اگرچه ترافیک تهران روز اول مهر نسبتا روان بود و پایتخت به آسانی دشواری های اولین روز بازگشایی مدارس را پشت سر گذاشت اما گزارش های مرکز کنترل ترافیک تهران و نیز اظهار نظرهای مدیران شهری گویای افزایش تدریجی ترافیک معابر پایتخت در روزهای اخیر است.

خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش داد :

نیمه دوم سال 88 با روزهای پر ترافیک آغاز شده است. اگرچه مدیران شهری افزایش ترافیک در معابر تهران را در مقایسه با هفته های اخر تابستان 19 درصد اعلام می کنند اما شواهد عینی در تهران گویای ترافیک بسیار سنگین معابر به ویژه در ساعات پیک صبح و عصر است.

به گزارش « میراث خبر» ، معابر تهران در پاییز و زمستان هر سال ترافیک نسبتا سنگین تری را به دلیل فعالیت مراکز آموزشی ( دانشگاه ها و مدارس) پشت سر می گذارند، شرایطی که در پی آن به دلیل کاهش دما در پایتخت معضل آلودگی هوا نیز به بحرانی ترین وضعیت می رسد. اگرچه ترافیک تهران روز اول مهر نسبتا روان بود و پایتخت به آسانی دشواری های اولین روز بازگشایی مدارس را پشت سر گذاشت اما گزارش های مرکز کنترل ترافیک تهران و نیز اظهار نظرهای مدیران شهری گویای افزایش تدریجی ترافیک معابر پایتخت در روزهای اخیر است.

جعفر هاشمی تشکری ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پیش بینی ما این بود که ترافیک بین 20 تا 30 درصد افزایش می یابد ، می گوید : « ترافیک پایتخت در ساعات اوج صبح گاهی نسبت به ساعات اوج آخرین هفته تابستان 19 درصد در معابر و 5/14 درصد در تقاطع ها افزایش یافته است البته این میزان در هر روز متغیر است.»

وی افزود: « از ابتدای مهر امسال با مدیریت و هماهنگی ارگان های مسوول در حوزه ترافیک قابل تحملی در اکثر معابر شهر داشتیم اما کماکان از ترافیک سنگین معابر در معابر نگران هستیم و امیدواریم با تصویب تغییر ساعات کاری ادارات و مراکز آموزشی بتوانیم شاهد کاهش ترافیک در ساعات اوج و تردد روان تر در معابر شهر تهران باشیم.»

شهرداری تهران به منظور کاهش ترافیک شهر تهران در نیمه دوم سال پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت کار مدارس و برخی مراکز اداری را مطرح کرد. پیشنهادی که به گفته بسیاری از کارشناسان از پشتوانه های مطالعاتی و اجرایی قابل قبولی برخوردار است با این همه هنور شورای عالی ترافیک نظر نهایی اش را درباره اجرایی شدن این طرح اعلام نکرده است.

شهرداری در این طرح با توجه به اینکه بیشترین تاثیر بازگشایی مدارس بر ترافیک تهران در نخستین ساعات صبح است، پیشنهاد داد برای کاهش پیک سفرهای صبحگاهی ساعات آغاز به کار بخش‌های مختلف در چهار ساعت تقسیم شود.

همچنین پیشنهاد شد ساعات پایان کار مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها ساعت 12، کارخانه ها و مراکز نظامی و انتظامی 30/13، ادارات و نهادها 30/15 و کسبه و بازاریان 30/17 باشد.

کارشناسان شهری پیش بینی کرده بودند با اجرایی شدن این طرح 15 درصد از ترافیک تهران کاسته می شود.

رضا کیانیان ، کارشناس حمل و نقل و ترافیک در گفت و گو با میراث خبر با بیان اینکه تردد در تهران در روزهای اخیر دشوار شده و در برخی معابر قفل می شود، می گوید: اگر قرار است طرح تغییر ساعت کاری اجرا شود باید سریعتر شورای عالی ترافیک و سایر نهادهای متولی در این زمینه به اجماع برسند.

به گفته او یک بارندگی پاییزی همانطور که تجربه سال های گذشته نشان داده می تواند وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران را در پیچیده ترین شرایط ممکن قرار دهد. ضمن اینکه با سرد تر شدن هوا شهروندان بیشتر از خودروهای شخصی استفاده می کنند و به این ترتیب بر میزان ترافیک معابر تهران افزوده خواهد شد.

جدا از نگرانی هایی که درباره وضعیت معابر تهران وجود دارد، کارشناسان محیط زیست از احتمال افزایش بحران آلودگی هوا در تهران به دلیل ترافیک فزاینده در پایتخت خبر می دهند.

به گفته محمد هادی حیدرزاده ، مشاور محیط زیست شهرداری تهران در صورت تداوم این وضعیت پایتخت روزهای سختی را در پیش خواهد داشت و آلودگی هوا در شرایط بحرانی قرار می گیرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =