گرافیستهای حرفهای همیشه با توجه به این ترفندهای لوگوهای ماندگاری را طراحی میکنند و اگر شما هم به آرم برند اهمیت میدهید و نمیخواهید بعد از مدت کوتاهی آن را تغییر دهید، باید این ترفندها را بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جدیدترین ترفندهای طراحی لوگو سال 2023 آشنا کنیم.
اگر جزء افراد مبتدی در طراحی آرم یا لوگو هستید، حتما باید نکات و ترفندهایی را بدانید که در طراحی و ساخت لوگو اهمیت زیادی دارند. گرافیستهای حرفهای همیشه با توجه به این ترفندهای لوگوهای ماندگاری را طراحی میکنند و اگر شما هم به آرم برند اهمیت میدهید و نمیخواهید بعد از مدت کوتاهی آن را تغییر دهید، باید این ترفندها را بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به جدیدترین ترفندهای طراحی لوگو سال 2023 آشنا کنیم.
1. یک تصویر هزاران کلمه را ترسیم میکند!
اولین نکته مهم در سفارش طراحی لوگو به تصویری مربوط میشود که آن را برای نمایش بصری برند خود انتخاب کردهاید. در واقع این تصویر به مردم میگوید شما چه کسی هستید، چه کار میکنید و چه برتری نسبت به رقبای خود دارید. به همین دلیل است که باید از نمادهای ساده استفاده کنید تا مخاطبان هدف خیلی زود با لوگو ارتباط برقرار کنند و آن را بفهمند. برای مثال لوگوی شرکت هواپیمایی هما، یک پرنده افسانهای است که به همه جا پرواز میکند و با خدمات این شرکت تناسب دارد.
2. استفاده از فضای خالی برای تمیز نگهداشتن لوگو
یکی دیگر از نکات مهم در سفارش طراحی لوگو استفاده از فضای خالی است. در این مورد برند کوکو شنل یک شعار دارد که میگوید: «قبل از اینکه از خانه خارج شوید، به آینه نگاه کنید و یک چیز را بردارید.»
این در مورد طراحی آرم تجاری نیز صادق است که قبل از اتمام کار باید به خالی بودن قسمتی از طرح توجه داشته باشید. این کار کمک میکند مخاطبان از راه دور نیز قادر به خواندن و دیدن کامل لوگو باشند. اما وقتی همه چیز شلوغ و در هم است، تشخیص آن از راه دور ممکن نیست.
3. استفاده از قاب برای لوگو
یکی دیگر از نکات و ترفندهای بسیار مهم برای طراحی لوگو تجاری، قرار دادن آن در داخل یک باکس یا قاب است تا ظاهر حرفهایتری را به آن ببخشید. این کار به برندسازی نیز کمک زیادی میکند. زیرا لوگویی که در داخل باکس قرار میگیرد، نه تنها در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارد، بلکه برای سربرگها، بروشورها، کاتالوگ، قرار دادن روی خودکار، سربرگ، سالنامه و... قابل استفاده خواهد بود.
حتی شما میتوانید لوگوی سه بعدی خود را در یک کادر ساده قرار دهید. برند خودروسازی فولکس (FX)، دو حرف را به شکل سه بعدی طراحی کرده و سپس آن را در داخل یک باکس قرار داده است.
4. تصور لوگو در محل مورد نظر
قبل از طراحی لوگو ابتدا باید آن را در محلی که میخواهید تبلیغات انجام دهید، تصور کنید. آیا این لوگو برای قرار گرفتن روی فنجان قهوه عالیست؟ آیا میتوانم آن را روی پروفایل اینستاگرام قرار دهم؟ اگر بخواهم بیلبورد طراحی کنم، این لوگو برای آن مناسب خواهد بود؟ اگر بخواهم آن را روی لباس فرم پرسنل بزنم، چطور است؟
پاسخ دادن به این سوالات ذهن شما را در مورد کاربردهای لوگو در آینده باز میکند. برای این کار میتوانید از یک Mock Up Generator استفاده کنید تا ببینید لوگوی شما در محل مورد نظر چطور خواهد بود.
5. انتخاب رنگ اصلی لوگو
یکی دیگر از مهمترین نکاتی که برای طراحی آرم به آن نیاز دارید، انتخاب رنگ است. تک رنگ بودن به معنای سیاه یا سفید بودن نیست. ضمن اینکه سفید یا سیاه بودن ممکن است خشن به نظر برسد و بنابراین باید از رنگهای دیگری در طراحی آرم استفاده کنید. استفاده از قوانین تضاد یا هارمونی رنگ از دیگر کارهایی است که میتوانید در زمان طراحی لوگو به آن توجه داشته باشید.
اگر میخواهید چند رنگ را استفاده کنید، پالت رنگ میتواند یک ایده عالی باشد تا از شلوغی لوگو بکاهد.
6. کسب اعتبار با لوگو
یکی دیگر از اقداماتی که باید برای طراحی لوگو حرفهای انجام دهید، انتخاب طراحی است که به برند اعتبار ببخشد. وقتی شما برای اولین بار یک لوگو را مشاهده میکنید، آیا به آن اعتماد میکنید؟
یک مثال لوگوی Helping Hands است که از رنگ ها و فونتی استفاده کرد تا از احساس انیمیشنی یا کارتونی بودن آن جلوگیری کند. فونت میتواند حس خوبی را در لوگو ایجاد کند. خوشبختانه فونتهای زیادی وجود دارد که بتوانید از آنها برای طراحی لوگوی خود استفاده کنید.
در این رابطه نیز شرکت آرمکده به عنوان یکی از قدیمیترین و حرفهایترین شرکتهای طراحی لوگو است که با داشتن بیش از 1800 نمونه کار موفق، تاکید زیادی روی کسب اعتبار برای لوگو دارد. در این شرکت گرافیستهای حرفهای و مجرب فعالیت دارند که نتیجه کار آنها، لوگوهای موثر، ماندگار و حرفهای هستند.
7. داشتن صداقت با لوگو
حتما تعجب میکنید اگر یک طراح حرفهای لوگو به شما بگوید زمان طراحی با لوگو خود صداقت داشته باشید. به این معنا که باید لوگو به معنای واقعی کلمه همه چیز را نشان دهد و فقط برای جلب توجه، آن را نسازید. ارتباط بین تصویر برند با محصولات یا خدمات نشانهای از صداقت شما در طراحی است. اما وقتی که فقط برای جلب نظر مخاطب (بدون توجه به تناسب آن با کسب و کار)، لوگو طراحی میکنید، به این معناست که صداقتی در کار نداشتهاید.
همچنین شما باید از کلمات نیز در کنار تصویر استفاده کنید تا برند دیگری آن را کپیبرداری نکند.
برای مثال یک کارخانه تولید نوشیدنی (جردن) در آفریقای جنوبی از یک تصویر آفتابپرست برای لوگوی خود استفاده کرد. اما همین شرکت از یک شرکت به نام Lovane نیز شکایت کرد که چرا این شرکت از تصویر آفتاب پرست بر روی کالاهای خود استفاده کرده است.
مشکل اصلی آنجا بود که کلمه «uluvane» در یکی از زبان های محلی آفریقای جنوبی به معنای آفتابپرست بود که باعث ارتباط بین دو برند میشد.
در نهایت اگر کارخانه جردن در کنار تصویر آفتابپرست یک علامت تجاری یا کلمه نیز به کار میبرد، مانع از این مشکل میشد.
8. استفاده از کنتراست رنگ برای ایجاد برجستگی
اگر میخواهید لوگوی شما بیشتر به چشم بیاید و توجهها را جلب کند، استفاده از کنتراست رنگ یک تکنیک عالی است. در این روش باید از یک رنگ با دو طرح کم رنگ و پر رنگ استفاده کنید. به طوری که باعث ایجاد برجستگی در آن شود و حس سه بعدی بودن را در دید مخاطب ایجاد کند.
9. استفاده از الگوهای رایج
اگر یک فروشگاه نان به شما سفارش طراحی لوگو میدهد، نیازی نیست تا روزهای زیادی برای طراحی آن وقت صرف کنید. وقتی گندم به عنوان رایجترین شکل برای طراحی است، کافیست با یک رنگ و ساختار متفاوت آن را طراحی کنید. برای پیدا کردن رایجترین سمبلهای لوگو بهتر است به رقبا توجه داشته باشید.
10. داشتن خلاقیت در طراحی
خلاقیت عامل اصلی تمایز شما با رقباست. یک مثال ساده در این مورد شرکت پپسی است که سالها از طراحی این لوگو میگذرد اما همچنان تازگی و خاص بودن خود را دارد. شما میتوانید در کنار استفاده از نمادهای شناخته شده، ایدههای ذهنی خود را نیز در طراحی لوگو اجرا کنید.
در آخر
لوگو یکی از مهمترین عناصر در برندسازی است که باید در طراحی آن به نکات و ترفندهای زیادی دقت داشته باشید. طراحان حرفهای با داشتن تجربه و مهارت کافی اقدام به طراحی لوگو میکنند که نتیجه کار آنها ماندگار و تاثیرگذار است. اگر مبتدی هستید میتوانید طراحی لوگو را به شرکتهایی مثل آرمکده بسپارید.
نظر شما