طبقه بندی مشاغل؛ مطالب جدی کارگران

اولین روز از ماه "می" هر سال در تقویم میلادی که در تقویم هجری شمسی معمولاً با روزهای 11 یا 12 اردیبهشت ماه مصادف می شود، روز جهانی کار و کارگر نام دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند. بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت.

کارگران در زمره اقشاری هستند که در تلاطم‌های اقتصادی، گرانی و رکود تورمی به خصوص در این چند سال بسیار متضرر شدند. قشری که آن را اساس تحولات اقتصادی و چرخیدن چرخ‌های اقتصاد کشور می‌دانند اما در زمان تصمیم‌گیری ها، همواره آخرین توجهات به آنان معطوف شده است.

برخی اعتقاد دارند که کارگران هم نتوانسته‌اند به درستی مطالبات خود را داشته باشند در نتیجه مجموعه‌ای از نجابت بیش از اندازه کارگران و همچنین تلاطم‌های اقتصادی و سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی کار را به جایی رسانده که عمده کارگران ما در استان سمنان با مشکلات شدید معیشتی روبرو هستند.

ریشه مشکلات کارگری را می‌توان در دو زمینه دید، نخست از دیدگاه تصمیمات دولتی و ساختار اقتصادی یعنی به نوعی عامل بیرونی و دوم ساختار جامعه کارگری و صنفی یا به عبارت دیگر عامل درونی.

نپرداختن به ساماندهی امور کارگری چه از لحاظ اقتصادی و چه فرهنگی و اجتماعی، چه ضررهایی را به جامعه ما وارد کرده است.

***سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان روز شنبه با حضور در خانه کارگر سمنان، با جمعی از کارگران شهرستان سمنان به مناسبت هفته کار و کارگر دیدار و گفتگو کرد.

یکی از اهداف پرداخت تسهیلات به کارخانه‌ها حمایت از کارگران است

استاندار سمنان در این دیدار گفت: حمایت از کارگران و حفظ حرمت کارگر از اولویت‌ها در استان و دولت سیزدهم است و پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در راستای حمایت کارگران و اشتغالزایی است.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: کمیته ویژه برای پیگیری و رسیدگی مشکلات جامعه کارگری استان تشکیل می شود و مورد توجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: ۲ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی با احیای ۸۰ واحد تولیدی در استان سمنان به برکت و حمایت دولت سیزدهم ایجاد شد.

هاشمی افزود: بعد از ۱۸ سال طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان سمنان به پنج و هفت دهم درصد کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول دولت سیزدهم معیشت مردم است و دولت با اهتمام ویژه به دنبال رفع مشکلات است، بیان کرد: سمنان دومین استان کشور در پرداخت تسهیلات بانکی کشور است و ۲۰ درصد تسهیلات کل کشور به واحد تولیدی در این استان پرداخت شد.

استاندار سمنان یادآور شد: ۱۰ هزار فقره وام ۱۵ میلیون تومانی قرض الحسنه مصوبه سفر رییس جمهور در استان سمنان پرداخت شد.

این مسوول ارشد استانی با تمجید از نقش کارگران در کشور خاطرنشان کرد: هفته‌ گرامیداشت کار و کارگر را به کارگران پرتلاش استان که در چرخه اقتصادی نقش بسزایی دارند تبریک‌ عرض می کنم و از اینکه امروز در جمع شما هستم، بسیار خرسندم، دیدار ما با کارگران منحصر به این هفته نیست .

وی ادامه داد: برای پیگیری مطالبات شما، همواره در خدمت شما و همه کارگران و تولیدگران استان خواهیم بود.

استاندار سمنان با بیان اینکه بنده خود را به معنای واقعی کارگر مردم می دانم تصریح کرد: در واقع همه‌ ما به نوعی در سطح‌ جامعه کارگر هستیم و در حوزه های‌ مختلف اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و ... مشغول به کاریم.

طبقه بندی مشاغل؛ مطالب جدی کارگران

***طبقه بندی مشاغل؛ مطالب جدی کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان هم در این نشست گفت: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مطالبه جدی کارگران برای رسیدن به حقش و دستمزد طبق قانون است.

حبیب‌الله محقق بیان کرد: ماده ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار اشاره دارد که دستمزد کارگران براساس نرخ تورمی بانک مرکزی و نرخ معیشتی سبد کالا تعیین شود، اما طبق قانون عمل نمی‌شود.

وی افزود: امسال ۶ میلیون حداقل حقوق کارگری و با احتساب افزایش، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد که این میزان دستمزد دردی از جامعه کارگری دوا نمی‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت: کارگر اگر قدرت خرید داشته باشد، بازار رونق دارد و در غیر این صورت بازار تعطیل است.

وی تاکید کرد: کارگران و به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی در زمینه بهداشت و درمان دچار مشکلات زیادی هستند و انتظار می‌رود این بخش مورد توجه باشد.

محقق با اشاره به اجرانشدن کامل قانون کار و آمار بالای حوادث کار در استان سمنان، افزود: فصل چهارم قانون کار به نظارت و بازرسی از واحدهای کار و تامین ایمنی دلالت دارد و انتظار می‌رود طبق قانون کمیته بازرسی با اهتمام ویژه فعال شود.

وی با اشاره به اهمیت امنیت اشتغال کارگری، تصریح کرد: مسوولان اجازه ندهند حقی از کارگران به واسطه قراردادهای سفید ضایع نشود.

محقق خاطر نشان کرد: برخی کارفرمایان برای اینکه در پایان سال حقوق و مزایای کارگران را به طور کامل پرداخت نکنند، در طول سال قراردادهای سه ماهه منعقد می‌کنند و در برهه‌هایی در طول یک سال قرارداد با کارگر امضا نمی‌کنند و انتظار می‌رود رفع این مسائل و مشکلات مورد توجه مسوولان باشد.

وی، با انتقاد از بی توجهی نمایندگان دولت و کارفرمایان نسبت به ماده 41 قانون کار در شورای عالی کار، افزود: ماده 41 قانون کار می گوید شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید: ۱ - حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. ۲ - حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین نماید. و این در حالی است که تعیین مزد امسال به هیچ عنوان با درصد تورم، همخوانی ندارد و توهین بزرگی نسبت به تعیین شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و زیر پا گذاشتن قانون کار بود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت: متاسفانه قراردادهای سفید امضاء نیز چند سالی است که در واحدهای مختلف باب شده و به ناچار و اجبار کارگران امضا می کنند، منتهی این مدیران دولتی هستند که باید جلوی بهره کشی و استثمار کارگران را بگیرند.

محقق، خواستار سامان دادن به قرارداد های موقت و تعیین تکلیف حقوق و پرداختی این نوع کارگران شد و گفت: کارگران زحمت می کشند و نباید چنین وضعیتی را داشته باشند که مشخص نیست فردا ادامه کار خواهند داد یا خیر؟.

وی با بیان اینکه افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان با کمک نمایندگان مردم در مجلس از مطالبات مهم این قشر است، تاکید کرد: مشکلات کارگران زیاد است و امیدواریم که گوش شنوایی برای آنان پیدا کنیم.

محقق، با اشاره به قرار گرفتن استان سمنان در رتبه اول حوادث ناشی از کار، افزود: در دو دهه گذشته همه واحدها ملزم به تشکیل کمیته‌های بهداشت و حفاظت فنی در شرکت ها مبنی بر شناسایی و مصون سازی دستگاه‌های خطر آفرین بودند، در حالی که هم اکنون از 100 واحد تولیدی، در یک واحد هم اثری از این کمیته‌ها یافت نمی‌شود.

طبقه بندی مشاغل؛ مطالب جدی کارگران

***مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان نیز در این نشست گفت: ۳۱۰ میلیارد تومان ماهانه مستمری بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان در سال ۱۴۰۱ پرداخت شد.

کمال نیک اقبال بیان کرد: استان سمنان ۹۰ هزار مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی دارد.

وی افزود: تامین اجتماعی استان سمنان ۳۵ هزار بیمه شده اجباری و ۱۸۳ هزار بیمه شده اصلی دارد و در مجموع بیش از ۵۲۵ هزار نفر از جمعیت استان سمنان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۷۳ درصد جمعیت استان سمنان تحت‌پوشش تامین اجتماعی هستند که این شاخص در کشور حدود ۵۴ درصد است.

نیک اقبال ابراز کرد: ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در استان سمنان سال گذشته مقرری بیمه بیکاری دریاف کردند و ماهانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.

طبقه بندی مشاغل؛ مطالب جدی کارگران

***مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان گفت: هفت هزار و ۵۰۰ نفر در استان تحت پوشش بیمه ساختمانی هستند و از مزایای دولتی استفاده می‌کنند و این آمار یک درصد کشور را شامل می‌شود و همین تعداد کارگر ساختمانی در انتظار بیمه هستند.

مدیر درمان اداره‌کل تامین اجتماعی استان سمنان هم در این نشست گفت: ساخت کلینیک بیمارستان شفا با ۱۰۰ میلیارد تومان طی ۲ سال و کلینیک دامغان با تامین زمین در دستور کار است.

کاظم امیدیان بیان کرد: ساخت درمانگاه تامین اجتماعی دامغان در دستور کار است و به تازگی مشکل تامین زمین و تخصیص چهار هزار متر زمین از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به این منظور رفع شد و قرار است پس از ساخت درمانگاه، زمین درمانگاه فعلی تهاتر شود.

وی خاطرنشان کرد: ایوانکی مصوبه ساخت درمانگاه از سوی سازمان تامین اجتماعی دارد که با کمک خیر و اهدای زمین در دستور کار است و توسعه یا احداث درمانگاه در گرمسار نیز در دست بررسی است.

امیدیان تصریح کرد: ۲۷ هزار بیمه شده تامین اجتماعی در بسطام شاهرود زندگی می کنند که احداث درمانگاه تامین اجتماعی در صورت اخذ مصوبه هیات مدیره کشور پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: برای شبانه‌روزی شدن فعالیت کلینیک مهدیشهر مصوبه اخذ شد و به زودی با برگزاری آزمون و تامین نیروی انسانی، فعالیت این مرکز شبانه‌روزی می‌شود.

مدیر درمان اداره‌کل تامین اجتماعی استان سمنان گفت: طی یک ماه آینده بخش وی آی پی بیمارستان شفا سمنان راه‌اندازی می‌شود و تلاش برای عقد قرارداد با بیمه تکمیلی در دست پیگیری است.

وی ابراز کرد: تجهیز اورژانس بیمارستان شفا تنها بیمارستان تامین اجتماعی استان سمنان در دستور کار است.

وی افزود: ۱۰۰ نیروی تخصصی، خدماتی و اداری در تامین اجتماعی استان سمنان جذب و تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی برای طبابت پزشکان متخصص در مراکز ملکی تامین اجتماعی امضا شد و اکنون ۱۶ پزشک متخصص همکاری دارند.

امیدیان با اشاره به اینکه بیمارستان امام حسین(ع) ملک تامین اجتماعی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است، بیان کرد: طبق مصوبات تا پیش از این بیمارستان تعرفه از بیمه شدگان این سازمان دریافت نمی کرد، اما قرارداد ۱۰ ساله بود و اکنون قرارداد تمام شده است و پیگیری در این زمینه انجام شد.

مدیر درمان اداره‌کل تامین اجتماعی استان سمنان اضافه کرد: کمبود نیروی متخصص و کمبود برخی اقلام دارویی وجود دارد که رفع این مشکلات در دست پیگیری است.

وی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی در ۲ قالب درمان مستقیم و غیرمستقیم به بیمه شدگان خدمات ارائه می‌دهد و اکنون تامین اجتماعی استان سمنان با طرف قرارداد شدن با بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی شامل داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و هشت کلینیک و یک بیمارستان ملکی، به بیمه‌شدگان خدمت ارایه می‌دهد.

وی بیان کرد: پنج میلیون و ۷۰۰ بار مراجعه افراد به مراکز زیر پوشش تامین اجتماعی استان سمنان طی سال گذشته ثبت شد که به عبارتی هر بیمه شده ۱۰ بار در سال گذشته به پزشک مراجعه کرد.

مدیر درمان اداره‌کل تامین اجتماعی استان سمنان تصریح کرد: اعتبار هزینه شده در بخش درمان تامین اجتماعی استان سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان بود و برای سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان براورد می‌شود.

طبقه بندی مشاغل؛ مطالب جدی کارگران

در این نشست بالغ بر ۱۰۰ نفر از نمایندگان جامعه کارگری شهرستان سمنان حضور داشتند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1760430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =