تهران امروز نوشت:

آژیر قرمزِ عرفان‌های کاذب، گوش را آزارداده و ریسمانِ عرفان‌های نوظهور، آرام آرام بر گردن برخی از جوانان ایرانی تنگ می‌شود. موضوع آنقدر جدی است که آیت‌الله عبدالله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان، خطاب به استادان علوم عقلی اعلام کرد:«اگر واقعا در فلسفه کار می‌کنید باید فعالیت فیلسوفانه داشته باشید. جلوی فلسفه‌های نوظهور و عرفان‌های کاذب را گرفتن کار شماست. نباید منتظر ناجا و بسیج و سپاه باشید.» چندی پیش نیز سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفت که چهره تهدیدها در این زمانه تغییر کرده است. او در ادامه به چهره‌هایی که در قالب گروه‌های شیطان پرستی، عرفان‌های دروغین، کاذب و مکاتب نوظهور، ظهور پیدا کرده‌اند، اشاره کرد.

کارشناسان می‌گویند که 34 فقره خودکشی، دیگرکشی و خونخواریِ ثبت شده در رابطه با عرفان‌های دروغین، ناشی از خلای است که صاحبنظران برای پر کردن چاره‌ای نیاندیشیده‌اند. آن‌ها هشدار می‌دهند هرچه چاره اندیشی به تعویق بیفتد، آمارها رو به افزایش خواهد بود. صدای شکسته شدن باورهای انسانی و گسستن همدلی شنیده می‌شود و آن‌هایی که دستی در تحلیل ماجرا دارند می‌گویند که غفلت از عمق فاجعه و باور نداشتن این هجمه گسترده، عاملی است که به این هجمه دامن می‌زند.

 

جوان‌های تو خالی اسیر می‌شوند!

حجت الاسلام غرویان به چند نکته در این باره اشاره می‌کند. او معتقد است که جوانان در سنی که هنوز شخصیتشان به درستی شکل نگرفته است اسیر این فرقه‌ها می‌شوند. او می‌گوید:«چون ما در فلسفه و عرفان اسلامی ضعیف عمل کرده ایم لذا راه را باز کرده ایم که این فرقه‌ها جوانان را جذب کنند. چرا که ریشه عرفان در نهاد همه به ویژه جوانان وجود دارد. همه جوانان به دنبال آرامش روحی و تطهیر باطن هستند. همین است که عده‌ای از همه این شرایط به نفع خود سوء استفاده می‌کنند.»


این استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که ظرف اگر خالی نباشد نمی‌توان چیزی درون آن ریخت. او می‌افزاید:«عواملی که سبب این خلاء‌می شود فراوان هستند اما عامل اصلی خالی بودن جوان هاست. اگر جوان از درون خالی نباشد و فکر و پایه و اساس داشته باشد دچار این فرقه‌ها نخواهد شد. تنها راه برای رهایی از این دام این است که برای جوان‌ها برنامه‌ریزی شود تا مطالعه و درون نگری گسترش یابد.»

به گفته دکتر مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تنها شیطان پرستان به عنوان یکی از این فرقه‌ها، با مرکز قرار دادن کرج در استان البرز توانسته‌اند حدود 3 تا 4 هزار نفر از افراد غافل را گرد خود جمع کنند.


آمارها تکان دهنده است. حدود یکهزار سایت با محتوای عرفان‌های کاذب در دسترس جوانان است. دکتر ابهری در این باره به تهران امروز می‌گوید: «تنها راه برای مقابله با این اقدام، پیشگیری از گسترش این باورهاست و این میسر نمی‌شود مگر با اطلاع رسانی و آگاه‌سازی جوانان. عرضه باورهای اصیل اسلامی و شیعی هم راه دیگری است که باید توسط صاحبنظران صورت گیرد اما غرق شدن در کشمکش‌های سیاسی و جنگ‌های روزمره سبب شده است که در این آشفته بازار دو دستی فرصت‌ها را به فرصت طلبان تحویل دهیم.»

او به کمبود آموزش و اطلاع رسانی اشاره می‌کند و می‌گوید:«استفاده از اختلاط جنسی، بهره گیری از مواد مخدر روانگردان در محافل به اصطلاح عرفانی این فرقه‌ها باعث جذب بعضی از جوانان بی‌خبر شده است. عده‌ای دیگر هم با مطرح کردن عرفان حلقه،‌یعنی اتصال به منبع و اصل خلقت از طریق مراد و معلم اقدام به تبلیغات و جذب افراد کرده و با ادعای فرادرمانگری مشغول فعالیت هستند. متاسفانه بیش از 22 سایت فارسی زبان در این زمینه فعالیت می‌کند.»

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =