۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲

بعد از استعفای جمعی برخی نمایندگان مجلس ششم که تنها سه مورد آنها به تصویب صحن علنی رسید، دیگر استعفاها به دلیل جدایی از مجلس و عضویت در دولت بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، در مجلس هشتم، بعد از اعلام استعفای روح​الله حسینیان و نمایندگان زاهدان که تقدیم هیات رئیسه شده، استعفای علی مطهری، آخرین موردی است که مطرح شده است. (گزارش پیشین خبرآنلاین درباره اعلام استعفاهای نمایندگان مجلس هشتم ر اینجا بخوانید)
اما استعفای نمایندگان از مجلس تابع چه قوانینی است؟  
فصل هفتم آیین نامه داخلی مجلس به «استعفا نماینده و نحوه بررسى آن» اختصاص دارد. بر اساس ماده 92  این آیین​نامه، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است مى‏تواند از مقام نمایندگى استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است.
در ماده 93 هم آمده که نماینده متقاضاى استعفاء دلایل خود را به عنوان رئیس مجلس مى‏نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنى و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد مى‏گذارد. نماینده مى‏تواند قبل از شروع بررسى در مجلس تقاضاى استعفاء خویش را مسترد دارد.
در ادامه این بخش از قوانین اداره مجلس آمده است که بررسى تقاضاى استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضیح نماینده متقاضى استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت مى‏توانند صحبت کنند و پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید. در صورت تصویب تقاضاى استعفاء مراتب از طریق هیأت رئیسه به وزارت کشور اعلام مى‏شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.
گفتنی است هرگاه نماینده متقاضى استعفاء براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و کسى را هم براى دفاع از خود تعیین ننماید متن تقاضاى استعفاء قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهد کرد و سپس رأى‏گیرى به عمل مى‏آید.
البته هرگاه تقاضاى استعفاء تعدادى از نمایندگان به نحوى باشد که مانع از تشکیل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نیست.
در بند 9 ماده 23 آیین​نامه داخلی مجلس نیز که به «وظایف و اختیارات هیأت رئیسه» اشاره دارد، نیز آمده است: اعلام مراتب رد اعتبارنامه یا استعفاى نمایندگان به وزارت کشور از وظایف و اختیارات هیات رئیسه است.
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    4 0
    استعفای جمعی چه؟ مثلا همان تعداد متقاضی سووال از رییس جمهور اگر همه با هم استعفا دهند آیین نامه چه می گوید؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    هرگاه تقاضاى استعفاء تعدادى از نمايندگان به نحوى باشد كه مانع از تشكيل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نيست. یعنی استعفا جمعی زمانی قابل طرح است که حد نصاب تشکیل جلسه رسمی رعایت شود
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    1 0
    باید در مورد بازخورد استعفای نمایندگان مقاله بنویسید. مردم نمی دانند که استعفای نماینده آنها به چه کارشان می آید و وظیفه آنها در مقابل این استعفا برایشان مشخص نیست. لذا استعفاها کارکرد اصلی خود را از دست می دهند.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    3 0
    اگراستعفای ایشان به این دلیل است که طبق گفته خودش نتوانسته ازحقوق مردمش دفاع کنه(ونه مسایلی که ماازآن بی خبریم) جای تشکرداره وبایدگفت چه عجب نماینده ای پیداشدکه فکرموکلینش باشد