مدیر شبکه جام جم از استقبال نیمی از مردم ایران از ماهواره ها خبر داده و برنامه سازی با توجه به نیاز مخاطب را در صدا و سیما چاره کار می داند

امید سلیمی بنی: برنامه های ماهواره ای نیمی از مردم را به خود مشغول کرده است. یعنی بیش از 37 میلیون نفر از ایرانیان، مشتری پر و پا قرص برنامه های ماهواره ای هستند. این را مدیر شبکه جام جم می گوید و معتقد است همین که برخی از مردم شبکه های ماهواره ای را رها می کنند و به شبکه های داخلی می پیوندند، جای شکر دارد.
به گفته مجید رجبی معمار میزان استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های داخلی متفاوت است. آمار‌ها و گزارش‌‌ها نشان می‌دهد حدود 50 درصد مردم ازماهواره‌‌ها استفاده می‌کنند البته میزان استفاده از ماهواره متفاوت است. گروهی تمام طول هفته را به تماشای ماهواره مشغول هستند و افرادی فقط دو ساعت در هفته به تماشای آن می‌نشینند.
این اظهارات در حالی بیان می شود که تابستان امسال، روزنامه شرق به نقل از مرکز افکارسنجی صدا و سیما اعلام کرد تعداد خانواده هایی که پای برنامه های ماهواره ای می نشینند، 64 درصد از خانوارهای ایرانی است. به بیان دیگر، این مرکز، تعداد بینندگان ماهواره را بیش از 45 میلیون قلمداد کرده بود. آماری که امروز از زبان رجبی معمار منتشر شد نیز با اختلاف 10 درصد، همین میزان را می گوید. یعنی ماهواره در بین خانواده های ایرانی، جای پای خود را سفت کرده است.
این مدیر صدا و سیما معتقد است باوجود شبکه‌های زیاد ماهواره‌ای استقبال از برنامه‌های داخلی خوب است. رجبی معمار به ایلنا می گوید: "اینکه یک مخاطب از بین شبکه‌هایی که سالانه حداقل 700 فیلم هالیوودی پخش می‌کنند؛ را کنار بگذارد و برنامه‌های جام جم را نگاه ‌کند؛ اتفاق بسیار خوبی است."
 

آیا فصل برخوردهای سخت سر آمده؟
رجبی معمار معتقد است در صورتی که برنامه سازی بدون توجه به مخاطب انجام شود، "تیری در دل تاریکی" است. وی درباره اهمیت مخاطب در رسانه‌‌ها می گوید: "رسانه‌ای که برنامه‌های خود را بدون توجه به مخاطب پخش کند؛ تیر در تاریکی انداخته است چراکه هر رسانه‌ای با مخاطبانش زنده است."
این ادبیات نشان می دهد مدیران و برنامه ریزان صدا و سیما به خوبی متوجه شده اند باید برای رقابت با شبکه های آن سوی مرزها که توان بالایی در ارائه برنامه های جدید دارند (به عنوان مثال پخش روزانه 2 فیلم سینمایی هالیوودی) آستینها را بالا بزنند، نه این که با استفاده از روشهای پلیسی، سخت افزار دریافت امواج از روی پشت بامها جمع آوری شود.
هر چند در این میان، رجبی معمار معتقد است بخشی از مردم به خاطر مشکلات فنی، قادر به دریافت شبکه های داخلی نیستند، ولی شبکه های ماهواره ای به دلیل امکان فرستادن و دریافت امواج از طریق امواج دیجیتال ماهواره ای، در هر جای خاک ایران، قابل دریافت هستند و به همین دلیل عده ای شبکه‌های داخلی را نیز از طریق ماهواره‌‌ها نگاه می‌کنند.چون در بسیاری از مناطق؛ آنتن زمینی وجود ندارد.
از طرف دیگر باید در نظر داشت گزارش پلیس به کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره موفقیت در مبارزه با ماهواره، چندان امیدوار کننده نبوده است. بنا به اظهارات برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی، تنها 16 درصد از مردمی که ماهواره هایشان توسط پلیس، ضبط شده، بار دیگر، دیشهای خود را نصب نکرده اند و سایر مردمی که ماهواره هایشان را گرفته اند، معلوم نیست چه وضعیتی دارند.
با این تعبیر، می توان انتظار داشت مدیران و برنامه سازان صدا و سیما با نگاهی متفاوت تر از گذشته، با ارتقای برنامه های خود، توان رقابت با شبکه هایی را داشته باشند که سرگرم سازی، نوآوری، خلاقیت و همچنین تاثیرگذاری بر مردم، خصوصیات اصلی آنها شمرده می شود.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    40 2
    .لطفا گزارش خود را اصلاح و عدد را به 85 درصد برسانید 40% اصلا تلویزیون ایران را نگاه نمی کنند
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    6 1
    فیلم هالیوودی رو خوب اومدی!!