لشکرکشی نمایشی آمریکا در دریای سرخ؛ بایدن هم مثل ترامپ، لات کوچه خلوت!

در بحبوحه تنش در دریای سرخ، ایالات متحده با تشکیل ائتلافی بی رمق از چند کشور مقابله با گروه انصارالله را در دستور کار قرار داده است.

ابوالفضل خدائی: در بحبوحه بحران در یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان، دولت جو بایدن در حال بررسی طرحی برای حمله نظامی به مواضع انصارالله در یمن است. طرح مداخله نظامی ایالات متحده پس از تحولات اخیر در دریای سرخ است که کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی در مسیرهای دریایی هدف حمله قرار گرفتند؛ یعنی مسیر مهمی که گفته می شود یک دهم تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌گیرد.

بر این اساس دولت بایدن، ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور را به خلیج عدن در سواحل یمن و نزدیک تنگه باب المندب که حملات در آن صورت گرفته اعزام کرده است.

قشون‌کشی نمایشی آمریکا برای انصارالله؛ بایدن نمونه بارز لات کوچه خلوت!

بیشتر بخوانید:

سیاست معنادار عربستان در قبال ایران/ بن سلمان این سناریو را نمی‌خواهد

اذعان تل‌آویو به محاصره دریایی از سوی ارتش یمن

آمریکا برای ائتلاف دریای سرخ به دنبال متحد است

با وجود هشدار غرب مبنی بر اعزام ناوگان جنگی ۱۰ کشور به منطقه، نیروهای انصارالله در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه به مقابله با رژیم صهیونیستی پرداختند.

ائتلاف تحت امر آمریکا در دریای سرخ شامل کشورهای انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا است و ۶ کشتی از این کشورها را که در حال حاضر مشغول عملیات در منطقه هستند زیر یک چتر حمایتی گرد می‌آورد.

ناوشکن اچ‌ام‌اس دایموند بریتانیا نیز یکی از پیشرفته ترین کشتی های جنگی نیروی دریایی سلطنتی، دستور بسیج در کنار کشتی های آمریکایی و فرانسوی در دریای سرخ را دریافت کرده است. بریتانیا اعلام کرد که این اقدام در پاسخ به وخامت اوضاع امنیتی در منطقه و به منظور ایجاد بازدارندگی در قبال متحد حماس است.

قشون‌کشی نمایشی آمریکا برای انصارالله؛ بایدن نمونه بارز لات کوچه خلوت!

این تحرکات نظامی در حالی صورت می گیرد که محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله هشدار داد که اگر آمریکا به یمن حمله کند، از نظر نظامی و اخلاقی شکست خواهد خورد. البخیتی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح یمن، گزینه‌های دردناکی برای پاسخ به هر گونه تجاوز به یمن در اختیار دارند، گفت: ما فقط کشتیهایی را هدف قرار می‌دهیم که یا اسرائیلی هستند یا به سمت رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند.

پیش تر محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن نیز در گفتگویی اعلام کرد: این ائتلاف دریایی در واقعیت، یک گروه ضعیف است و پیش از آنکه متولد شود، مرده است.

ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در حالی شکل گرفته که لوید آستین، وزیر دفاع این کشور روز چهارشنبه به عرشه ناو هواپیمابر «یواس‌اس جرالد آر. فورد» رفت تا با ملوانانی دیدار کند که دستور دارند در دریای مدیترانه باقی بمانند تا از گسترش جنگ اسرائیل و حماس به دیگر مناطق جلوگیری کنند. آستین پیش تر در سفر به اراضی اشغالی و دیدار با وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد که به‌روی تهدیدهای ناشی از حمایت ایران در سراسر منطقه و تعهد مشترک برای مقابله با این تخاصم تمرکز کرده اند. وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری با گالانت هم بیان کرد که واشنگتن به‌دنبال جنگ نیست و از ایران می‌خواهد گام‌هایی برای تنش‌زدایی بردارد. همزمان جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که از چین خواسته‌ایم از نفوذ خود استفاده کرده و از ایران بخواهد به حمایت‌های خود از حوثی‌ها (انصارالله) پایان دهد.

قشون‌کشی نمایشی آمریکا در دریای سرخ؛ بایدن هم مثل ترامپ، لات کوچه خلوت!
نقشه احتمالی آمریکا برای حمله موشکی به زعم رسانه های غربی

واشنگتن با خطای محاسباتی در حالی به دنبال فشار بر ایران برای متوقف کردن حملات یمن است که در روزهای اخیر، اکثر عملیات‌های انصارالله در توقیف، بازگردانی و یا هدف قرار دادن کشتی‌ها، در چند مایلی ناوهای نظامی آمریکا و در سواحل تحت کنترل عربستان و امارات بوده و هر گونه اشتباه محاسباتی علیه انصارالله می تواند هزینه های سنگینی را به واشنگتن و متحدانش تحمیل کند.

در این روند دست نیروهای مقاومت یمن نیز بسته نخواهد بود چرا که امکان مانور بیشتری برای توسعه عملیات در مناطق مختلف وجود خواهد داشت.

آمریکایی ها که به خوبی از پیامد اقدامات خود آگاه هستند در روزهای اخیر به فکر آتش بس مجدد در غزه افتاده اند تا با این اقدام به طور موقت مانع از واکنش گروه های مقاومت شوند. واکنش هایی که در عراق و سوریه نیز دیده می شوند که نیروهای آمریکایی در منطقه را زیر ضرب گروه های مقاومت برده است.

تا به این جای کار، بزرگترین دستاورد آمریکا در همراهی رژیم صهیونیستی پس از شکسته شدن هیمنه این رژیم در عملیات طوفان الاقصی تنها پمپاژ سلاح به این رژیم برای قربانی کردن غیرنظامیانی بوده که شمار آنها به بیش از ۲۰ هزار تن رسیده است. از همین رو واشنگتن و تل آویو به خوبی می دانند همانطور که از پس حماس گروه نظامی کم تجهیزات برنخواهند آمد حریف انصارالله هم نخواهند شد.

در واقع بازی روانی و خودنمایی دولت بایدن، نمی تواند عاملی برای چشم پوشی آمریکا از مسئولیت بین المللی خود در قبال وقوع جنایات جنگی و نسل کشی در غزه باشد. در این بین قشون کشی و تشکیل ائتلافی از چندین کشور هم برای مقابله با یک گروه نظامی کوچک بیش از آنکه بازدارنده باشد سیگنالی جز ضعف و استیصال صادر نمی کند.

ایالات متحده حدود ۴ سال پیش با دولت ترامپ و حضور تندروترین اعضای جنگ طلب خود یعنی مایک پمپئو و جان بولتون در چنین روزهایی در تکاپوی تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز بود که با وجود اوج تنش های ایران با کشورهای عربی راه به جایی نبرد و طرح‌های ضدایرانی «مسا» و «ناتوی عربی» را با ناکامی مواجه کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1851330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =