فارس نوشت:

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه به نظرم برخی از اصول قانون اساسی درباره نهادهای حکومتی نیازمند بازبینی است و اشکالی ندارد، تأکید کرد: در حال حاضر ما نظامی داریم که نه نظام پارلمانی و نه نظام ریاستی است، ما یک نظام نیمه پارلمانی نیمه ریاستی با تفوق پارلمان داریم.


محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر ساختار سیاسی کشور، گفت:نظام ما هم‌اکنون یک نظام ریاستی مطلق نیست، درست است که رئیس‌جمهور با آرای مردم انتخاب می‌شود، اما این تنها یکی از شاخص‌های نظام ریاستی است، در نظام ریاستی علاوه بر آنکه رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود، رئیس‌جمهور، رئیس حکومت است یعنی رئیس‌جمهور حتی می‌تواند مجلس را منحل کند اما در کشور ما رئیس‌جمهور فقط رئیس‌الوزراست، رئیس حکومت 'ولی‌فقیه' است، در نظام ریاستی حرف آخر را رئیس‌جمهور می‌زند و نیروهای مسلح در اختیار رئیس‌جمهور است و رئیس‌جمهور در برابر پارلمان پاسخگو نیست و حتی می‌تواند قانون پارلمان را وتو کند؛ نظام ریاستی شرایط این چنینی دارد.

اهم اظهارت وی به شرح زیر است:

* ما نظام ریاستی به این معنا نداریم و تنها یکی از شاخص‌های نظام ریاستی در کشور ما وجود دارد و آن شاخص این است که رئیس‌جمهور مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شود، اما بقیه لوازم نظام ریاستی را نداریم.

پارلمان فعلی ظرفیت انتخاب رئیس قوه مجریه را ندارد

*اگر بخواهیم تبدیل به نظام پارلمانی شویم، باید بگویم که پارلمان فعلی ظرفیت آنکه از درونش رئیس قوه مجریه بیرون بیاید را ندارد و باید آن را اصلاح کنیم؛ ما بدون تحزب، نمی‌توانیم یک پارلمان کارآمد داشته باشیم که بتوان از درون آن قوه مجریه را بیرون آورد و این قابل بررسی است، نباید این موضوع را به یک چالش سیاسی تبدیل کنیم بلکه این مسئله یک کار علمی است که باید بحث شده و مورد رسیدگی قرار گیرد که البته تشخیص آن با رهبر معظم انقلاب است؛ اگر این مسئله را سیاسی کنیم، خطری که دارد، این است که دیگر اصلاً نمی‌توانیم به ان ورود پیدا کنیم چرا‌که در همه دنیا زمانی تغییر قانون اساسی را فتح باب می‌کنند که در جامعه آرامش وجود داشته باشد.

* قوه قضائیه به فرمایش رهبر معظم انقلاب باید "زینت نظام" باشد اما این مسئله آنگونه که باید تاکنون اتفاق نیفتاده است، بنابراین این موضوع باید مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد که چرا تاکنون این امر رخ نداده است.

*باید به این سؤال پاسخ داد که چرا تاکنون قوه قضاییه زینت نظام نشده است؛ به نظرم ما نیازمند بازنگری در اصولی از قانون اساسی درباره قوه قضاییه نیز هم هستیم، اینکه آیا ویژگی‌ها و شاخص‌هایی که تاکنون برای انتخاب رئیس قوه قضاییه داشته‌ایم، به شکل فعلی جواب داده یا خیر، این امر باید مورد بازنگری قرار گیرد.

*درباره رئیس دیوان عالی کشور و نقش دیوان عالی در نظارت بر دادگاه‌های کشور نیز می‌توان بررسی کرد که آیا تاکنون کارآمد بوده یا خیر و اگر نبوده، نیازمند چه اصلاحاتی هست؟

* باید بررسی شود که آیا نیاز به تغییر قانون اساسی در خصوص جایگاه دادستان کل کشور داریم یا خیر، در حال حاضر عملاً دادستان کل کشور ساز و کار نظارتی بر دادسراها را ندارد، اینکه آیا این وضعیت نیازمند تغییر هست یا نه، باید مورد رسیدگی قرار گیرد، به نظر می‌رسد بازرسی کل کشور هم می‌تواند یک نهاد فراقوه‌ای با دستگاهی مستقل و دارای شرایط ویژه با اختیارات وسیع باشد تا بتواند در همه امورات کشور، نظارت داشته باشد به ویژه اینکه بتواند در امر مبارزه با فساد نقش مهمی ایفا کند.

*به نظر می‌رسد با توجه به اصولی که در خصوص قوه قضاییه در قانون اساسی آمده است، کارشناسان را به برخی تغییرات در ساختار این قوه هم رهنمون خواهد ساخت.

 برخی از اصول قانونی مربوط به قوه قضاییه می‌تواند در شمول بازنگری باشد

*اگر قرار باشد برخی از اصول قانون اساسی تغییر یابد، اشکالی ندارد که اصولی از قانون اساسی حتی در خصوص قوه قضائیه هم مورد بازنگری قرار گیرد. به نظر ما این قوه قضاییه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که باید زینت نظام باشد، هنوز به آن جایگاه نرسیده و فکر می‌کنیم یک اصلاح ساختاری در قوه قضاییه نیاز است و اگر قرار باشد قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد، برخی از اصولی که مربوط به قوه قضاییه هست نیز می‌تواند در شمول بازنگری باشد.

/212 212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =