پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ رشد اقتصادی در سال آینده/ چرا هدف‌گذاری‌ها درباره رشد اقتصادی محقق نمی‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: رشد اقتصادی که اعلام شده خیلی ناشی از مدیریت و تلاش دولت یا دستگاه های دیگر نیست. بلکه ناشی از این است که قبلاً نفت نمی‌فروختیم و الان می‌فروشیم و یا در دوران کرونا کارخانه‌ها تعطیل بوده یا نیمه تعطیل بودند و بعد از کرونا راه‌اندازی شدند.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به رشد ۷ درصدی اقتصاد که در بودجه آمده، اظهار داشت: آنچه تحت عنوان رشد مطرح می‌کنند باید دید سالانه درآمد ملی چقدر افزایش می‌یابد. در ۴ برنامه توسعه گذشته، رشد ۸ درصدی را به عنوان هدف اصلی درنظر گرفته بودند که هیچ یک از این موارد حتی ۴۰-۳۰ درصد محقق نشده بود.

وی افزود: این برای زمانی که درآمدهای نفتی بود و نتوانستند به رشد ۸ درصدی برسند. در شرایط سخت تحریم‌ها هستیم و بسیاری از ذخایر هم مصرف شده است. خیلی امیدوار نیستم که حتی به نصف این رشد اقتصادی برسند.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت اعلام کرده ۶-۵ درصد رشد داشتیم که بخشی بخاطر این است که نفت نمی‌فروختند و الان به صورت دور زدن مقداری می‌فروشند. این رشدها خیلی قابل اتکا نیست که فکر کنید در سال‌های آینده هم ادامه می‌یابد. به دلیل اینکه نفت امسال به یک میلیون و ۲۰۰ بشکه رسیده که سال آینده بیش از این نخواهد بود.

او اظهار کرد: رشد اقتصادی که اعلام شده خیلی ناشی از مدیریت و تلاش دولت یا دستگاه های دیگر نیست. بلکه ناشی از این است که قبلاً نفت نمی‌فروختیم و الان می‌فروشیم و یا در دوران کرونا کارخانه‌ها تعطیل بوده یا نیمه تعطیل بودند و بعد از کرونا راه‌اندازی شدند.

وی خاطرنشان کرد: اینها را خیلی نمی‌توان رشد قابل اتکا دانست که در سالهای آینده نیز ادامه یابد. ضمن اینکه بدنه کارشناسی اقتصادی حاکمیت اعم از دولت و مجلس چندان قوی نیست که یک برنامه‌ای که بتواند ما را به رشد برساند را بتواند تدوین کند.

مشروح گفت‌وگو با مرتضی افقه درباره بودجه سال آینده را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1848455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =