احتمال تکرار مشارکت کمتر از پنجاه درصد در انتخابات دغدغه‌ای جدی برای مقامات کشور

انصاف نیوز نوشت: یک منبع آگاه نزدیک به چهره‌های شاخص جریانات میانه‌رو می‌گوید که روحانی و لاریجانی در صورتی که پالس مثبتی از سوی حاکمیت ببینند وارد فعالیت انتخاباتی خواهند شد.

  • بنا بر برخی شنیده‌ها، حسن روحانی و علی لاریجانی در صورت تحقق شرایط لازم برای «شرکت عزت‌مندانه‌ و قانونی» جریان میانه‌رو در انتخابات ۱۴۰۲ با ارائه‌ی لیست انتخاباتی نقش پررنگی در این انتخابات ایفا خواهند کرد. هم‌چنین این فهرست انتخاباتی با حمایت سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری و سیدحسن خمینی همراه خواهد شد.
  • اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که احتمال تشکیل شورای میانه‌روها مطرح شد و واکنش‌های گسترده‌ای را با خود به همراه داشت.
  • تشکیل این شورا در ابتدا با مخالفت علنی و غیرعلنی بخشی از نزدیکان برخی از اعضا همراه بود ولی هیچ کدام از پنج شخصیت اصلی با آن مخالفت نکردند، تعدادی از نزدیکان آنها هم به‌صورتی مشخص و علنی از شکل‌گیری آن استقبال کردند ولی حساسیت بر روی این بوده است که هدف انتخاباتی برای آن تعریف نشود مگر شرایط انتخابات مطلوب و مطابق قانون پیش بیاید.
  • رسانه‌های نزدیک به این پنج شخصیت ازجمله خبرگزاری خبرآنلاین و سایت جماران در گزارش‌های متعدد از تشکیل شورای میانه‌روها استقبال کردند.
  • جریان سیاسی حاکم بر مجلس و دولت (حامیان قالیباف و رئیسی) پس از انتشار خبر احتمال شکل گیری شورای میانه‌روها از آن استقبال کردند زیرا بدون وجود یک رقیب، هیچ فعالیت سیاسی آنها نمود نداشته است به‌ویژه در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ که با سردی برگزار شد.
  • رسانه‌های این جریان در ماه‌های اسفند و فروردین در گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعدد به تشکیل شورای میانه‌روها پرداختند.
  • جمهوریت نظام که در دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ با مشارکت کمتر از پنجاه درصد مورد تهدید جدی قرار گرفته‌ و احتمال تکرار مشارکت کمتر از پنجاه درصد در انتخابات ۱۴۰۲ به دغدغه‌ای جدی برای مقامات کشور تبدیل شده است.
  • به نظر می‌آید که بخشی از مسئولان کشور با دیدگاه علی لاریجانی مبنی بر اینکه «ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است» همراه شده و در پی آن هستند تا جمهوریت نظام که در دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ درصد رسید، به حالت طبیعی بازگردد.
  • سیدمحمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری که هر یک در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو اعتباری دارند می‌توانند در صورت فراهم شدن شرایط، ضمن کمک برای ائتلاف جریان‌های سیاسی میانه‌رو، بدنه‌ی هوادارانی از دو جناح را به شرکت ترغیب کنند.
  • سید حسن خمینی شخصیت محوری شورای میانه‌روها، نیز با نیروی جوانی خود می‌تواند جدی‌تر از قبل بر رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور اثرگذار باشد.
  • یک منبع آگاه نزدیک به چهره‌های شورای میانه‌رو در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه مسائل مطرح‌شده پیرامون فعالیت انتخاباتی روحانی و لاریجانی بیشتر از جنس گمانه‌زنی‌ است، گفت: خبرهای جسته و گریخته‌ای در این باره شنیده می‌شود اما بیشتر آنها از جنس گمانه‌زنی و تحلیل است.
  • او می‌گوید: سابقه‌ی روحانی و لاریجانی نشان می‌دهد که خیلی اهل حرکات خودسرانه در این نوع مسائل نیستند و برای انجام فعالیت‌هایی از جنس تحرکات این چنینی انتخاباتی منتظر نشانه و پالس مثبتی از طرف حاکمیت می‌مانند که البته هنوز به شکل مشخصی دیده نشده‌است.


بیشتر بخوانید:


۲۱۶۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1781473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =