براساس برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر قطر روزانه معادل بیش از 650 میلیون دلار از سهم ایران در پارس جنوبی را برداشت می کند.

آذرجزایری: اینکه قطر در تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی سالهاست که از ما جلو زده است و سودهای آنچنانی عاید خود می کند بر هیچ کس پوشیده نیست و البته سوژه جدیدی هم نیست.بسیار شنیده ایم که ایران 10 سال دیرتر برداشت از این میدان را آغاز کرده و در حال حاضر شرکت های بزرگ خارجی آنچنان حمایت از قطری ها در برداشت از این میدان را در پیش گرفته اند که این روزها خبر می رسد قطری ها در حال حاضر سه برابر ایران از این میدان برداشت دارند.
اما معضل جدید چیز دیگری است.براساس برآوردهای صورت گرفته و به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرآنلاین در حال حاضر قطری ها وارد برداشت از سهم ایران شده اند.
به اذعان علی شمس اردکانی، در حال حاضر قطری ها روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز و 240 هزار بشکه میعانات گازی بیش از سهم خود برداشت می کنند.
با استناد به این آمار در حال حاضر قطر با افزایش توان برداشت خود از میدان گنبد شمالی بواسطه افتتاح پروژه های بزرگ خود در این میدان روزانه معادل 650 میلیون و 400 هزار دلار از سهم ایران در این میدان را به جیب می زند.
براین اساس در صورت احتساب میانگین قیمت 4 دلار برای هر مترمکعب گازدر بازار جهانی(2011)، قطر روزانه حدود 600 میلیون دلار از محل برداشت از سهم ایران ،درامد عاید خود می کند که البته بیشتر این رقم به جیب شرکت های انگلیسی،نروژی،آمریکایی، هلندی و ... می رود.در عین حال قطر با فروش 420 هزار بشکه میعانات گازی سهم ایران در هر روز با احتساب رقم 120 دلار برای هربشکه، 50 میلیون و 400 هزار دلار درآمد کسب می کند.
این درحالی است که احتساب این دو رقم در سالجاری نشان می دهد که این کشور تنها در سالجاری از محل برداشت سهم ایران 234 میلیارد و 144 میلیون دلار درآمد عاید کشورش کرده است.
در این بین علی رغم اینکه کارشناسان بارها تاکید کرده اند که باید ایران در تلاش باشد تا با انجام مذاکراتی با قطر سهم خود را مشخص و اجازه برداشت بیش از سهم این کشور را ندهد اما تاکنون مسوولان تنها به این نکته تاکید داشته اند که چند جلسه با قطری ها برگزار شده و امیدوار هستند که به راه حلی روشن برسند.
رسیدن به این راه حل تقریبا 4 سالی به طول انجامیده و نتیجه آن برداشت قطر بیش از سهم خود در این میدان شده است.
این در حالی است که برنامه ریزی های قطر نشان می دهد این کشور قصد دارد برداشت خود را از میدان پارس جنوبی تا سال 2012 میلادی به 270 میلیارد مترمکعب در سال افزایش دهد که در صورت موفقیت این برنامه، این میزان برداشت حدود 3 برابر برداشت سالانه ایران خواهد بود.
نگرانی ها از روند حرکتی ایران و مقایسه آن با قطر، زمانی افزایش می یابد که شاهد کاهش بودجه سالانه این میدان هستیم.این در حالی است که رقیب ایران رقمی حدود 70 میلیارد دلار را در 3 سال آینده برای این پروژه اختصاص خواهد داد که 15 برابر بودجه ایران خواهد بود.
هم اکنون رقیب ایران در میدان مشترک پارس جنوبی (قطر) حدود 20 دستگاه دکل حفاری دریایی در حال فعالیت دارد و این در صورتی است که ایران در این میدان مشترک تنها دارای دو دکل است.
سرمایه گذاریهای قطر در شرایطی صورت می گیرد که کارشناسان بین المللی گاز در یک برآورد خوشبینانه معتقدند ایران تا سال آینده میلادی قادر به راه اندازی کامل فازهای شش تا ده پارس جنوبی خواهد بود و تا سالهای 92 و 93 اتفاق خاصی در مراحل یازده تا سیزده توسعه این میدان که شامل طرحهای تولید ال ان جی است نخواهد افتاد . براساس آمار منابع خارجی قطر در نظر دارد در فاصله سال جاری و آینده میلادی به یک باره 35 میلیون تن ال ان جی وارد بازار کند و نگرانی از سقوط قیمت های ال ان جی در این برهه وجود دارد. شدت عمل قطر در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی به نوعی رقابت با ایران است و در نظر دارد تا زمانی که محدودیتهای بین المللی علیه ایران برداشته نشده است تمامی طرحهای ال ان جی خود را به سرانجام برساند. این اصرار قطر باعث شده که تقاضا برای مواد اولیه احداث تاسیسات ال ان جی و پیمانکاران این بخش که در دنیا تعداد زیادی هم نیستند افزایش یابد و به دنبال آن قیمتهای خدمات نیز سیر صعودی قابل توجهی داشته باشد.

 

 

22131/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اله IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    25 1
    واقعا که... مثلا میخواین چه نظری بدم زبونم بند اومده...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    8 2
    فاجعه... ;-(
  • حركت IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    3 2
    بايد هر چه سريعتر يه اقدام فوري بشه تا حق ملت تضييع نشه!نبايد دست رو دست گذاشت...