم. اما کافی است که رشد این بازار را در بازه‌های سالانه ببینیم تا از این واقعیت که افت و خیزهای کوتاه مدت در بازدهی بلندمدت تاثیر چندانی نداشته است، آگاه شویم.

ارزش معاملات در بورس

از نکاتی که شاید به آن در انتخاب بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس توجهی نکرده‌ایم، ارزش معاملات در بورس است. خرید و فروش یا به عبارتی میزان معاملات سهام مشخص می‌کند که قرار است چه اتفاقی در ارزش سهم موردنظر بیفتد. به عنوان مثال و برای یافتن راهکار در تشخیص وضعیت ارزش معاملات در بورس می‌توان ارزش معاملات کل بازار سهام را در نظر داشت.

به یاد داشته باشیم زمانی که ارزش معاملات کل بازار از ۵ همت ( ۵ هزار میلیارد تومان) بیش‌تر می‌شود، به این معنی است که بازار در حال نشان دادن پتانسیل لازم است و سرمایه گذاران می‌توانند این فرصت را به عنوان بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس یا نزدیک بودن آن زمان لحاظ کنند. علاوه بر این، تعداد صف‌های خرید و فروش در بازار هم نشان از رونق بازار سهام می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی در بورس

حرف از صف‎‌های خرید و فروش در بورس شد پس بهتر است به اهمیت ورود و خروج پول‌های حقیقی در بازار سهام هم اشاره کنیم. ورود و خروج پول‌های حقیقی از ویژگی‌های مهم برای انتخاب بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس به حساب می‌آید. می‌دانیم که سرمایه گذاران و معامله‌گرها در بورس به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند.

افراد حقیقی که همان شرکت‌ها و موکلینی هستند که به طور عمده اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. اما افراد حقیقی همان افراد عادی سرمایه گذار هستند که با پول نقد خود خرید و فروش سهام را انجام می‌دهند. زمانی که ورود و خروج پول حقیقی در بازار سهام جریان پیدا می‌کند، نشان از رونق بازار دارد و بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس به حساب می‌آید.

مسیر آسان و هوشمند سرمایه گذاری در بورس

با برشماری ویژگی‌ها و شاخصه‎‌ها برای تشخیص بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بورس به این سوال می‌رسیم که آیا راه آسان‌تری برای تشخیص بهترین زمان سرمایه گذاری در بورس وجود دارد؟ آیا می‌شود بدون داشتن دانش و وقت کافی در زمان مناسب و در مسیر علمی سرمایه گذاری در بورس قرار گرفت؟

در پاسخ باید گفت که با استفاده از گزینه سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس می‌توان بهترین زمان سرمایه گذاری در این بازار را در مسیر درست انتخاب کرد. ابزار مالی نوینی که می‌توان با بهره‌مندی از آن در بورس سرمایه گذاری کرد، صندوق‌ سرمایه گذاری مانند صندوق های سهامی هستند.

آشنایی بیشتر با صندوق‌های سهامی در بورس

انتخاب گزینه سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس از طریق صندوق‌های سهامی برای تمام افراد – غیرحرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای - که یا دانش کافی دارند و وقت لازم را ندارند یا بالعکس، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار سهام به حساب بیاید.

صندوق‌های سهامی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان با سبدی متشکل از سهام منتخب بازار توانسته‌اند سبدی متنوع را برای سرمایه گذاران خود فراهم کنند. برای خرید واحدهای سرمایه گذاری با قیمت لحظه‌ای می‌توان روی صندوق شاخصی هم‌وزن کیان هم حساب کرد.

صندوق شاخصی هم‌وزن کیان

واحدهای سرمایه گذاری صندوق شاخصی هم‌وزن کیان بر اساس قیمت لحظه‌ای صادر می‌شوند. در این صورت، وقتی در بهترین زمان سرمایه گذاری را انتخاب کرده باشیم، می‌توانیم واحدهای سرمایه گذاری این صندوق را با قیمت همان لحظه بخریم. گفتنی است که واحدهای سرمایه گذاری صندوق شاخصی هم‌وزن کیان که سبدی متشکل بر اساس شاخص هم‌وزن دارد را می‌توان از طریق پلتفرم‌های کارگزاری کیان یا سامانه آنلاین درساتریدر با کارمزد کارگزاری ۰ درصد خرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1742950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =